Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Truto - Ej medlem längre2009-04-27 15:49
Antal inlägg: 38

Jag höll på att svara någon när tråden låstes och nu hittar jag inte inlägget... Men Hon skrev något om att det är mycket få falska våldtäktsanmälningar.
Det tror jag också men döm om min förvåning när jag hittade uppgifter om att 1/5 av anmälningarna är falska. I alla fall om man får tro polisen.
"Enligt en egen utredning som polisen gjorde av alla våldtäktsanmälningar i Örebro län 2004, så var närmare var femte anmälan felaktig eller falsk. Samma antal falska anmälningar gäller fortfarande menar Robert Haslinger, som är chef på roteln grova brott hos Örebropolisen."

Länk: www.sr.se/cgi-bin/or...el =1386947

wildman2009-04-27 15:51
Antal inlägg: 3860

Och på vilka grunder avgörs om en anmälan är falsk? Tror inte den siffran är tillförlitlig.

magnusito2009-04-27 15:53
Antal inlägg: 5009

Bitte
Nej jag håller med dig. jag menar inte att det ser särskilt bra ut. Jag tänkte att det kanske ser än värre ut på många andra håll, men det kanske är att idealisera det svenska. Tänkte att det åtminstone finns en mottagning för våldtagana här i Stockholm.

magnusito2009-04-27 15:54
Antal inlägg: 5009

Truto.
Det är förödande för de som blir våldtagan i så fall.

Jacob_Flygar - Ej medlem längre2009-04-27 15:56
Antal inlägg: 88

När man gör jämförelser mellan olika länders kriminalitet så måste man också veta vad det finns för skillnader i statistiken.

Jag tänker INTE gå igenom alla viktiga aspekter, men en del.

1) I Sverige är det så att brottsstatistiken utgår från anmälningstillfället vilket i sin tur medför att det redan där kan bli fel. Exempel: en tjej anmäler att hon blivit våldtagen. Polisen skriver in det som våldtäkt. Senare visar det sig att det inte var en våldtäkt i juridisk mening även om tjejen ansåg att det var det.
I många andra länder utgår statistiken från en senare tidpunkt, t ex när det beslutats om åtal eller att förundersökningen läggs ner. Eller när polisen avslutat brottsutredningen.
I fallet med tjejen skulle det alltså i många länder INTE ha registrerats som en våldtäkt i statistiken.

2) I Sverige registreras varje enskilt brott som ett brott. Likaså brottstillfällen. Det innebär att om en kvinna anmäler att hon blivit våldtagen 47 gånger av sin sambo (inom en tid där brotten inte är preskiberade) så blir det i statistiken 47 våldtäkter. Detta ska jämföras med många andra länder där det hela registreras som EN våldtäkt även om det även där är 47 stycken brottstillfällen det handlar om. Hur många länder som räknar som Sverige (extensiv antalsräkning) och hur många som inte gör det vet jag inte, men för inte så många år sedan var det minst 10 länder i Europa (och mer i världen) som INTE räknade som i Sverige. Tänk också på att en polis för ”säkerhets skull” kan välja en grövre brottsrubricering till en början än vad det egentligen blir.

3) Som sagt räknas varje brott i Sverige även när det begås samtidigt eller som en logisk följd av andra. I många länder däremot räknar man bara det grövsta. Det vill säga att om en gärningsman misshandlar, våldtar och dödar en kvinna en kväll så är det i statistiken bara mordet som registreras.

4) Och nu till något av det viktigaste. När man säger att Sverige toppar våldtäktsstatistiken så måste man också veta ”vad är våldtäkt?” i respektive länder. I Sverige räknas försök, föreberedelse eller stämpling till våldtäkt som självständiga brottsliga händelser. Så är det inte heller i alla andra länder. I Sverige är det så att allt fler sexuella handlingar som INTE utgör något fullbordat samlag enligt statistiken räknas som våldtäkt som följd av svensk lagstiftning. Man måste också tänka på att i Sverige rubriceras kan även våldtäkt mot barn rubriceras som våldtäkt vilket är ytterligare en skillnad mot många länder. ”Kravet” på tvång, motvärn etc skiljer sig också åt mellan länder.

5) Anmälningsbenägenheten är olika.

6) I Sverige är polisen skyldig att registrera anmälningar. Så är det inte i flera andra länder.

Läs gärna BRÅ:s ”Konsten att läsa statistik om brott”. Väldigt bra.

Truto - Ej medlem längre2009-04-27 15:56
Antal inlägg: 38

Wildman: Jag vet inte. Antagligen detaljer och omständigheter i varje enskilt fall. Nu är det väl inte min sak att försvara polisens undersökningar, men de kanske tänker som du, hellre 10000 skyldiga som går fria än 1 oskyldig som döms?

kajix2009-04-27 16:00
Antal inlägg: 7767

Men om man "gör en forskning" i ämnet måste man väl vara medveten om och "jämka" för de olikheter som finns i respektive länders statistikredovisningskult ur, eller?

pion ekrot2009-04-27 16:01
Antal inlägg: 3340

Ack, denna eviga "diskussion" där männen är rädda för att anklagas och kvinnorna är rädda för att bli våldtagna och ej få upprättelse. Jag flyr fältet.

Missionking - Ej medlem längre2009-04-27 16:12
Antal inlägg: 121

gah
om folk bara vågade ligga med varandra normalt

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-27 16:17
Antal inlägg: 3473

Missionking våldtäkt har ingenting med sex att göra

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-27 16:55
Antal inlägg: 6214

Jakob flygar har skrivit bra; och jag hoppas du tar möjligheten att lära dig något truto!

Våldtäkter hör till en av de absolut osäkraste brottskategorierna att jämföra mellan olika länder, på grund av att det är ett brott som väldigt sällan polisanmäls och att anmälningsbenägenheten varierar enormt mellan olika länder.

Jämför t.ex. mord vilket nästan alltid anmäls, eller bostadsinbrott eller bilstölder vilket nästan alldit anmäls p.g.a. försäkringar. Det är brott som relativt bra går att jämföra mellan olika länder.

Ett antagande angående sverige är att de olika brottsstatistiska förutsättnignarna som jakob redovisat påverkar så att det anmäls fler våldtäkter i sverige. Ett rimligt antagande är att den större delen av jämlikhet gör att kvinnor är mer benägna att anmäla kränkningar än i många andra länder, i kombination med ett relativt högt förtroende för polisen (enligt OECD rankade Sverige högst tillsammans med de övriga nordiska länderna plus Schweiz 2006 - se micpohling.wordpress...e- police/) vilket får flera att anmäla brott än om de inte har förtroende för polisen.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-27 17:12
Antal inlägg: 3069

En arbetskamrat pikade en annan som han jobbade tight med för att han hade legat med en prostituerad i Thailand och jag frågade den pikade om sanningshalten i det. Som svar fick jag att "man kan väl inte åka till Thailand utan att knulla heller?"

För mig kunde gärna torskar fällas för våldtäkt de med precis som pedofiler, uppenbarligen finns det ett behov av att knulla utomlands, som om det skulle vara mindre dåligt beteende där än här. Men vi svenskar som enligt TS är änglalika och saknar förmåga till att göra dumma saker kan inte belastas för något alls, sådant har vi invandrare till.

Missionking - Ej medlem längre2009-04-27 17:28

bino: jag SKOJADE

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-27 17:30

Missionking okej:) saknade smiletecknet:)

Missionking - Ej medlem längre2009-04-27 17:30

bra sagt risen! :) applåder

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-27 17:31

dudeniro så du menar att på 70 och 80 talet hade vi inget förtroende för poliser??

Missionking - Ej medlem längre2009-04-27 17:32

men min djupare innebörd var nog att om folk vågar älska varandra på riktigt så skulle vi inte ha dessa våldsbrott

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-27 17:34

BiNo8 2009-04-27 15:18
"Vad alla säger här så har våldsbrott och våldtäkter ökat pga invandringen. Men som vanligt är det 99% som går med skygglappar. Bara för någon skriver hur det är betyder inte att någon är rasist."

Hur är det då, BiNo?

Våldsbrottsligheten förefallet öka i hela Europa, samtidigt som den ironiskt nog ser ut att minska i usa som är det land i världen som ger mest invandrare uppehållstillstånd. Av USA:s befolkning är idagsläget omkring ca 12% invandre, i Sverige ca 12% vilket är ungefär i nivå med majoriteten av EU-länder. Kanada kring 15%.

Om invandrare är den enkla förklaringen, borde vi då inte se samma utveckling i alla länder med hög andel invandrare? Om invandrare är förklaringen, hur förklarar du att Sverige fortfarande hör till bland de tryggaste länderna i västvärlden?

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-27 17:42

BiNo, förtroendet för polisen har sannolikt ökat vad gäller just sexualbrott t.ex., eftersom polisen idag är bättre på att utreda och kvinnor hanteras annorlunda av rättssystemet som offer för våldtäkt. I början av 1970-talet hade vi dessutom inte alls samma brottsrubriceringar, alltså: Idag anmäls fler brott för att fler handlingar är illegala (t.ex. krävdes fram till 1984 "hot som innebär trängande fara" för våldtäkt. Denna definition - vilken innebär i princip direkt hot om våld - är fortfarande vanlig i andra länder vilket också förklarar skillnader i anmälningsstatistiken)

Anmälningsbenägenheten vad gäller både våldsbrott och sexualrelaterade brott har troligen ökad sedan 1970- och 1980-talet.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-27 17:55

BiNo, du förväxlar "skyddlappar" med något som kallas kunskap.

Du gör tämligen naiva slutsatser, t.ex. att invandringen skulle förklara varför brottsligheten ökat. Möjligen har det påverkat storleksordningen på ökningen, men jag är inte ens säker på att du förstår den nyansskillnaden i att uttrycka sig.

Intressant i sammanhanget är att ni "utan skygglappar" sällan tycks fundera på en rad "fakta" i sammanhanget:

1. Den största kategorin av våldtäkter begås av människor i nära relation till varandra; när offret är under 15 så är gärningsmannen ofta en nära familjemedlem - nästan alla pedofiler är svenska män.

2. hur det kommer sig att invandrare är överrepresenterade som offer för brottslighet?

3. Hur kommer det sig att invandrare anmäls för brott oftare än "svenskar", att de utreds noggrannare, häktas oftare och längre,
åtalas oftare fälls oftare och hårdare och behandlas sämre inom kriminalvården? (Likhet inför lagen av Christian Diesen, Claes Lernestedt, Torun Lindholm och Tove Pettersson, Natur och Kultur, 2005)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?