Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 465

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2009-05-05 10:04
Antal inlägg: 24223

Jag gav oxå upp matten i unga år ,, men hade unde rmin tid på klaix Folkhögsskola en allmänlärare som kunde förklara på MITT vis då det gälde ekvationer och plöstligt kunde jag räkna dom,,

Men annars anser jag att klarar man bar de 4 vanliga räknesätten kommer man långt med miniräknare..

Och för min del finns det INGEN logik i matte

Bitte

Sotfinger2009-05-05 10:13
Antal inlägg: 22361

Men ANDERStG, har du vaknat på fel sida idag?

Dyslekso2009-05-05 10:22
Antal inlägg: 8945

Instämmer med Dalkullan. Skulle också tycka det vore väldigt intressant att läsa om de olika konceptuella brytpunkter som finns för abstrakt tänkande, och om (o)möjligheten att skapa jämna övergångar över dessa brytpunkter. Om procenträkning kan vara en punkt där abstraktionen blir för stor för vissa, kan man ju undra vilka motsvarande problem kan vara för en matematiker. Problemet är väl iofs att det i det senare fallet inte så lätt låter sig beskrivas med ord... :/

anneli72 - Ej medlem längre2009-05-05 10:32
Antal inlägg: 11612

Om jag skulle börja pyssla med matematik skulle det nog slå
slint.
Så det där överlåter jag åt andra av ren slöhet.

micro1132009-05-05 10:37
Antal inlägg: 17542

Bitte
Att kunna använda miniräknaren kräver ändå en grundförståelse i hur man räknar ut talet - så du har sannolikt en högre kunskap i matte än du tillskriver dig själv.

En dyskalkylektiker får inte den grundförståelsen att den kan räkna högre matematik, däremot kan de ha god hjälp av en miniräknare när de skall klara vardagsmatematik, dvs plus och minus, och i bästa fall gånger och division.

Jag vet dock att många dyslektiker fortsätter räkna just plus eller minus där gånger skulle passa bättre, just därför att det är svårt för dem att se helheten i matematiken och de därför räknar på det sätt de kan greppa, nämligen plus och minus som är väldigt konkret.

apbur2009-05-05 10:47
Antal inlägg: 9699

Jag vill inte verka elak, men är man dyskalkylist måste ju dessa svagheter visa sig i andra sammanhang än just matematik, eller rättare sagt, mycket är ju matematik. Att ändå kunna förstå matematik är ju att kunna få grepp om omvärlden och förstå hur saker och ting hänger ihop. Logik. Jag föreställer mig att detta är en förutsättning för att kunna utveckla intelligens. Hur hanterar dessa människor livet i övrigt?

anneli72 - Ej medlem längre2009-05-05 10:52
Antal inlägg: 11612

Ja,hur klarar sig all dyslektiker?
Det är väl inte så svårt att tänka ut.
Människan är anpassningsbar,det är så det funkar.

Zizzzi2009-05-05 11:01
Antal inlägg: 440

Jag gör tvärtom... Lär mig språk genom att försöka se samma logiska samband som finns i matematiken. Det blir lättare ju fler ord man kan, och ju fler språk man kan.

micro1132009-05-05 11:06

apbur
Dysalkyli kan spilla över på inlärningsförmågan när det gäller främmande språk --- i övrigt så är dyskalkyli inget begåvningshandikapp, utan tvärtom min dotter är mycket begåvad när det gäller sociala ämnen och pedagogiska ämnen.

Det går inte att säga att bristen på matematisk logik inte påverkar, men folk med dyskalkyli brukar komma runt den brist med andra strategier.

Jag brukar säga att deras tankemönster ser inte ut som ditt och mitt, men de kommer till samma slutsatser som du och jag, utom när det rör matematik.

Jag kan tänka mig att det är som att flytta till ett främmande land, man lär sig snart vad kulturen kräver, och hur man skall agera, men det betyder inte att man lärt sig varför kulturen är, hur den grundats och utvecklats -- man klarar sig bra ändå bara man följer kulturens regler.

I någon mån skulle jag vilja hävda att en dyskalkylektier många gånger är mer begåvad är normbefolkningen -- eftersom de klarar att överbrygga avsaknaden av den matematiska logiken och ändå har en lika god omvärldsuppfattning som gemene man.

Dyskalkyli och dyslexi är alltså inte några begåvningshandikapp.

Risotto - Ej medlem längre2009-05-05 11:08
Antal inlägg: 3069

anneli har nog en väldigt bra poäng i sitt ovanstående inlägg, att människan är anpassningsbar.
Av egen erfarenhet så vet jag att om vissa saker blir omöjliga att göra så kompenserar kroppen (hjärnan) det på andra sätt. Ett exempel jag har är då jag bröt långfingret på ena handen och fick sluta att använda den för en viss period. Kontentan blev att jag istället började använda den andra handen och gör så än i dag även fast mitt finger är läkt.

vulcan2009-05-05 12:30
Antal inlägg: 7666

Det där är väldigt intressant. Genom de metoder som numer finns tillgängliga för att mäta elektrisk aktivering/blodflöde i hjärnan så har man visat att de här kompenserande effekterna också visar sig rent fysiskt i hjärnan. Med all säkerhet så har områden i Risottos hjärna som tidigare hanterade handen x idag omdisponerats till att hantera handen y. Det här hänger också delvis samman med de problem med fantomsmärtor och liknande som ofta uppstår vid amputationer.

Aleu2009-05-05 15:38
Antal inlägg: 1297

Jag har inte läst igenom allt, men de första inläggen fick mej att tänka på en privatskola jag känner till genom bekanta. Där lär sej barnen att sticka i klass 1, just för att få hjärnhalvorna att samarbeta och vara tvugna att använda båda händerna. Om detta hjälper dem sedan vet jag inte, men tanken tilltalar mej.
Har själv 2 barn som har lätt för allt som har med bokstäver att göra, men svårare för siffror. Jag kan mycket väl tänka mej att de skulle vara hjälpta av sagor... Men huvudsaken är att barnen själva hittar ett sätt att lösa problem (som matte eller logiska) som funkar för just dem.

carlmartin - Ej medlem längre2009-05-05 16:43
Antal inlägg: 4590

apbur- var Shakespeare bra på matte?
och om han inte var det - var han då ointelligent?

alexon2009-05-05 16:50
Antal inlägg: 1173

anneli, det är skillnad på dyslexi och dyskalkyli.

jag undrar (för att kanske avvika lite från ämnet) vilken hjärnhalva som har försprång i betapet/scrabble. vad tror ni?

micro1132009-05-05 17:16

Dyslexi problem med stavning och ordbyggnad.
Dyskalkyli problem med matematisk logiskt tänkande, eller egentligen minne, då matematiken inte förs över i långtidsminnet.

Jag undrar om man behöver fråga vem som har störst chans i betapet, den som inte kan stava eller den som inte kan räkna.

meimse - Ej medlem längre2009-05-05 19:37
Antal inlägg: 733

Mina hjärnhalvor bytte plats när jag bytte mattelärare.

mollee - Ej medlem längre2009-05-05 19:54
Antal inlägg: 6087

Alexon: Vänster hjärnhalva hanterar ordkunskap... så det blir nog den vänstra då :))

ANDERStG2009-05-05 20:04
Antal inlägg: 7560

mollee: Men poäng är också av betydelse, så vem vet.

Basta - Ej medlem längre2009-05-05 20:06
Antal inlägg: 3528

Som gammal bartender så vet man att man måste skaka ordentligt för att få en fungerande produkt.

mollee - Ej medlem längre2009-05-05 20:31
Antal inlägg: 6087

ANDERStG: Vadå, är folk som tänker mer med högra mer rankingkåta eller? :D

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?