Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 607 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Göllefjön | 2009-05-07 22:03 | |
![]() | Dyslekso, det kan ju vara ett sätt att få med arbetstagarna i beslutet, men jag vet av erfarenhet att såna här saker mest leder till problem i gruppen. Det beror såklart på hur man lägger fram det och hur stor arbetsplatsen är + en massa andra faktorer, men det känns ju lite som ett pest eller kolerabeslut som man lägger över på andra som egentligen inte har betalt för att ta sådana beslut. | |
| Dyslekso | 2009-05-07 22:04 | |
![]() | Vild strejk? Företaget lär ju garanterat inte resa sig efter det. | |
| Göllefjön | 2009-05-07 22:05 | |
![]() | Mikael, jag håller helt med, men tekniskt sett är det väl en löneförhöjning? 80 % arbetstid, 90 % lön... | |
| Dyslekso | 2009-05-07 22:05 | |
![]() | Göllefjön: ok, så du menar att de inte bör ta upp det alternativet, utan friställa de tio procenten utan krusiduller då? | |
| The 3rd Man | 2009-05-07 22:05 | |
![]() | Företag som utnyttjar sina arbetare har inget existensberättigande. | |
| Dyslekso | 2009-05-07 22:07 | |
![]() | Det är säkert en princip de arbetslösa har stor glädje av att ha levt upp till. | |
| Göllefjön | 2009-05-07 22:11 | |
![]() | Dyslekso, jag tror att det kan bero lite på situationen. Såhär föreställer jag mig att det skulle bli om ultimatumet ställdes på min arbetsplats (hemtjänstrgrupp med 20-talet anställda): Två-tre personer skulle hotas av uppsägning och göra sitt yttersta för att väcka de andras sympatier. De skulle med alla metoder utöva övertalning, "tyck-synd-om-mig-metoder " mm. De övriga (som redan har dåligt betalt) skulle inte vilja sänka sin lön, men de skulle känna sig osolidariska med de som riskerar att bli arbetslösa. En massa intriger och dålig stämning skulle uppstå. Två grupper skulle bildas. Om företaget skulle sparka folk skulle de övriga ha dåligt samvete, och de som sparkades skulle hata de övriga och en massa skitsnack skulle snackas. Samma sak om det andra alternativet valdes. Förstår du problemet? | |
| YamahaJet | 2009-05-07 22:12 | |
![]() | Hehe, vad gulliga ni är, små löneslavar. Tror att ni väljer er lön själva och att er arbetsgivares befintliga ekonomiska resurser har nånting med principer om "giriga företagares dåliga kapitalistiska val" att göra. I själva verket hade ni alla gladligen accepterat en tioprocentig lönesänkning redan imorgon om jobbet i sig stod på spel. Jag minns själv hur arbetarna i min bransch endast ett år sedan konstant framförde krav om fantasilöner eftersom de betraktade sig vara oersättliga endast för de hade någon annan stans att ta vägen. En större del av mina anställda som självmant slutat har gjort det för att de betraktat sig vara underbetalda. I höstas dumpade många av oss timlönerna för dessa arbetare med 10-20%, och nu ringer samma personer som sa upp sig och frågar skamset om jobb till den lägre taxan. Fruktansvärt kul! Haahaha, jag vill bara trycka upp det tidigare "jag kan ALDRIG jobba för den här lönen" i ansiktet på dem! Det var värt en världsekonomisk kollaps att se dem komma ner på jorden igen! | |
| Göllefjön | 2009-05-07 22:13 | |
![]() | YamahaJet. Du verkar vara en mycket sympatisk chef... | |
| The 3rd Man | 2009-05-07 22:13 | |
![]() | Du blir först framför väggen när revolutionen kommer inser du va? | |
| Mikael | 2009-05-07 22:14 | |
![]() | Göllefjön: Ja, det är en höjning av timlönen. Men det är ju precis såna avtal som företagen sluter med sina anställda. Själv skulle jag inte ha några problem att acceptera sänkt lön med bibehållen arbetstid heller för den delen. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-05-07 22:15 | |
![]() | Om jag sänker min lön med 20% måste jag suga kuk för att få ihop det till hyran | |
| HumbleBug | 2009-05-07 22:15 | |
![]() | "Företag som utnyttjar sina arbetare har inget existensberättigande." Ha ha! Det är liksom det som är grunden för ett företag - att utnyttja arbetaren maximalt. Syftet är inget annat än att gynna ägarna eller aktieägarna (om det är ett aktiebolag dvs.) | |
| mjf | 2009-05-07 22:16 | |
![]() | Siffrorna som presenterades inledningsvis i den här tråden handlar ju faktiskt om att 70% INTE skulle kunna tänka sig att avstå sin lön. Varför debatterar vi inte det då? Själv har jag en hyfsad lön, men usel i förhållande till mitt ansvar. När jag ber om mer lön säger min chef, ja det är du värd, men hon har inget som helst förhandlingsutrymme uppåt i hierarkin. Det jag vill säga är att många är missnöjda med sin lön, men många har inte heller möjlighet att påverka vare sig den eller sin arbetssituation. Det är väldig skillnad på statligt, kommunalt, privat i stora företag, privat i små och medelstora företag och landstings- anställda. Eller hur? | |
| The 3rd Man | 2009-05-07 22:17 | |
![]() | Därför ska vi ta över alla företag.. | |
| Göllefjön | 2009-05-07 22:17 | |
![]() | Sedan när blev det fult att vilja tjäna pengar? Det är ju den drivkraften som ger oss jobb från början. Jag är övertygad om att ingen sparkar folk för att det är kul. | |
| Dyslekso | 2009-05-07 22:19 | |
![]() | Nä, precis. Och inte heller ger de möjligheten till lönesänkning för att behålla jobbet i syfte att så split. | |
| Göllefjön | 2009-05-07 22:21 | |
![]() | Dyslekso, säg att du tjänade precis så att din ekonomi gick ihop. Du hade inget utrymme för lönesänkningar. Va skulle du göra om din chef sa: "Sänk din lön med 10% eller så sparkar jag din arbetskompis som du jobbat med i fem år". Jag tror inte att det är ett lätt val. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-05-07 22:23 | |
![]() | Göllefjön: Klart det finns företag som har målet att ge folk jobb. Det kallas Social buissness. sånna här företag har startats lite här och där. Bland annat i Bangladesh. Företag som har som har ett vinstöverskott på 0 men där alla arbetarna får en dräglig lön. Detta har blivit en god chans för många fattiga. Jag försöker nu inte hävda att det är rätt att "skjuta kapitalistkräk". Det tycker jag verkligen inte. Men det finns mycket mer männskliga alternativ till företag bland annat detta social buissness. Social bussness skulle kunna fungera jättebra även här bara det hade funnits människor med medlidande och medmännsklighet. Fast sådan begåvning är väl en överdriven lyx i västvärlden i och för sig. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-05-07 22:24 | |
![]() | Göllefjön: svar på ditt inlägg 2009-05-07 21:52. | |