Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 494 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-04-21 19:24 | |
![]() | Eftersom jag jobbat i 20 år så kan jag nog säga att jag sett en del svängningar i synen på sjukskrivna, pengarna man får och hånet mot vissa symptom som senare blivit legitima... Att säga att vi har världens högsta sjuktal som något slags försvar till nuvarande politik är väl lite dumt? Folk blir väl sjuka lika mycket i alla länder, men i många länder vågar man inte utebli från jobbet när man är sjuk, för då får man sparken eller så kostar det för mycket att vara så dum så man blir sjuk. | |
| fiolemelie | 2009-04-21 19:26 | |
![]() | ja, det är ingen tvekan om saken. I dagens läge är det riktigt svårt att bli sjukskriven. Och Susan_70, visst har du rätt i att systemet inte skulle funka utan FK. Det sorgliga är att det funkar uselt, har en nära släkting som varit långtidssjukskriven och inte fått någon som helst förståelse från FK. Problemet är att ni som sitter där inte själva har varit i situationen och att ni inte förstår vad som är det bästa för patienten. FK ska finnas för att hjälpa den sjukskrivne, inte göra den sjukare!! Ush, blir så förbannad när jag tänker på det... Och kaninen, jag kan rekommendera Osteopati, det har hjälpt mig mycket.. | |
| toovrida | 2009-04-21 19:29 | |
![]() | Stackare...Jag lider verkligen med dej. Hoppas det löser sej för dej. Jag är själv halvt sjukpensionär o vet hur det är att ha ont. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-21 19:38 | |
![]() | Många som jobbar på f-kassan kritiserar också systemet och trivs inte alla stunder med sitt jobb. om de vill behålla sitt jobb (f-kassan skär också ner kraftigt) är de ju tvungna att göra så som högsta ledningen befaller. Skäll inte på kontrorsråttan utan på de där uppe. Även läkare har hårdare krav på sig och går säkert emot sin egen övertygelse flera gånger. | |
| carola 36 | 2009-04-21 19:40 | |
![]() | tror du ska vara glad att du får några pengar alls från FK själv sitter jag här och är sjukskriven för samma sak som dig,samma behandling genom går jag nu med akupunktur. Som hjälper som tur är . men dess värre får jag ingen sjukpenning med moriveringen att söka ett icke vänstermonotont arbete istället.Har op höger hand två gånger med bestående nervskador så jag har ju lite svårt att jobba när jag inte kan använda mina händer. Har överklagat två gånger å sitter just nu å väntar på besked. Min doktor har skrivit två A4 papper till fk+ läkarintyg sedan oktober men inget har hjälpt hittils. Nya regler gör att dom stämplar bara nej utan att kontakta mig å fråga mig vad jag klarar av att jobba med. Jobbar inom vården annars. Så vad finns det för jobb där du inte använder händerna? Man undrar hur dom tänker. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-21 19:41 | |
![]() | Precis mommes. Vet flera som jobbar där som håller med om att det är taskiga regler som de knappast vill skriva under på. Och läkarna är ju galna på FSK, det tar en massa mertid för dom att utforma dessa noveller som det börjar bli med ett läkarintyg. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 19:41 | |
![]() | Reglerna har blivit mycket hårdare, och det är väl relativt till vad vi har varit vana vid. Sverige har t.ex. varit betydligt frikostigare än andra länder vad gäller att ställa diagnosen "utbrändhet" (det som förut brukade kallas för utmattning"), och det är idagsläget den vanligaste anledningen till långtidssjukskrivning i sverige. Jag tror på frikostiga regler, det tror jag skapar lojala arbetstagare och ett system där folk inte förstår sina kroppar för att de inte kan bli sjukskrivna. Men jag tror att kritiken mot myndigheter också på sätt och vis speglar det i globalt perspektivt frikostiga försäkringssystem som vi har haft, och den "uppstramning" som nu sker. FK har ju som myndighet själv högst andel sjukskrivningsdagar i statsförvaltningen, och jag antar att handläggarna har häcken full nu med alla nya regler som skall implementeras. Det är synd när den enskilde hamnar i kläm. Tiderna förändras, och ibland kanske det underlättar att minnas att vi fortfarande har ett system som är generöst i förhållande till de flesta andra länder. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 19:42 | |
![]() | ordet förstår smög sig in när det skulle stå FÖRSTÅR, i första stycket | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-21 19:43 | |
![]() | haha dude,,e du full:-)) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 19:43 | |
![]() | ÄH! Försöker igen, ordet förstår smög sig in där det skulle stå FÖRSTÖR, i andra stycket. Inget annat. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-21 19:44 | |
![]() | Inte full, men förvirrad som vanligt kissed | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-21 19:47 | |
![]() | Haha dude:-)) Vet också flera stycken som blivit rådda av FSK personal att överklaga olika beslut som också de tycker är konstiga. Det pga att det är bra att det väcks en debatt. Att regeringen ska förstå att det är ohållbart. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-21 20:16 | |
![]() | Min handläggare på FK är väldigt trevlig och förklarar mycket grundligt hur reglerna ser ut och vad hon har för möjligheter att hjälpa. Det gör det lättare för mig att acceptera ett beslut som går emot vad jag själv skulle vilja. Roligt är det inte, men lättare. Många gånger har handläggarna på FK fått ta så mycket skit att de helt enkelt inte orkar vara trevliga och förklarande utan bara slår ifrån sig med ett kort "tyvärr". Politiken som ligger bakom reglerna som FK måste följa är för hård och inhuman, tycker jag. Och det är svårt när man är frustrerad och har ständig värk att hålla sig lugn i sin kontakt med FK, men som någon skrev så måste ju handläggarna följa regelverket. Don't kill the messenger. Kaninen: Förstår så väl om du är trött på att hitta läkare nr 5 som kan skriva ett korrekt intyg, men det verkar vara enda alternativet. Anmäla? Det tycker jag absolut. Ju fler anmälningar desto större chans att slarviga intygsskrivande läkare skärper sig. | |
| Susan_70 | 2009-04-21 20:26 | |
![]() | Vad gäller längden på sjukskrivningar så har Socialstyrelsen tagit fram riktlinjer som finns på Socialstyrelsens hemsida gällande många diagnoser. Om läkaren sjukskriver längre än dessa rekommendationer så måste han motivera varför. Tyvärr är ju läkare också väldigt trötta på våra regler men vi MÅSTE skicka tillbaka underlagen för komplettering om motiveringen inte finns. | |
| CharlotteXX | 2009-04-21 20:43 | |
![]() | Jag är lycklig att jag äntligen får komma till rehabilitering som jag efterlyst i så många år. Jag är 37 år och har haft sjukersättning sedan 2004. Jag vill ut och jobba men inte förräns nu har jag fått korrekt diagnos och korrekt behandlingsplan så förhoppningsvis får jag komma ut i arbetslivet igen utan smärtor och svårigheter att röra mig mycket TACK vare min handläggare. Jag förstår er som är less på FK jag har också varit det, de gamla reglerna innebar att de INTE var tvugna att ge mig rehab fast jag ville. Så på så sett trivs jag med de nya reglerna. Men för de som inte kan förstå är det jobbigt och de som har otur och får "fel" handläggare är det än mer otur då de inte lyssnar. De har nog för många att lyssna på för att orka bry sig och för få handläggare. Lotta | |
| stol | 2009-04-21 21:07 | |
![]() | Om man ska bli sjukskriven krävs det följande bägge benen ska vara brutna samt armarna, du ska vara blind/döv och psykiskt sjuk då kanske. | |
| RikaM | 2009-04-21 21:32 | |
![]() | Stol: är bena och armarna brutna kan du åka färdtjänst till ditt arbete och utföra det ändå.... Du får hitta någon annan åkomma! | |
| stol | 2009-04-21 21:35 | |
![]() | Du har rätt | |
| stol | 2009-04-21 21:36 | |
![]() | Inte om man jobbar som snickare | |
| RikaM | 2009-04-21 21:50 | |
![]() | Jodå... Tror du inte att du kan hålla hammaren med munnen och slå i en spik? | |