Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 494 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Malla13 | 2009-04-19 19:58 | |
![]() | Pion: Jag har aldrig gjort någon abort och skulle mest troligen alfrig göra någon heller såvida det inte är övergrepp man blivit utsatt för, där i mot så har jag en väninna som har gjort abort 5 gånger. Hon har inte använt skydd. DET tycker jag är att inte ta ansvar för sina handlingar. Man bör väl skydda sig på någotvis om amn inte vill ha barn. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-19 19:58 | |
![]() | Det förekommer tyvärr mer än man tror pion med abort som preventivmedel:-( Jag är för abort men det ska inte vara för lättvinnligt att få det. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-19 19:58 | |
![]() | Malla 13: Jag har på intet sätt bemött din inställning till abort, jag reagerade på ditt inlägg 18:54 "Man har rätt att ha olika åsikter och uttrycka dem, så länge de inte är förbjudna" D där va mkt klokt sagt!! Just vad jag gjorde." | |
| pion ekrot | 2009-04-19 19:59 | |
![]() | Tråkigt att höra Malla. Dagen efter-piller fanns inte på den tiden eller? Det kanske är lite mer OK i moralboken? | |
| Malla13 | 2009-04-19 20:02 | |
![]() | Basta: Ok.. Jag som tolkat fel...sorry. =) | |
| Malla13 | 2009-04-19 20:04 | |
![]() | Har ingen aning pion . Jag har inte forskat i det om det fanns eller inte eftersom det inte var jag som behövde dem. Det får hon undersöka själv. Detta är ingen super nära vän till mig heller utan en vän genom en vän. | |
| slånbär | 2009-04-19 20:16 | |
![]() | Jag är av den något kontroversiella åsikten att självklart är det en kvinnas rätt att bestämma över sin egen kropp oavsett anledning till graviditeten men jag anser även att en man har samma rätt att säga nej till en graviditet dvs "göra abort" oavsett om tjejen ifråga ändå väljer att behålla barnet. Det håller inte att säga att om en kille inte tänkte på att skydda sig så måste han stå sitt kast för då måste samma sak gälla för kvinnan och i ärlighetens namn så med tankte på hur många aborter som görs i vårt land så skulle det i så fall vimla av våldtäktsmän eller undermåliga preventivmedel. Självklart slarvar och chansar även kvinnor men dom har ju ett val som bara dom själva har rätt att ta medans idag så får en kile som i det läget väljer att inte ha kontakt utstå mycket skit och fördömande från omgivningen. Självklart måste han ju ta det ekonomiska ansvaret det kan man ju inte komma undan. Jag är för jämställdhet på alla nivåer. | |
| helejnaa | 2009-04-19 20:18 | |
![]() | Jag har svårt att tro att någon som genomgått en abort någonsin skulle sätta sig i sitsen att behöva göra det igen om det går att undvika, d.v.s. med preventivmedel. Säkert finns det undantag men det är ju ingenting man gör på en förmiddag och sen fortsätter med livet som vanligt. | |
| Tess 08 | 2009-04-19 20:18 | |
![]() | Jag skulle nog aldrig kunna göra abort! Jag har inte behövt fundera på det då alla mina barn varit efterlängtade och välkomna. Jag trodde dock att jag eventuellt var gravid en gång (då det inte var riktigt lämpligt och vi tyckte att tre barn räckte) men inte ens då hade jag en fundering på abort. Det känns lite som om vi lyckats "få till det" fler än tre gånger och fått fina barn.. Jag VET hur vi har gjort för att få dom och då borde jag klara av att räkna ut vad vi INTE ska göra om vi INTE vill ha fler... Dock är det väl bara avhållsamhet som är 100% säkert, så vad vet man...? I övrigt tycker jag att rätten till abort ska finnas men sista dag att göra abort borde kanske ändras. | |
| ankijoh | 2009-04-19 20:20 | |
![]() | Jag är för abort om det inte sker för sent i graviditeten. Tycker att man kan göra abort alldeles för långt in i graviditeten idag. Jag har gjort en abort om man nu kan kalla det det eftersom mitt foster inte utvecklades som det skulle och kroppen inte skötte om missfallet själv och jag kan INTE rekommendera det som en preventiv metod. Mycket lättare att använda preventivmedel då istället. Var inte roligt alls att genomgå (även om jag vet att min situation var speciell...jag ville ju inte egentligen). | |
| pion ekrot | 2009-04-19 20:21 | |
![]() | Nuförtiden använder förmodligen majoriteten dagen efter-piller under förutsättning att man vet med sig att risken för att ha råkat bli gravid finns. Jag har verkligen jättesvårt att se att någon medvetet blir gravid eller medvetet vet att risken finns och sedan skippar det här med dagen efter-piller för att det är så himla läckert att lägga sig på operationsbordet. Man kan f.ö inte kalla abort eller DE-piller för preventivmedel, eftersom de inte används i preventivt syfte på det sättet. | |
| pion ekrot | 2009-04-19 20:24 | |
![]() | slånbär: Håller inte med. Jag tycker att killen får göra sitt val under perioden som han faktiskt förfogar över "sin del". "Jämställdhet på alla nivåer" tar per definition inga strikt biologiska skillnader i beaktande och blir därför förtryckande. | |
| ankijoh | 2009-04-19 20:25 | |
![]() | Pion ekrot: Det håller jag med dig om. Att man inte kan kalla det för preventivmedel alltså. Ser nu att jag nog skrev lite halvknepigt och lätt att missförstå. | |
| Tess 08 | 2009-04-19 20:30 | |
![]() | ankijoh - har gjort samma sak. Fast jag hade valmöjlighet med piller att starta ett missfall eller en skrapning. Valde en mekanisk abort då jag inte psykiskt orkade gå och vänta ut missfallet... | |
| Chewbacca2 - Ej medlem längre | 2009-04-19 20:40 | |
![]() | Wow, tess 08 lät inte kul ... | |
| Tess 08 | 2009-04-19 20:44 | |
![]() | Nix, och har man verkligen velat ha barnet/ett barn och får veta så pass sent att det inte blir något denna gång och att missfallet ofta sker veckor innan man ens vet om att något är fel.. nej, inte kul | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-04-19 20:51 | |
![]() | Jag blir alltid lika irriterad på dem som säger att man inte ska använda abort som ett preventivmedel. Nej, självklart är det inte att rekommendera, har man varit med om en så vill man inte göra det igen. Det är alltid någon som har en bekant som gjort abort 10 gånger. Jag tvivlar dock på att det skulle vara något värst utbrett fenomen. Det fåtal kvinnor som gör abort gång på gång har dock rätt att göra det enligt lagen. Enda gången jag kan vara skeptisk till att göra en abort är då man gör det på grund av fostrets kön, vilket inte torde vara särskilt ofta här i Sverige. Det borde ju gå att omöjliggöra genom att man får reda på barnets kön först efter den tid då abort är laglig. | |
| ankijoh | 2009-04-19 21:17 | |
![]() | Tess 08....okej. Ja jag hade inte något val eftersom de misstänkte "druvbörd" och ville analysera. _astrud_: Tror inte heller att fenomenet "många upprepade aborter" är särskilt vanligt. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-04-19 21:32 | |
![]() | För mig är inget så heligt att man inte kan skrapa bort det. Abortmotsåndare använder sig av argument som att allt liv är heligt! Jasså? Skulle vara trevligt att se dessa herrar försvara med samma frenesri övergrepp begångna imot människor som ingenting har, personer som jobbar i sweetshops eller blir skjutna för sina åsikterskull. Abortmotståndare hävdar ofta till religösa motiv. Jag säger att det är själ nog till att inte lyssna, inte för att vara respektlös men jag tycker tron ska vara privat och inte involvera andra männsikors sett att leva. Det handlar om tro, de har ju genom historien hela tiden haft fel, det räcker nu. | |
| slånbär | 2009-04-19 21:50 | |
![]() | Pion-Vad är det för skillnad på en tjej som tex en utekväll träffar en kille lite på fyllan och kåt och glad inte tänker sig för och en kille som gör samma sak. Om det då resulterar i ett barn så har en av dom ett val men den andre ska då bara acceptera det valet. Det finns ju dessutom fall där killen ifråga vill ha barnet men inte tjejen och då är det självklara argumentet alltid att det är tjejens kropp och hennes val. Detta resonemang måste ju gå båda vägar isåfall. Annars skulle det bara vara tillåtet med abort vid våldtäkt eller när skyddet "brister". Jag har ett exempel-en kompis till mig blev gravid med en kille som hon strulade lite med. Han trodde att han var steril därför skyddade dom sig inte men det visade sig ju att han inte var det. Hon gjorde abort så hon absolut inte ville ha barn medans han var förkrossad för han hade under många mång aår försökt få barn med sitt ex och då fått besked att han var steril. Detta var kanske hans enda chans att bli pappa men hon gjorde abort. Jag tror att hans syn på fri abort är en annan än vad lagen säger. | |