Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bländie | 2009-05-01 11:22 | |
![]() | pion: jag försöker inte ändra på hur någon annan upplever livet. Jag tar mig bara friheten att säga emot påståendet att lycka styr man över själv, oaktat vilka resurser man har. Det är ett resonemang som jag rent politiskt är emot, eftersom det antyder att man inte ska jobb för en rättvisare värld. | |
| vulcan | 2009-05-01 11:22 | |
![]() | "de begåvade för lycka - inte fler än tjugofem", skriver Wislava Szymborska i sin dikt "Bidrag till statistiken" som börjar med det lakoniska "Av hundra människor" Jag tror inte att hon valt vare sig den eller de andra antalsuppgifterna godtyckligt. | |
| pawis | 2009-05-01 11:22 | |
![]() | Okej...då förstår jag! Man blir inte dummare av böcker.... Ska kolla in den där boken, verkar intressant! | |
| mirandann | 2009-05-01 11:23 | |
![]() | pawis: grundtanken är att dina känslor genererar du själv INIFRÅN alltså ALLA känslor tillåter du dig att känna av olika anledningar INIFRÅN INGEN yttre faktor kan egentligen nedslå dig om du inte tillåter det det är därför folk i koncentratonläger misshandel osv har överlevt och klarat sig utan att ens bli deprimerade | |
| mirandann | 2009-05-01 11:25 | |
![]() | på samma sätt kan du tillåta dig att vara lycklig varje dag du kan hitta olika anledningar: vackert väder, fina kläder, god mat eller bara det faktum att du andas kan vara tillräckligt för att uppleva lycka du bestämmer själv | |
| pion ekrot | 2009-05-01 11:28 | |
![]() | mrperfect: Jag upplever känslor och tillstånd "så som de är", d.v.s lycka är lycka, kärlek är kärlek, glädje, är glädje o.s.v - annars är det ju något annat. Min intellektuella förståelse för ett tillstånd och hur (om) jag väljer att uttrycka det verbalt är ju någonting annat egentligen, någonting som skiljer sig från själva upplevelsen. Det är som jag skrev: För mig kommer lyckan också "utifrån", liksom alla andra tillstånd som jag kan välja att "ta in" om jag öppnar upp inför dem. Mina erfarenheter av lycka är att det är någonting enkelt. Så enkelt att man ofta missar det. | |
| apbur | 2009-05-01 11:28 | |
![]() | Fast nu tycker jag ni talar i blindo, självfallet kommer känslan av lycka inifrån eftersom det inte är nån annan som kan känna åt dig. Däremot att säga att lyckan är oberoende av yttre faktorer tycker jag är fruktansvärt. Snacka om att egoismen kan få sitt fäste. | |
| pion ekrot | 2009-05-01 11:29 | |
![]() | miran: Det är nog mest bara en fråga om hur man använder ord. | |
| mirandann | 2009-05-01 11:31 | |
![]() | javisst pion och definitioner upa du får skapa egna definitioner på vad du anser ett måste för att du ska uppleva lycka | |
| vulcan | 2009-05-01 11:31 | |
![]() | Det finns ju olika sorters lycka också som man kan ha mer eller mindre talang för. Jag tror t ex inte att jag är något vidare på den där storslagna, närmast kosmiska lyckan. Däremot är jag ganska bra på att trivas i det lilla. Jag kan känna en behaglig förnöjsamhet över att sätta mig framför TV:n på kvällen i min lilla hyrestvåa i förorten med en kopp te och sätta på ett avsnitt från en box med nån TV-serie jag gillar. Men jag kan också må så där lagom småbra när jag skärpt till mig på jobbet och tillverkat en ganska bra beskrivning av hur någonting ska fungera. I princip tror jag att lyckan finns nånstans i skärningspunkten mellan den mänskliga drivkraften framåt; att prestera och uträtta och behovet att få luta sig tillbaka och bara vara. Mångas problem beror nog på att de drar för långt åt något av hållen. Om det nu inte är yttre omständigheter förstås. Det är lättare att vara lycklig så länge man har det någotsånär tryggt och har hälsan med sig. | |
| pion ekrot | 2009-05-01 11:32 | |
![]() | Att hävda att lycka är oberoende yttre faktorer är ingenting som automatiskt leder till egoism, tvärtom, tycker jag. Det är väl en ganska buddhistisk tanke, eller? Var känslan kommer ifrån kan man inte svara på egentligen, det enda man kan veta är ATT man upplever den. | |
| mirandann | 2009-05-01 11:33 | |
![]() | jag krev ett inlägg tidigare som försvann för det var glapp i nätsladden men när jag var i indien upplevde jag att tiggare och fattiga verkade mer nöjda, lyckliga och tillitsfulla PÅ INSIDAN jämfört med oss i västerlandet | |
| mirandann | 2009-05-01 11:33 | |
![]() | tack pion | |
| mirandann | 2009-05-01 11:35 | |
![]() | vulcan beskriver ju tydligt hur hans lycka kommer inifrån, en kopp te är ju inget märkvärdigt och känslan av att ha lyckats med något han skapar sitt eget MYS och känner lycka över det sen klart att jerry seinfeld kan hjälpa till det är väl en yttre faktor ja :) men oxå en bonus | |
| pion ekrot | 2009-05-01 11:35 | |
![]() | bländie: Okej, jag förstår vad du menar. | |
| apbur | 2009-05-01 11:37 | |
![]() | mirandann, det jag menar är att det bara blir tomt om man påstår att lyckan ska vara oberoende av yttre faktorer. Det handlar ju bara om att älska sig själv då i slutändan vilket jag ser som något dåligt. Jag vill känna lycka för att jag älskar, men då inte mig själv utan andra, annars blir det för mig fullkomligt meningslöst. Där har du den fina buddhistiska tanken, som inte alls är fin enligt mig. | |
| mirandann | 2009-05-01 11:38 | |
![]() | min lycka är nog mest oxå i tex vardagen efter jobb, att ta sin kopp te och slappna av. eller när jag inser att det jag drömt om har manifesterats; en speciell händele, en speciell man, ett sms eller: att titta på mitt barn och se; där sitter en av världens bästa och vackraste människor någon sa att vara i flödet ha allt man behöver när man behöver det det är sann upplysning och lycka | |
| apbur | 2009-05-01 11:41 | |
![]() | miran, då är ju din lycka beroende av yttre faktorer? | |
| le-lou | 2009-05-01 11:42 | |
![]() | Jag tror som sagt att många jagar lyckan , tex den man ständigt går i under en nyförälskelse .. och när den klingar ut, så antar man direkt att något är fel. Och så jagar man vidare. Det är det jag tror är orealistiskt. En människa KAN inte gå och vara lycklig JÄMT. Jag är nöjd om jag får stunder av lycka - oavsett vart den kommer i från. De olyckligaste i livet är de som tror att lycka är en konstant och ständig känsla och tyvärr inbillar man sig ibland att andra äger den. Att man inte kan gråta och känna sig nere för då är man inte lycklig. Man undrar vad lycka är och vad man bör göra för att bli riktigt lycklig. Kanske är svaret är att sluta fundera så mycket över denna stora benämning på något som faktiskt inte behöver vara så himla "stort". Jag tror att alla har problem i någon form men att de flesta är lyckliga, i alla fall då och då. Ta till vara på det och sluta tro att gräset alltid är grönare på andra sidan. | |
| mirandann | 2009-05-01 11:42 | |
![]() | upa: du kanske måste sätta den i ett större sammanhang, där du har förlorat ALLT och då menar jag; blivit sviken och bedragen, förlorat vänner och lägenhet, jobb framtidtro att då hitta ett magiskt inre, en trollkarl om leder dig rätt att den du kan lita på är dig själv och din förmåga att skapa när du DÅ kan resa dig som fågel fenix ur askan då vet man att man är oövervinnerlig och kan klara allt den lyckan kommer endast inifrån och det är själen kraft som aldrig kan förstöras den är du det är det häftigaste jag vet sen kan jag ibland inte fatta varför jag gjort saker som satt mig i bedrövelse men å andra sidan har det TVINGAT mig att växa, bli bättre ändra vanor och bli mer av mitt sanna jag DET är vad jag lever för | |