Spelrum
Giraffen44
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 445

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magnusito2009-04-14 14:16
Antal inlägg: 5009

Gör det inte för lätt för dig nu...

Eomin2009-04-14 14:37
Antal inlägg: 175

Uttrycket hedersvåld är inget jag stödjer. Enligt mig är det bara ett sätt att skylla problemen på en grupp, "dom där invandrarna". I Sverige idag lever tusentals kvinnor i relationer där de blir misshandlade. Här i landet, år 2008, anmäldes 5446 våldtäkter, 14 693 sexualbrott mot kvinnor och 54261 fall av misshandel mot kvinnor över 15 år. I 9 fall av 10 känner kvinnan gärningsmannen, våldtäkterna eller misshandlarna som sker i mörka parker är otroligt underrepresenterade. Dessutom räknar man med att mörkertalet kan vara dubbelt så stort. Man räknar från BRÅs sida med att ungefär 40% av gärningsmännen hade invandrarbakgrund och det gör att invandrare är lite överrepresenterade i förhållande till antalet invandrare i Sverige.

Men vad tror ni det beror på när en svensk man misshandlar inom förhållandet? Eller när kvinnan inte får gå utanför hemmet utan sin svenska man? Eller när svenska män våldtar? Självklart har det med heder att göra! Känner otaliga svenska kvinnor som enligt sina respekterade och omtyckta svenska pojkvänner inte får ha vilka kläder de vill. Än en gång är det ju mannens heder som gäller.

Men genom att använda begreppet hedersvåld åt allt detta och bara rikta in oss på en liten del av offren så skyller vi ifrån oss, vi visar att det är ett strukturellt problem bland invandrare. Bara för att vissa kvinnor bär slöja så innebär det inte att de är de enda som är förtryckta, slöja är trots allt en tradition som det finns kvinnor som faktiskt vill bära. Precis som det finns de som blir påtvingade det. Problemet är bara att när vi bara fokuserar på dem så missar vi tjejerna som får spö av sin svenska pappa då de lämnar hemmet i för kort kjol.

Kolla bara när en svensk tjej blivit våldtagen av en svensk kille med en hyfsad status. Då blir hon väldigt utsatt. Hon får stå med en skam. Hade hon inte kollat väldigt trånande på honom? Var hon inte väldigt utmanande?
Har ni varit med om det? Att någon bekant blivit anklagad och till och med dömd för våldtäkt? Eller någon anmält en våldtäkt? Det blir genast snack om hur tillförlitlig tjejen är. Att hon troligen bara ljuger, att hon är en sådan som ligger med allt och alla... För en kille som verkar normal kan inte våldta enligt den gängse synen. Och det visar ju på vilken sjuk syn vi allmänt har. Tjejer ska skämmas om de inte blir våldtagna av en kille som inte är helt nerpundad och helst invandrare, för är han svensk och hyfsat normal så måste tjejerna ha bjudit ut sig. Det snacket går jämt.

Så visst har vi problem med hedersvåld, men det är inte bara bland invandrare och vi måste börja se på de strukturella problem som finns i vårt samhälle i stort.

Och nej, jag är inte en bitter flata. Jag behöver inte få ligga. Jag älskar män och ser skillnad mellan misshandlande män och män som är riktiga i huvudet. Jag blir inte misshandlad i hemmet.

Eomin2009-04-14 14:40

För övrigt skulle jag känna mig jävligt kränkt om jag var kille varje gång jag läste om att en tjej som varit utmanande fick skylla sig själv när killen inte kunde tygla sig. Killar framställs som idioter enligt rättsväsendet, för att vissa inte kan/vill kontrollera sig. Alla dras över en kam och man säger i samförstånd till varandra "Klart hon utmanade ödet med den utmanande kjolen och genom att kyssa honom. Man vet ju hur killar är, de tänker bara på sex, så det är klart han inte kunde tygla sig då!". Det är verkligen en förnedrande syn på killar. Sjukt förnedrande.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-14 14:46
Antal inlägg: 1702

Stig Malm: "Fittstim!" (Fiskar?)
Feminismen: "Män är Djur"

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-14 14:47
Antal inlägg: 460

Mycket bra skrivet Eomin. Mycket!

Eomin2009-04-14 14:57

Tack Goliath!

NameIsNobody: Det finns ju olika typer av feminism, men de vanligaste skulle aldrig påstå att män är djur. Däremot påstår jag att samhället säger att män är djur. Precis som jag skrev innan, blir en tjej våldtagen så kollar man på hur mycket hon utmanat killen. Förstod han att han inte fick knulla henne när hon skrek nej eftersom hon har en kort kjol och faktiskt kysste honom? Hur många har hon legat med innan, trodde han att det var fritt fram därigenom?

Vi vanliga dödliga vet att killar förstår ordet nej och vet att man inte får ligga med någon bara för att hon legat med andra innan och för att hon har sexiga ben som hon visar upp. Men enligt rättssamhället så kan inte killar kontrollera sådana impulser, så det är inte feminismen som dömer ut män som djur...

För övrigt borde alla läsa Katarina Wennstam bok "Flickan och skulden".

magnusito2009-04-14 15:01
Antal inlägg: 5009

Mern ingen menar att de svenska kvinnor som misshandlas ska blundas för på grund av att de tillhör en viss kultur eller religion. Här handlar det om ungdomar som inte får leva på lika villkor som vi andra.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-14 15:07
Antal inlägg: 1702

Det är många som har och tjäna på ovanstående debatt som sagt,

- Staten kan förtrycka folket och öka sin egen makt och bnp.
- Fundamentalisterna kan få rätt i egen bokföring
- Pressen ökar lösnummerförsäljningen

Men jag instämmer som tidigare skrivet, jättebra skrivet. Tänk om din åsikt kunde vara den vedertagna bilden. Mer kvinnor som dig =)

emman2009-04-14 15:08
Antal inlägg: 1630

men varför alls dela in det i grupper om 'svenska' och 'invandrare/nysvenska'? Det tar ju bara fokus från det viktiga och ger syre på elden till alla de som tror att muslimer är onda.

emman2009-04-14 15:09
Antal inlägg: 1630

mitt inlägg var riktat till magnusito.

Minta2009-04-14 15:23
Antal inlägg: 20042

Man måste kunna se problemet för att kunna göra något åt det. Det finns något som heter hederskulturer och människor från sådana kulturer diskiminerar ibland ungdomar i jämförelse med svenska ungdomar. Med svenska ögon mätt begås ibland rena övergrepp som att t ex skicka ungdomar tillbaka till hemlandet för att gifta sig med en okänd person som de inte fått välja själva. Ibland dödas de om de inte följer normen. De får ibland inte röra sig fritt eller umgås med de kompisar de själva väljer. Flickor diskrimineras i hemmen i jämförelse med pojkarna. Om de vill göra som de vill, hotas de med våld t ex. Några kan visserligen känna sig utpekade och inte se det som ett problem, men det får ju inte hindra socialtjänster t ex att hjälpa unga som vänder sig till dem med sådana problem och vill ha hjälp. Om en svensk ungdom vänder sig till socialtjänsten eller polisen för att de blir misshandlade blir de tagna på allvar i de flesta fall. Ungdomar från hederskulturer lever i komplexa situationer, de blir helt ensamma om de tar avstånd från familjen. Detta är ju en form av strukturellt, kulturellt betingat våld som jag ser det.

Eomin2009-04-14 15:29

magnusito: Problemet är att man just genom begreppet hedersvåld faktiskt blundar för resten. De svenska tjejer, och faktiskt även killar, som kontrolleras stenhårt av sina föräldrar finns det ingen ord för så dom skriver aldrig media om. Det är bara hedersvåld hit och dit, men hedervåld är ingenting som bara invandrare sysslar med.

Det är därför jag anser att begreppet hedersvåld är rasistiskt, det är ett sätt för oss infödda svenskar att må bra med oss själva i slutet av dagen då vi kan säga att vi inte tvingar på våra kvinnor slöja och inte tvingar dem att gifta sig med någon mot sin vilja som dom där invandrarna gör. Men det är precis sådant som förekommer på annat håll redan, men på grund av begreppet hedersvåld tas fokus helt från det precis likadana förtrycket som finns i andra samhällsgrupper.

Dessutom är 95/100 våldtäkter som uppmärksammas av tidningarna överfallsvåldtäkter och framför allt de som utförs av invandrare, trots att överfallsvåldtäkter är sjukt ovanliga om man ser det procentuellt. De allra vanligaste, de som sker varje dag, är när någons man vill ha sex till varje pris. Eller när ens killkompis är skitfull och kåt och något slår slint och man själv har däckat så att man inte kan säga nej. Eller när ens exs söker upp en och som den ultimata makthandlingen tar sig rättigheten till ens kropp. Våldtäkt är ett av våra största strukturella problem, det är det ultimata sättet att förödmjuka någon. Och de flesta våldtäkterna begås i hemmamiljö av utåt sett helt normala killar.

Genom att vi snackar hedersvåld och våldtäkter begångna utomhus av invandrare och pundare så kommer vi aldrig komma till kärnan av problemet. Och kärnan av problemet, anser jag, är att rättväsendet lär unga och hormonstinna personer att ett nej inte alltid är ett nej och att man har rättighet att ta någon annans kropp om de klär sig sexigt. Av 100 anmälda våldtäkter går 10 vidare till åtal och av de 10 dömds 1. 1 på 100 våldtäktsmän får alltså sitt straff, ett straff som är lägre än om man förskingrar 100 000 kronor. Pengar har ett större värde än personers kroppar.

Måns_E2009-04-14 15:37
Antal inlägg: 12059

Väldigt bra skrivet Eomin, även jag tycker att man bör sopa rent framför sin egen dörr innan man börjar påpeka brister i så kallade hederskulturer.

HumbleBug2009-04-14 16:11
Antal inlägg: 1836

"Och kärnan av problemet, anser jag, är att rättväsendet lär unga och hormonstinna personer att ett nej inte alltid är ett nej och att man har rättighet att ta någon annans kropp om de klär sig sexigt. "

Vackert inlägg, men jag tror inte att du ens är i närheten av "problemet".

Ingen vettig människa gör en annan illa av anledningen att rättssystemet inte fungerar. Eller vad är det för "manssyn" du har egentligen?

Eomin2009-04-14 16:13

Gud vad skönt att ni är flera som håller med, i vanliga fall då jag skrivit om eller diskuterat detta så blir folk helt galna och tror att jag är manshatare och rasist. Och jag känner mig som motsatsen.

Det är ju liksom inte det att jag inte tycker att vi ska bry oss om invandrartjejers förhållanden. Det är bara det att hela debatten med hedersvåld har förvandlad våld i hemmet till något som "dom" gör, hedersvåld är det bästa som kunde hända för Sverigedemokraternas skull.

Sedan är ju invandrare, precis som jag skrev, överrepresenterade i svensk statistik, men det kan lika gärna bero på att man hellre anmäler en invandrare eftersom det är mindre skamfyllt att ha blivit misshandlad, sexuellt utnyttjad eller våldtagen av dem. Då behöver man oftast inte försvara sin klädsel eller sitt agerande på samma sätt, just för att fördomarna inom rättsväsendet och samhället är att invandrare våldtar och slår kvinnor urskiljningslöst medan svenska killar behöver anledningar. Och det är just på grund av hedersvåldsdebatten tror jag.

Eomin2009-04-14 16:20

HumbleBug: Jag tror du inte riktigt förstår vad jag menar, jag utvecklade det nog inte tillräckligt. Min manssyn går ut på att män är precis som jag men har snopp. Att man oavsett om man är man eller kvinna lär sig av föräldrar och omgivning hur man ska och kan bete sig.

Så när man som ung kille som hetsas av kompisarna att bli av med oskulden och dessutom har läst om på flera ställen och hört snacket som går om tjejen i paralellklassen som blev våldtagen så tror jag att det kan slå slint. Att man på grund av dessa bitar kanske har sex med tjejen som ligger och sover för att hon supit sig för full på fjortisfesten man är på.

Väldigt många våldtäktsmål är ju just så tragiska. Att unga, fulla personer inte haft känslan av vad som är rätt och fel tillräckligt djupt rotad för att den ska finnas kvar efter alkohol. Och jag tror att den känslan inte finns där för att det genom medias rapportering från rättegångar och snacket bland polarna funnits en uppfattning om att ett nej inte alltid är ett nej.

Så det har inget att göra med att det är just killar vi snackar om nu. Det har helt enkelt att göra med att vi människor lär oss av vad vi ser i samhället.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 16:22
Antal inlägg: 6214

Jag håller med dig Eomin:

Vi skulle aldrig tillskriva ordet "heder" eller "kultur" till svenska mäns våld mot andra män eller kvinnor. Varför inte? Det är väl mycket troligt att det handlar om "heder" för en svensk man ger sin fru stryk eller för två ungtuppar som hamnar i slagsmål utanför en krog. Svenska mammor som förbjuder sina tonåringar att ha smink, är inte det en form av förtryck gentemot den unga kvinnan?

Vi är helt enkelt oförmögna att se "oss själva" i den roll som vi tillskriver andra. Perfekt då att det moderna sverige har en massa mystiska svartskallar som pratar konstigt och som inte ens dricker alkohol! Dem kan man tillskriva en massa kulturella avigheter, från potatisodling i vardagsrummet till att de minsann allihopa slår sina fruar och tar deras pengar.

Det är väl bra om vi har förståelse för vissa kulturella företeelser vilka numera finns i det tidigare så heterogena och isolerade i sverige. Precis som vi lärt och skilja på olika typer av utländska företeelser, så skadar det ju inte med förståelse. Att däremot skapa "en profil" som är ämmad för invandrare tycker jag är befängt och spelar, som emoin, sverigedemokraterna med flera direkt i handen.

Virvelie2009-04-14 16:29
Antal inlägg: 176

Jag läste i tidningen idag att SDU har nu har över 1000 medlemmar och staten måste ge dem ca 1,5 miljoner i bidrag, lika som dom andra politiska ungomsförbunden med fler än 1000 medlemmar får. Det måste ändå finnas en anledningar till att SD växer som dom gör... Media får nog ta på sej en del av det tror jag. Sen finns det självklart många andra anledningar också, som okunskap mm.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 16:31
Antal inlägg: 6214

som emoin skrev skall det ju stå i sista stycket! det förstod du hoppas jag emoin

Minta2009-04-14 17:00
Antal inlägg: 20042

Ja, man behöver ju inte kalla det hederskultur. Men socialtjänsten behöver säkert redskap att kunna hjälpa dessa ungdomar som på vissa sätt har speciella problem och som tar stora risker om de inte följer familjenormen. Att man hjälper dem och behöver mer kunskaper behöver väl inte betyda att man inte ser de egna problemen? Ska man sopa rent först innan de kan få hjälp? Socialtjänsten borde väl hjälpa alla unga som har problem med sina föräldrar. Men om socialtjänsten inte inser hur farligt de KAN leva i sina familjer om de går sin egen väg, kan de inte få hjälp utan man ser det som ett problem inom familjen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?