Spelrum
Giraffen44
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 445

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2009-04-18 11:56
Antal inlägg: 9014

yo

Yonderboy - Ej medlem längre2009-04-18 12:06
Antal inlägg: 1661

Nästa steg är väl att ta kraftåtgärder imot barnarbete eller tvångsarbeten och organsiationsfrihet, det vore verkligen någonting att bita i.

Nej vänta här nu, sådant kan man ju tjänna pengar på, ursäkta mig.

Zickzacker2009-04-18 12:15
Antal inlägg: 396

Håller med dig Yonder, dumt att lägga energi på saker som betyder något.
Bättre att stora filmbolag får sina pengar så att huvudpersonerna kan få sina 40 milj. $ för en film.

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-18 12:30
Antal inlägg: 450

det är så mkt fel de kan bli,dom erhåller en sökmotor för torrent filer,men allt är inte olagligt med torrent filer..söker man på google efter torrent filer så får man upp massa olagliga torrents..men varför åker inte google dit när de gör precis samma sak?patetisk dom är de..

R-M2009-04-18 12:54
Antal inlägg: 265

Tycker domen är helt vrickad...Tycker man bör lägga ner mer energi på de "riktiga" brottslingarna istället för sådant här tjafs...

katalias - Ej medlem längre2009-04-18 13:03
Antal inlägg: 2032

Tjafs vill jag inte kalla det.. hade hoppats att rättegången och domen skulle tvinga samhället att se och förstå den teknik som finns i dag, och som följd därav att industrin skulle anpassa sig. Hade inte väntat mig fällande dom, av samma anledningar som flera andra här redan nämnt.

Dum dom.

katalias - Ej medlem längre2009-04-18 13:05
Antal inlägg: 2032

Förtydligande: Tycker alltså att upphovsrättfrågor är viktiga och intressanta och att de bör ses över i ett perspektiv med den teknik som finns i dag.

Yonderboy - Ej medlem längre2009-04-18 13:18
Antal inlägg: 1661

Riktiga bovar är hjältar. To kill a man an you become a murder, kill millions and become a conquer.

Att inte ge aidsmedecin till negrer i afrika är att skydda patenträtten, att bura in tonåringar som laddar ner Nicol Kidmans senaste är att skydda upphovsrätten.

Men att man lurar av negrerna jorden i deras hemländer, ja det är uppfiningrikedom, heil dig uppfinnerikdomens moder, halleluja.

ventuno2009-04-18 13:56
Antal inlägg: 30

money talks...så e det bara.
Rullar inte mynten runt så stannar vårt samhälle idag. Därför är frågan av yttersta börd....vi måste komma fram till en lösning med "de förlorade pengarna". Det kvittar väl vad du är för "artist", om du har producerat en produkt vil du väl inte alla kopierar den?

Viktig punkt i frågan är väl att skiv-, film-industrin inte tagit tag i problemet från början när tekniken utvecklades är för mig väldigt oförstående. Nu har ju den stora massan skapat sig en frihet att göra nedladdningar av skyddat material och den moraliska aspekten har total försvunnit. det har raderats att det är en illegal handling.

I detta anser jag att diskussionen skenar iväg när försvarstalen säger att; "jag har en bil som går i 300km/h men inget säger att jag ska kör mer än 120km/h så då borde biltillverkaren straffas med. Det är moraliska värderingar vi pratar om. Ingen går väl in på Konsum och tar en liter mjölk i kylen och hävdar att "ni kan inte ta betalt för denna för det är kossans mjölk" Det måste börja nånstans, en förändring, ett nytt tänk framförallt. det skulle det gjorts för 10år sen enligt mig så vi inte hamnade i denna situationen.

Att TPB drabbas först ut i raden är väl föga förvånande eftersom de inte är välvilliga att ta bort skyddat material osv. Youtube har åtminstone vett at peta bort saker när de blir tillsagda. Dock gissar jag att de är nästa i raden på att ryka samman med rättsväsendet.

Jag är för fildelning, yttrandefrihet, men om jag skapar en programvara vil jag casha in för det. Om det sker för att Metallica vill tjäna ännu mer pengar är det löjligt, men de små folket som förlorar sitt levebröd är faktiskt jävligt fel. Det måste regleras...

ventuno2009-04-18 14:03
Antal inlägg: 30

glömde att skriva att fängelsestraffet är patetiskt, men det kommer trilla bort i hovrätten hoppas jag. Eftersom i grund och botten de går runt lagen är detta rent ut sagt pinsamt...

oeronbarn - Ej medlem längre2009-04-18 14:10
Antal inlägg: 2288

"biblioteken betalar faktiskt för upphovsrätten på varje lån"

är den extra avgiften verkligen proportionerlig mot antalet lån och inte bara en symbolisk engångssumma vid inköpstillfället? jag minns inte min biblioteksjuridik för tillfället men har en stark känsla av det är så.

oeronbarn - Ej medlem längre2009-04-18 14:11
Antal inlägg: 2288

för övrigt håller jag med dem som skriker rättsskandal och jag tycker att biltillverkarliknelsen är helt rimlig.

y not2009-04-18 14:19

visst får författaren några ören för varje gång hans bok lånas, inte bara författaren utan även översättaren. Och Inte är biblioteken olagliga?

mrperfect2009-04-18 14:20
Antal inlägg: 11437

Man försökte införa avgift på en del bibliotek för ett par år sedan men det blev så starka protester att man lade ner det.

You-know-who2009-04-18 14:21
Antal inlägg: 120

30 mille o 1 års fängelse... Jaha, det har man ju alltid vetat: de små sedlarna med döda gubbar o gummor på är betydligt mer värda än människors liv... Döda någon ihop med en annan, skyll sen på varandra o bli friade o passa även på att begära ett fett "skadestånd" för tiden ni varit frihetsberövade... Och om du fälls så blir du "bara" skyldig ca 50000:- för en människas liv är väldigt billigt i dagens läge... Är du sen sugen på lite sex; gå då ut o våldta någon i en park, skit samma att offret drömmer mardrömmar resten av sitt liv, chansen att du åker dit är ju minimal o om du ändå gör det så behöver du sitta av högst 1-2 års fängelse o betala en "struntsumma" till offret... Inte så farligt, du fick ju iaf ha SEX!! Går du på krogen o "råkar" slå ner någon så den blir invalid för livet så är ju inte heller det särskilt allvarligt i lagens mening... Några månader, högst 1½ år i fängelse med fria porrfilmer, porrtidningar, kabel-tv, näringsrik mat o träningssal. Plus att du får både permission o kan gå ut om dagarna i luften, vilket ju de flesta gamla får göra typ 1 gång per år lr något...

Men allvarligt, både Youtube, bredbandsbolagen, Google mfl borde med exakt samma resonemang fällas då de ju tillhandahåller en sökmotor... Och vad ska man säga om alla billiga klädesplagiat som tillverkas i tex. Kina då? Stäm hela det kinesiska folket! Och underhållningsindustrin har själva valt att inte se fördelarna med internet och när de märker att folk inte vill köpa grisen i säcken dvs alla de dyra cd-skivorna så vill de ha igen det på annat vis... Men en sak är i alla fall ganska klar: det här var en politisk dom, glöm inte det! Undrar hur mycket den dömande rådmannen fick under bordet för att utdöma 30 mille i "skadestånd"?:P Dessutom, rent teoretiskt sett så skulle alla här på betapet som har en profilbild på tex. Nalle Puh, Ior, en fågel eller dylikt kunna polisanmälas för de har ju gjort ett brott mot upphovsrättsskyddat material....

AVADA KEDAVRA säger jag om domen!:)

y not2009-04-18 14:29

jag tvivlar starkt att den dömande rådmannen fick något under bordet. Däremot håller jag med om att det är en politisk dom och är övertygad om att det fanns andra påtryckningsmedel. Var domen helt enig?
Men det skall bli intressant den juridiska diskussionen efteråt och vad som händer i kammarrätten

y not2009-04-18 14:30

Hovrätt menar jag

lejonmix - Ej medlem längre2009-04-18 19:37
Antal inlägg: 2692

Dom som inte fattar hur horribel denna dom är är ute på djupt vatten. Man har dömt ut infrastrukturen. Det är en dom som omöjliggör sidor från att frånsäga sig sitt ansvar för vad som publiceras av användare på sidan. Det betyder att sidor som Facebook (kan komma med upphovsskyddat material på ett kort) och liknande sidor, Youtube måste stängas på en gång, hela idén med internet fallaer på denna dom. Detta gör i stort sett hela nätet brottsligt. Alla som länkar till nåt som länkar till nåt osv.

En dom mot infrastrukturen, mot ett instrument.

Kolbxbo - Ej medlem längre2009-04-18 20:00
Antal inlägg: 1161

Sänk hastigheten på ditt bredband.. inte värt o betala.
Betapet funkar lika bra med 2Mbit/s.
Börja fildela med grannen med trådlös LAN.
Innan internet rippade man av CD-skivor o spara ner komprimerade imagefiler på en hårddisk, backupband (DAT,DLT, QIC80), ZIP-diskar o tog med till polaren.
Piratkopieringen kommer fortsätta...den går inte att stoppa..
Folk lånade ut sina köpta vinyler till polarna o de banda av dem på kassetter. Vad är då skillnaden?
Idag rippar nån CD-skivor o konvertar till MP3-filer som de lägger ut på nätet.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?