Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 459 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ViktorWig | 2009-04-20 18:45 | |
![]() | Har inte snott något men någon har säkert snott något från mig idag. | |
| Tess 08 | 2009-04-20 18:55 | |
![]() | En jäkla massa tid av dotterns tandläkare.... som hon egentkligen inte hade | |
| SämstpåBeta | 2009-04-20 19:17 | |
![]() | lite perspektiv för helvete Dennis. Att ta ett foto på en bil är i lagen ingen stöld. Stjäl du bilen så är det en annan sak. Brukar du göra det, stjäla bilar eller andras skor? | |
| exmortem | 2009-04-20 19:28 | |
![]() | Men Dennis! Du kan väl inte på allvar mena att folk ska jobba gratis för att du inte har lust att betala. Vad finns det för heder och värdighet i det resonemanget. Är det coolt att inte betala för sig? | |
| SämstpåBeta | 2009-04-20 19:34 | |
![]() | jag tycker IPRED är jävligt bra. Har man inte råd att se filmen, lyssna på musiken osv, så ska man ge fan i att ta hem det till sitt hem genom datorn bara för att det är lätt och enkelt och gratis. Musiker, filmmakare osv ska ha kredit för det dom gör. För hur skulle det vara om regissörer och musiker bestämmer sig för att ge fan i att skapa någonting för att det inte är lönsamt längre om majoriteten laddar hem allting gratis. Varken musik eller filmindustrin kommer att gå under av att vi laddar hem det de har skapat men den lär blir jävligt mycket sämre. Du kanske inte vet det Dennis men det kostar ganska mycket att göra en film skapa en skiva eller andra saker som går att att ladda hem. I slutändan är det vi konsumenter som förlorar på att ladda hem, kortsiktig vinst långsiktig förlust. För ingenting är gratis, det kan verka så men någon måste ta smällen. Är det då meningen att de som skapar någonting ska gör det! När du har läst detta Dennis så förstår du nog att dina exempel är ganska skrattretande, men roande utifrån en idiotism! | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-20 19:35 | |
![]() | Jag tycker Dennis har helt rätt. Hur kunna stjäla något som inte är något? Det jag laddat ner hade jag aldrig köpt. Vägrar köpa en CDskiva med 10 värdelösa låtar för att få kanske fyra bra till det hutlösa överpris som är. Aftonbladet och andra tidningar är gratis på nätet. De hjälper alltså till att stjäla av sig själva? Själv har jag stulit från både Scan, närproducenten av potatis och Felix genom att inte äta någon middag. Jag lyckades inte bättre.. | |
| exmortem | 2009-04-20 19:40 | |
![]() | Men varför vill ni inte betala? Är det för att ni är fattiga eller giriga? | |
| Winter 74 | 2009-04-20 20:05 | |
![]() | hålller helt och fullt med Golith II... i åratal har skivbolagen tagit hutlösa överpriser.. nu får de bita i det sura äpplet... leve pirate bay | |
| Lasse1978 | 2009-04-20 20:22 | |
![]() | Men herre gud människor, ni får väl iaf läsa på innan ni kräker ur er kritik!? "IPRED är jättebra..bla bla bla" Ja kanske om man även gillar hitler, fast jag föredrar rättsäkerhet framför en laglig maffia som har mer makt än Polisväsendet. Ni som säger "varför vill ni inte betala!!!?", det vill vi visst, men vi betalar hellre artisten än skivbolagen för det första, för det andra så är "illegal" fildelning inget som skadar artisten utan enbart de stora bolagen som vill sälja CD, problemet är bara att det är lite svårt att trycka in en CD i en mp3-spelare och pga kopieringsskydden är det även problematiskt att spela vissa skivor i alla spelare, att betala närmre 20 kr för en mp3:a som inte kostar något att skapa är inte heller tänkbart. När bolagen ser till så att jag kan se alla mina tv-serier när jag vill och inte 3 år efter premiären, när bolagen har sett till så att det finns vettiga lagliga alternativ till rimliga priser som folk vill ha, när bolagen slutar producera skitkultur som de vill ha betalt för i förskott, när... ja.. när mediabolagen förstår att de måste anpassa sig efter marknaden precis aom alla andra företag, då ska jag banne mig betala dem en slant (en väldigt liten en, men iaf, rätt uppförande ska uppmuntras ;D). Ni måste även notera att de bolag som utnyttjar tekniken och använder sig av fildelning (dvs alla utom ungefär 10 stycken och deras underbolag) har fått ett rejält uppsving de sista åren och troligtvis tjänat en hel del mer pengar på att bl a slippa betala för reklam. DE SMÅ BOLAGEN GNÄLLER INTE, DE FIRAR! Så att ni får lite perspektiv på saken. Sen förstår jag inte hur ansvaret för betalningen kan ligga på de som laddar hem? Ska kulturarbetare vara nån form av undantag när det gäller företagsamhet? Man får dels, själv (HU! HEMSKA TANKE!), se till så att folk kan betala en genom exempelvis microdonationer om man gillar det arbete som kulturnissen snickrat ihop. Dålig kultur ska inte uppmuntras och därför inte heller betalas, så får de inte betalt så beror det nog på att deras arbeten är undermåliga. Dessutom finns det flertalet oberoende undersökningar som magiskt nog avslöjar att fildelare spenderar MER pengar på kultur än de som INTE fildelar. Det känns inte heller rimligt att en artist ska få betalt för sitt verk om och om igen i all evighet, du får väl bara betalt för din arbetsdag en gång? Inte kan väl du återanvända en arbetsdag bara för att den var bra? Ringa chefen och säga "Hej, jag stannar hemma idag, men du kan väl betala mig för arbetet jag gjorde i måndags istället, för ni använder ju fortfarande det förslaget" är det kanske inte så många som gör, bara kulturarbetare! De får dessutom betalt långt efter sin död... är det rimligt? Varför kan de inte jobba? Är de slöa? Varför kan de inte ta betalt? Är de ointelligenta? Så er logik håller inte och det kommer inte domen i TPB-rättegången göra heller då dessa killar inte har begått något brott, Google är dessutom värre samt komersiellt, de tjänar massor på fildelningen! | |
| ALFASUD | 2009-04-20 20:50 | |
![]() | Nu tycker jag förvisso att IPred lagen är rätt obehaglig, mest för att det är ytterligare ett steg till ett övervakat internet, som dessutom inte övervakas av myndighet utan av vinstdrivande företag. Men jag tycker att det är väl magstarkt att påstå att inga andra än kulturarbetare tjänar pengar på saker de producerat tidigare, för det är ju rent felaktigt. | |
| SämstpåBeta | 2009-04-21 01:35 | |
![]() | fan vad snurrig du är Lasse erkänn att du är fattig bara! | |
| SämstpåBeta | 2009-04-21 01:39 | |
![]() | I ett civiliserat samhälle betalar man för sig. Kan du inte det, så ska du ge fan i att skaffa det som då inte är ditt! För det ska man straffas! | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-21 02:05 | |
![]() | Jag har säkert stulit någons tid,men jag får leva med det. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 02:16 | |
![]() | Eftersom jag är uppväxt under en tid av kraftig indoktrinering, så frågar jag mig så här: vad finns det att uppröras över om anneli stjäl lite tid, sämst på beta lite uppmärksamhet och Dennis lite ettor och nollor, när de finns de som stjäl hela länder!? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-21 02:23 | |
![]() | jag tar det jag vill ha. | |
| Orm | 2009-04-21 02:29 | |
![]() | SämstpåBeta, du skriver "För hur skulle det vara om regissörer och musiker bestämmer sig för att ge fan i att skapa någonting för att det inte är lönsamt längre om majoriteten laddar hem allting gratis. Varken musik eller filmindustrin kommer att gå under av att vi laddar hem det de har skapat men den lär blir jävligt mycket sämre." Problemet med dagens film och musikindustri är väl snarare att det finns för många som fastnat i en situation där de kan försörja sig på att producera ointressant men gångbar kultur. Har man någonting att kommunicera eller tillföra andra människor så vill man göra det även om man inte kan tjäna pengar på det. Om alla resonerade som du gör nu skulle kulturutbudet för vanliga människor förminskas oerhört mycket. Jag förstår ditt resonemang att man ska få betalt för vad man skapat osv men det är i min mening bättre för människors njutning och lycka etc att musikindustrin får anpassa sig efter att folk laddar ner musik. det går nog att ordna på något sätt tror du inte det? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-21 02:44 | |
![]() | Tack,duden. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 03:01 | |
![]() | väl bekomme anneli72 | |
| SämstpåBeta | 2009-04-21 03:47 | |
![]() | vad är ointressant men gångbar kultur? Och vem bedömer det? Du behöver inte svara på det Orm för det när det kommer till saken helt ointressant i denna diskussion. Utan skapar du något hur jävla dåligt det må vara i någons tycke, men att det finns en efterfrågan på det gjorda så är det väl inte mer än rätt att upprättsinnerhavaren ska ha förtjänst på det denne/dessa har lagt ner tid, möda och investeringar på. Sedan om det reducerats ner till ettor och nollor så är det likväl en vara. Ska det fildelas så ska det vara så att alla gör sig en förtjänst på det. Biograferna stänger ner en efter en pga vikande besökare. En av många anledningar kan ju kanske vara att folk tittar gratis på bioaktuella filmer via sin dator. Nu ska jag säga något som är riktigt provocerande. Jag tror faktiskt fildelning är något av en klassfråga. vi som har råd går och köper det vi vill se och höra. Det som inte har råd, vill också se och höra och vad gör man då, utan att behöva skaka galler (hittills)? För mig och mina likar är fildelning nollviktigt då vi har råd att köpa det vi är intresserade av men för mindre lyckligt lottade kanske det är hela ens tillvaro som vänds upp-och-ner om det nu blir förbjudet att fildela. Hahaha, undrar hur många man har lyckats provocerat nu?? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 03:58 | |
![]() | Jag känner mig inte provocerad, och tror ändå att du har fel. Jag vet många som, trots att de har pengar, väljer att ladda ner all musik och filmer från fildelningssajter. Alltså, jag tror inte det är en klassfråga. Att ladda ner är enkelt, och blir i sig en social grej när man bara kan hämta hem en låt man hör på radio, diskuterar med polarna eller vad det må vara. Det handlar inte om pengar så mycket som om bekvämlighet. Det enda provocerande i ditt inlägg är att du tror att det är en ekonomisk fråga för alla eftersom "du och dina likar" tycker att ni köper för att ni har råd. | |