Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 31 |
Mobilspel
| Pågående | 19 747 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-23 17:08 | |
![]() | Intressant teori - broccolirelaterad psykisk ohälsa. Jag tror också att abstinens efter socker kan orsaka en hel del obehag men är man sen fri, så är man :) Inte dumt med lasagne, pizza och skaldjurssallad heller. Potatismos och strömming....shit vad hungrig jag är. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-23 17:10 | |
![]() | Trash, jaså? Orkar inte ens bry mig om varför. Förklara först varför du inte vill se tjockisar på restaurangen, please. | |
| bove | 2009-04-23 17:10 | |
![]() | Du skulle nog kunna äta dig till en dålig hälsa om din kost till största delen bestod av broccoli också. Skillnaden är väl att ingen skulle få för sig att vräka i sig broccoli i sådana mängder. Jag är för en relativt hög skatt på saker som alkohol och tobak, eftersom det är produkter som till största delen skadar kroppen och är beroendeframkallande. Socker må vara beroendeframkallande i den mån att det innehåller energi och kroppen behöver energi, men i övrigt tycker jag bara att det är larvigt att jämföra ett livsmedel med gifter (även om alkohol i och för sig också är energirikt). Det är en mycket liten del av befolkningen som har sådana besvär att kontrollera sitt sockerintag till den grad att det innebär någon omedelbar hälsofara. Ska man beskatta socker extra högt borde man ju logiskt sett beskatta all mat innehållande betydande mängder kolhydrater, fett eller protein högre, det är ju sådant som gör människor feta. Socker i sig är sannolikt inte ens i närheten av att ligga bakom den mesta övervikten i det här landet. | |
| irrvarr | 2009-04-23 17:13 | |
![]() | Bara man inte höjer skatten på socker så mycket att det blir lika dyrt att bränna hemma som att införskaffa sin vardagskrydda på systemet. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-23 17:14 | |
![]() | Skriver som mommes. Instämmer med: Marjata 2009-04-23 09:18 Jag tycker absolut att det är rätt tanke, det ska inte var billigare att äta skräp än nyttigheter. Höj skatten på socker och sänk på nyttig mat. Som det är nu är fetma delvis en klassfråga (eller på väg att bli) fattiga människor har inte råd med grönsaker, men det finns ett stort sortiment av billigt godis och sockrade produkter... Det finns klar statistik på att det redan är en klassfråga gällande nyttig/skräpmat. Fetma är inte bra det vet vi alla och nu pratar jag inte utseende utan strikt hälsomässigt. Kan vi får ner antalet överviktiga bland både barn och vuxna så hjälper vi de enskilda personerna och samhället i stort. Vill bara tillägga så man slipper påhopp att jag inte har något emot överviktiga, jag tillhör också den kategorin. Men jag är tämligen övertygad om att ingen människa mår bra i längden att bära på för mycket övervikt. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-23 17:16 | |
![]() | Ni är såna fina människor som aktivt verkligen vill förbättra för andra. Aww | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-23 17:17 | |
![]() | Tack trash, det var snällt sagt:-) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-23 17:20 | |
![]() | Jag har lite svårt att uppfatta skillnaden mellan ironi och bittert vemod och ganska besviken blir jag också t ex över att inte få svar på de frågor man ställere direkt till en person. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-23 17:25 | |
![]() | Som sagt, du har svårt att uppfatta ironi, så det finns inget att förklara. | |
| vulcan | 2009-04-23 17:29 | |
![]() | Var lite mildare mot varandra nu! Jag vet själv hur svårt det kan vara, men ni kan väl låtsas lite åtminstone? :-) //forumadmin | |
| vulcan | 2009-04-23 17:30 | |
![]() | Jösses vad jag strör smileysar omkring mig idag, måste ha vaknat på fel sida eller nåt. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-23 17:35 | |
![]() | Ätit för mkt socker tro? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-23 17:38 | |
![]() | Vulcan, det är så gulligt när du ler, så fortsätt gärna med det :) Ta det lugnt, jag tror att betas hetsigaste damer har framfört sina ståndpunkter och diskuterat färdigt här. Jag ska då gå och äta middag med mina herrar. Makaroner, massor av grönsaker, bönor, ärter och lite skinka för den som vill ha. Ingen läsk :) | |
| vulcan | 2009-04-23 17:50 | |
![]() | det stämmer nog trash - varför, varför, varför köpte jag den där påsen med lösgodis på ICA Söderberga igår? Idag är dock det sockrigaste jag fått i mig en apelsin. | |
| MaadMaxx | 2009-04-23 17:51 | |
![]() | Jag hoppas det är fullkorns makaroner då mommesfrites. ;) Jag struntar i om de beskattar socker eller ej, men något som gör mig duktigt uppretad är att det ska vara så förbannat dyrt att inhandla mat utan tillsatser, det är verkligen helt vansinningt. Jag plockade bort tillsatser (E-nummer, aromämnen, smakförstärkare, socker och dyl) för ca två månader sedan, detta har medfört att mitt matkonto har blivit betydligt större, drygt dubbla kostnaden. :( Jag tycker det är helt vansinnigt att rena råvaror ska kosta så mycket mer.... men det är väl så det blir när man väljer att inte falla för producenternas knep att manipulera maten för att hålla nere kostnaderna... Socker har jag valt bort därför att det tillför inte min kropp, eller mitt psyke en enda fördelaktig grej. Det enda socker gör är att få blodsocker kurvan att leka bergOdalbana. Dessutom kan socker faktiskt skapa depressioner, andra psykiska åkommor samt fetma. Så jag kan väl inte påstå att jag skulle gråta om de beskattar det, men jag vet inte om det skulle göra någon större skillnad för den massa som lovsjunger socker. Jag tror det är en prioriteringsfråga, snarare än en ekonomisk sådan. Kram M | |
| GRINSCHEN | 2009-04-23 19:02 | |
![]() | Det finns i huvudsak tre politiska styrmedel i samhället. 1. MORÖTTER (främst handlar det om ekonoiska incitament som 10.000 kr rabatt på miljöbilar, skattesänkningar, ROT-avdrag mm) 2. PISKOR. (Regler, förbud, lagstiftning mm) 3. INFORMATION (utbildning, upplysningar, kampanjer: som t ex No Smoking Generation, 6-8 brödskivor om dagen, Rör inte min kompis mm) Nu är det så att dessa har lite olika effekt når olika långt beroende på vad det är för förändring man vill åstadkomma, och ofta så kombinerar man olika metoder samtidigt. Att hög sockerkonsumtion är av ondo råder det ingen som helst tvivel om. Hur göra? Med information når man en viss mängd människor som dels överhuvud taget tar del av den och dels har styrkan och eller intresset av at ta konsekvenser av informationen, och en viss förändring kan komma till stånd, och ju högre utbildningsnivå i desto större utsträckning räcker det med information. Men alla de andra då - skall de lämnas i sticket? För att nå fler - för att förändringen skall bli mer omfattande krävs det för många ytterligare incitament. Det räcker för många inte med argumenten att man lever ett mer hälsosamt liv att man sparar pengar (tillräckligt), att man mår bättre, att man får bättre tänder, att samhällets kostnader minskar i form av minskad sjukfrånvaro, minskade sjukvårdskostnader mm, Nästa steg kan vara att styra även med ekonomiska incitament. Att lagstifta bort bruket av socker eller godis kan givetvis inte komma på fråga, och alltså måste vi styra med ekonomiska medel genom att helt enkelt göra det mer kostsamt att konsumera socker Detta är även en rättvisefråga, och samma resonemang gäller för tobaksbruket. DET SKALL KOSTA ATT KONSUMERA SKIT, och i synnerhet sådan skit som drabbar tredje part. Tobaksrökare är sjukare och belastar sjukvården betydligt mer än de som icke röker, och då är det rättvist att rökarna betalar dessa sina egna och frivilliga merkstnader. Hög sockerkonsumtion leder till kostnader som även de som konsumerar hälsosamt är med och får betala - därför skall sockret också vara skattebelagt så att sockerkonsumenterna betalar sina egna merkostnader. De främsta skälen är alltså: Rättvisa o, hälsa Räcker inte det som argument? Själv snusar jag. Skulle priset för en dosa öka från nuvarande 25 kronor till 40 kronor skulle jag snusa mindre. Så är det bara! Vore inte det bra? | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-23 19:42 | |
![]() | Hittade en bra artikel som säger ganska mycket om problemet socker kontra fetma. forskningochmedicin....00 987.html | |
| 1stclassriot | 2009-04-23 19:51 | |
![]() | det här tog jag upp litegrann i en annan tråd. de flesta sa att det nog inte lär hjälpa så mycket. men jag tror nog att det kan ha en viss effekt fast det finns ju dumhuven som säkert skulle köpa en marabou 200-gramskaka även fast den kostade 50 spänn. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-04-23 19:52 | |
![]() | Dumhuven? | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-23 19:56 | |
![]() | Jag skulle nog köpa en sån chokladkaka nån gång också. Utan socker vill man ju inte vara helt och hållet. Det är viktigt att unna sig ibland. Det jag menar är att så mycket mat innehåller socker. Och det är oftast den maten som är billig. Nyttig mat måste helt enkelt bli billigare. | |