Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 437

Forumkategorier

Användare Inlägg  
XY_2009-04-17 22:37
Antal inlägg: 601

jag kan allt tycka att det behövs. Nån slags markering måste det till - en moped är ingen leksak och medför ett högre ansvar än det som finns på cykel. Själv tycker jag redan det är ett bekymmer att barn släpps ut i trafiken utan att känna till att de framför ett fordon när de cyklar, inte kan vad som är vänster och höger (högerregeln), inte stannar vid stoppskyltar och övergångsställen mm mm. När man sedan tar ett snäpp högre i fordonshierarkin är det vettigt att få visa att man har baskoll i alla fall.

kärleksmumms2009-04-18 00:33
Antal inlägg: 29

Jag tycker dessutom att det är för tidigt att få ta körkort för lätt motorcykel när man är 16 år.. där man kan köra väääldigt fort om man jämför med moped dvs om inte den är trimmad :/ Jag körde moped men jag höll mig inte på stora vägar och mitt inne i ett samhälle! Dessutom så körde jag inte en moped som behövde körkort till. Men om jag tänker tillbaka till mina kunskaper som jag kunde i trafiken när jag var 15.. De var inte så himla bra faktiskt. Jag visste inte vad högerregel eller mkt annat var. Jag tycker att man ska börja ta "körkort" för moped med!!!

ewaleena - Ej medlem längre2009-04-18 07:51
Antal inlägg: 1977

Jag kan nog bara hålla med kärleksmumms och alla andra som är inne på samma linje. Ungdomsmopedisterna är ett helvete när de far fram på gångvägar och på centrum utan varken kunskaper om trafik och hastigheter eller vilja till att visa det minsta hänsyn!! Där jag bor kör nästan alla moped från 12-13år MED föräldrarnas vetskap.. " då slipper man ju skjutsa och hämta"... "det finns ju ändå aldrig någon polis här".. fy fan!
(dotra har havremoped, men den kräver ju inget körkort, ännu!!) :D

Amiable2009-04-18 08:19
Antal inlägg: 1365

Jag tycker att det är helgalet med körkortet isig. Förarbevis finns redan.

Det som jag hänger upp mig på är jag aldrig kommer ha råd att ge min yngsta moped pga detta nu, eftersom körkortet ligger nära sen.

Klart en kommande klassfråga _igen_ som allt sådant.

Det blir bara de med höga inkomster som kan skaffa moppar dito körkort isf.

Diskriminering - anser jag!

ewaleena - Ej medlem längre2009-04-18 08:32

Å andra sidan är ju halva körkortet klart om man har körkort för moped redan innan, anser jag! Då blir ju inte bilkörkortet speciellt dyrt eftersom man redan läst in så mycket "trafikvett" genom mopedkörkortet. Det är ju bara att kolla på de som har haft körkort för lätt mc och sedan tar vanligt körkot, det går ju oftast mycket lättare då eftersom man har fått så mycket på köpet.
Å andra sidan igen, råd och råd.. Ungen får väl börja spara och gneta själv då.. sen kan man ju ha som morot att du står för halva om h*n lyckas tjäna ihop resten!
Jag fick mitt körkort betalt av mamma för att jag inte började röka, och det var min morot!! Min mamma hade redan betalat för 3 körkort av 4 å jag tycker det var stark av henne, speciellt som hon var obetald hemmafru..

Amiable2009-04-18 08:39

Men du vet precis som jag att så inte är fallet ewalena.
Eftersom körskolor kräver ett minst antal körningar och en visst antal teoriprov vilka kostar minst idag runt 450.- oavsett hur mycket kunskaper du har innan.

Amiable2009-04-18 08:41

Så bra då att _din mamma_ klarade det då..*suck*

:O

ewaleena - Ej medlem längre2009-04-18 09:17

Kräver?? Så man kan inte köra privat längre då?? Då har jag missat något då och ber i så fall om ursäkt..

puzzl2009-04-18 09:20
Antal inlägg: 38

Om jag hade varit 15 år idag hade jag aldrig skaffat moped!! 4-7000 tusen för att få körkortet, sen kostar moppen en del också!
Då hade jag hellre sparat pengar till B-körkortet och en frän bil ;)

Amiable2009-04-18 09:39

ewaleen : Jo visst kan du köra privat, men det är ju _bara_ träning i körteknik det.
Särbons son håller på nu, hemma & körskola, men det var minst 10 lektioner som skulle genomföras därtill halkbanan.

eeistan2009-04-18 09:41
Antal inlägg: 1542

Jag tycker det borde införas körkort på cykel och dessutom cykelregistering.

eeistan2009-04-18 09:42
Antal inlägg: 1542

Speciellt med tanke på alla dessa farliga elcyklar som far omkring överallt och vållar problem i samhället.

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-18 10:12
Antal inlägg: 460

För det första tycker jag att det är surt att ni verkar dra alla mopedister över en kam - det finns många med "bara" förarbevis som kör vettigt också! Ja, cyklister är då fan inte att leka med. Många av dom tror bl.a. att de har förkörsrätt på övergångsställen. Och alla som cyklar på trottoarerna. Hujedamej!

Inför "kör"kort på allt! (Jag har redan varit inne på det till för att få bli föräldrar t.ex.)

Och från årsskiftet verkar väl bra om det nödvändigtvis ska göras.

toovrida2009-04-18 10:20
Antal inlägg: 121

Menar du Amiable att ett teoriprov för moped kostar 450 :- när det för bil bara kostar 220:-

Amiable2009-04-18 10:29

nej - körkort till bil - toovrida

Amiable2009-04-18 10:30

iaf här

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-18 10:47
Antal inlägg: 7605

Skönt att så många inser fördelarna med ett moppekort och det vettiga i att vänta med moppekörning tills man fyller 15.
Där jag bor tävlar nästan kompisarnas föräldrar om vems unge som behärskar moppen och snöskotern tidigast.

Juvelbejbin2009-04-18 11:18
Antal inlägg: 7

Jag kan säga att min son fyller år vid lagändring och han har tjatat i snart 2 år i väntan på att köra moppe.Han kommer att kunna åka enklare till sin far som bor på landet och få en annan frihet.För mig blir det en väldigt press nu eftersom jag kommer inte att ha råd att ge honom detta körkort.Tycker att jag har sparat och gnetat och jobbat extra för att han ska få en moppe...så kom detta som ett slag på kinden.Jag fattar inte att vi i samhället ska leta efter saker vi måste sätta en lag på.Men vi sätter upp filmkameror överallt så har vi snart löst att ingen kan göra några kriminella fel.För vi har ju verkligen resurser med pengar att skaffa fler administrativa jobb för att utreda allting.Samtidigt så läser man att de varit skottlossning i gbg på dagens nyhetstablå.Att ni egentligen inte skäms att inte acceptera att lite buskörning är ganska lindrigt mott värre saker.Och har ni aldrigt kört över hastighetsgränsen med bilen,råkat slänga återvinningsopor fel,eller struntat i att använda övergångsställe,parkerat lite fel eller kanske ännu värre mobbat ngn under skoltiden? Helt otroligt hur perfekta vi alla är....MEN vi kan ju alltid be ännu fler lagar och kameror överallt...HURRA!!!

ewaleena - Ej medlem längre2009-04-18 11:28

Lite buskörning, som lika väl som ett skott, kan resultera i att någon blir skadad, kanske till och med skadad för livet eller kanske till och med dödad!! ..
Nej, fram för körkort på och registrering av moppar. Det ska vara samma regler för allt med motor på som framförs på allmänna vägar och platser.

Amiable2009-04-18 11:28

Vilka moppar gäller det?
Är det EU-moppe lr vanliga moppar / klass1 lr klass2?
Det torde iaf vara stor skillnad?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?