Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 684 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lycopersicon | 2009-05-11 11:45 | |
![]() | krille69: Om du amorterar dina lån så betalar du till dig själv indirekt. Dina lån minskar och banken äger mindre och du själv mer av ditt boende. Om du med service menar att banken inte kommer hem till dig och rensar dina avlopp så stämmer det ja. Annars beror det väl på vilken bank du valt och hur din kontakt med banken fungerar. Min kontakt med min personliga bankman (kvinna) fungerar alldeles ypperligt och jag får så mycket service man kan förvänta sig av en bank. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-11 13:24 | |
![]() | En helt vanlig lägenhet i Stockholm... Typ Bostadsrättslgh. avgift 2 676 kr . Rum 3 Pris 2 950 000 kr eller högstbjudande. Boarea ca 72 m² Vån 1 av 4 Då säger handelsbanken så här: Ränteutgift 4 507 Amortering 819 Driftkostnad 772 Månadsavgift 2 676 Månadsutgift 8 774 Skattereduktion -1 352 Boendekostnad inkl amortering 7 422 Boendekostnad exkl amortering 6 603 Boendekostnad inkl. amortering 10 569 Förklaring till kalkylen Kalkylen ska ses som ett räkneexempel och ska ge dig en ungefärlig bild av boendekostnaden för det specifika objektet. För en mer detaljerad kalkyl kontaktar du ditt Handelsbankskontor eller går vidare och gör en fullständig kalkyl. Vid en kreditbedömning gör vi alltid en individuell bedömning av marknadsvärdet på din bostad och din privatekonomi. Lånebilden för dig kan bli annorlunda än vad detta kalkylexempel visar. Uppgift om driftkostnad har hämtats från objektsbeskrivningen. Finns ingen uppgift om driftkostnader i objektbeskrivningen har vi räknat med en schablonkostnad. Vi räknar också med att du betalar 10 % av köpeskillingen i egen kontantinsats. Amorteringstiden för lån 3 beräknar vi till 15 år. Lån Lånebelopp Ränta Ränta Amort (%) (kr/år) (kr/år) Lån 1 2 212 500 1,95 43 144 0 Lån 2 295 000 2,05 6 047 0 Lån 3 147 500 3,4 4 890 9 833 Summa 2 655 000 54 081 9 833 Kontantinsats: 295000 Pris: 2 950 000 Om du dessutom inte har de 295 papp som de vill ha i kontantinsats så måste du låna de också, med mycket högre ränta och kortare tid= Dyrt!!! Då blir utgifterna 10569+ avgifterna för det dyra lånet... Vad ska man äta då??? Man har väl flera utgifter än bara boendet, i alla fall jag. Visst, är man två med hyggliga inkomster så skulle det nog funka men vem vill betala ca 15000:-/mån bara för att bo och sedan inte kunna göra något roligt, annat än att räkna trafiken på Bellmansgatan?? Nu tog jag en förhållandevis BILLIG lägnhet mitt i stan, vågade inte ens kolla på brorsans, på söder, som är ute för 5,9 mille!!! :D | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-11 13:34 | |
![]() | Ett radhus i Solna då... Storlek: 165 kvm.. Rum: 8.. Tomt:105 kvm Radhustomt(nähä!!) Biarea: 7,9 kvm.. Pris: 6.050.000 kr fast pris.. Handelsbanken säger då.. Ränteutgift 9 243 Amortering 1 681 Driftkostnad 3 000 Tomträttsavgäld 0 Månadsutgift 13 924 Skattereduktion -2 691 Kommunal fastighetsavgift 0 Boendekostnad inkl amortering 11 233 Boendekostnad exkl amortering 9 552 Boendekostnad inkl. amortering 18 392 Förklaring till kalkylen Kalkylen ska ses som ett räkneexempel och ska ge dig en ungefärlig bild av boendekostnaden för det specifika objektet. För en mer detaljerad kalkyl kontaktar du ditt Handelsbankskontor eller går vidare och gör en fullständig kalkyl. Vid en kreditbedömning gör vi alltid en individuell bedömning av marknadsvärdet på din bostad och din privatekonomi. Lånebilden för dig kan bli annorlunda än vad detta kalkylexempel visar. Uppgift om driftkostnad har hämtats från objektsbeskrivningen. Finns ingen uppgift om driftkostnader i objektbeskrivningen har vi räknat med en schablonkostnad. Vi räknar också med att du betalar 10 % av köpeskillingen i egen kontantinsats. Amorteringstiden för lån 3 beräknar vi till 15 år. Lån Lånebelopp Ränta Ränta Amort (%) (kr/år) (kr/år) Lån 1 4 537 500 1,95 88 481 0 Lån 2 605 000 2,05 12 402 0 Lån 3 302 500 3,4 10 028 20 167 Summa 5 445 000 110 911 20 167 Kontantinsats: 605 000 Pris: 6 050 000 Sen kan man ju räkna ut själv vad det kostar om man INTE har de 605 000 i kontantinsats... | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-05-11 13:39 | |
![]() | Så billigt och fint ewaleena. Tror jag slår till på det sistnämnda. Ska bara kolla med banken om de vill låna ut till en låginkomsttagare med två barn:-)) Blir nog inga som helst probem:-) | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-11 14:36 | |
![]() | Det tror inte jag heller Kissed.. Men ni är väl två?? :D Då måste ni självklart slå till på radhuset i Solna med 8 rum så alla får plats.. ;) | |
| Knevertism - Ej medlem längre | 2009-05-11 14:45 | |
![]() | Vill du göda feta direktörer på banken och öka samhällets segregation så köper du en lägenhet. | |
| Miss_jk | 2009-05-11 15:05 | |
![]() | Hahaha | |
| YamahaJet | 2009-05-11 19:18 | |
![]() | Knevert, tror du inte att du göder feta fastighetsägare när du hyr en bostad? Dessa är många gånger enskilda privatpersoner som äger ett eller flera flerfamiljshus och gör ett leverne på att du bor där, det vill säga kapitalister av den värsta sorten - detta går väl mot alla dina principer? Eller tänkte du inte så långt? Bortgjord. Min första miljon i cash kommer gå till kontantinsats för förvärv av justhyresfastighet. Lycos första miljon kommer tydligen gå till att amortera sitt boende eftersom hon tydligen först då kan sova gott, ovetandes om att det finns värdepapper som garanterar avkastning långt över ens boenderäntor, och som dessutom omfattas av insättningsgarantin. För den som även vågar ta risker av varierande grad finns ännu högre förtjänstmöjligheter. Seriösa investerare skulle aldrig acceptera en avkastningsnivå som erhålles av bostadslånsamortering. Dessutom, med tanke på dagens bostadspriser, så kan en nysning på fastighetsmarknaden utradera åratal av intensivt amorterade. Gör därför något vettigare med era inkomster - konsumera dem och skapa arbetstillfällen. Inflationen amorterar redan på en tvåmiljonersbostad med över 6000 kr i månaden. | |
| lycopersicon | 2009-05-11 19:32 | |
![]() | Yama: Vad jag har gjort med mina inkomster och vilka investeringar jag gjort har du ingen aning om och det är inget jag tänker sitta här och skryta om heller. Men en sak är säker, jag sover jäkligt gott och är tämligen säker på att både min och min dotters framtid är tryggad. Trots att jag inte har lån upp över skorstenen och aldrig tänker skaffa mig det heller. Det behövs liksom inte. | |
| YamahaJet | 2009-05-11 21:01 | |
![]() | Det handlar inte om att vad som "behövs" eller inte, diskussionen rör hur man bäst använder sina pengar. Sen betyder det inte per automatik att man är överbelånad för att ens skulder är höga i nominella tal - det intressanta är vilken belåningsgrad man har och om ens tillgångar överstiger skulderna. I princip alla företag har stora lån med hög belåningsgrad just av anledningen att eget kapital har högre avkastningskrav än räntan på lån. Sitter man därför på en hög med pengar, antingen på kontot eller som orealiserat övervärde på sin bostad, så finns det mycket att tjäna på att engagera sig i olika investeringsformer och finna alternativa placeringar. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-05-11 21:23 | |
![]() | Det känns som om många här glömmer att leva. Att bränna pengar för nöje har ett värde. Om ens mål är att ha en massa pengar när man dör, så ska man givetvis äga sin bostad och vara skuldfri. Så lycka till med eran bostadsplanering, glöm inte att kattmat är billigare än hundmat. "I think wisdom is over-rated. Wisdom is just cleverness with all the guts kicked out of it. I'd rather be clever than wise, any day. Most of the wise people I know give me a headache, but I never met a clever man or woman I didn't like. If I was giving wise advice - which I'm not - I'd say don't get drunk, don't spend all your money and don't fall in love with a pretty village girl. That would be wise. That's the difference between clever and wise. I prefer to be clever, and that's why I told you to surrender when you get to the village, no matter what you find when you get there." - från Shantaram av Gregory David Roberts | |
| Snurt | 2009-05-12 22:50 | |
![]() | Snart fär vi flytta tråden till seriöst, ni tar ju det här allvarligt. Tråden handlar i min mening inte om mycket eller lite pengar, utan endast om vart de går. Värmekostnader har man i lägenhet ochså, servicen betalar man för, jag fixar det mesta själv, och lånade till en värmepump, som betalat sig nästan dubbelt redan. från 3.5 m3 olja till 11000 kwh/år i uppvärmning. sparar ca 25000 om året på den. haft den i 8 år nu. Har du 20 cm sågspån på vinden som jag hade motsvarar det 3-4 cm minull. Oj avvikelse från ämnet.. Vad var ämnet nu igen? | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-13 03:10 | |
![]() | Visst betarlar man för servicen i hyreslägenheten också, MEN då syns det inte på samma sätt som när det dimper ner en specifik räkning i min postlåda från XXX´´s allservice på service!! Visst betalar man för värme, vatten och el också men det är samma sak där. Det märks mer när det kommer på separata räkningar! Alla är inte händiga heller och då måste man ju anlita folk och det kostar! Alla gillar ju faktiskt inte att påta, snickra, elda och så vidare utan en del av oss är, och förblir, hyreslägenhetsfolket!! och vi trivs med det! | |
| wildcard | 2009-05-13 11:08 | |
![]() | Jag har bott i ett hus med alla dess "fördelar": Förfall, driftkostnader, snöskottning, gräsklippning, lövkrattning, myggor, nyfikna grannar, 1 mil grusväg, längre resväg till jobbet. Nu bor jag i hyresrätt med alla dess fördelar: Servicekillen, i det närmaste okända grannar, nära till jobbet, asfalt, badkar. Ja, var och en blir salig på sin tro men för närvarande är det skönt att INTE äga mitt boende. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-13 23:09 | |
![]() | wildcard ja om man inte gillat trädgårdslivet är det bäst att bi i lägenhet.:) Jag bor i villa och skulle inte byta ut ett hus mot en lägenhet, men å andra sidan inget förfall, inga nyfikna grannar och jobbet har jag hemma:) Och pool att bada i på sommaren och en härlig altan att festa på:) | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-13 23:09 | |
![]() | Basta jag bor billigare i mitt hus än i en lägenhet:) | |
| Mirr | 2009-05-13 23:41 | |
![]() | Den här tråden bevisar att alla inte vill äga inte vill alla heller hyra. Problemet idag är att många hyresrätter försvinner. Så om man vill hyra så minskar möjligheten. Dessutom så är det så att om man ska låna så är det inte alls så att man per automatik får låna hela beloppet. En kollega köpte i fredags, endast en bank lånade ut mer än 90%. Den kunde låna ut 95. 5-10% på en lägenhet i Stockholm med omnejd blir en ganska rejäl summa | |
| emilv | 2009-05-13 23:58 | |
![]() | Jag förstår inte motsättningarna mot bostadsrätt. Jag har försökt läsa era inlägg, men hajar inte. Någon säger att man göder bankägarna som omd et vore dåligt, är det fel att tjäna pengar? Bankerna skapar många jobb och ger möjligheter för nyföretagare. Det tycker i alla fall jag är skitbra. Att undvika något som ger mig fördelar bara för att det samtidigt ger någon annan fördelar känns konstigt. Flera har hänvisat till servicen i en hyresrätt. Vad jag har märkt är det inte mycket bättre service i en hyresrätt, när jag bodde en kort period i hyresrätt så var det faktiskt riktigt kass service och hög hyra. Nu har jag en HSB-lägenhet där de fixar på dagen. I värsta fall får jag betala det själv, omd et är något som faller under mitt ansvar, men de skickar fortfarande fixaren och jag betalar räkningen själv, men så fasligt dyrt är det inte. Huset är i bra skick, föreningen är riktigt välskött, det är bra tvättrum och stora förråd. Då har vi inte ens räknat in det tråkiga med att flytta från en hyresrätt. För mig som ung, 20-åring funkar det skitbra att bo i en lite fulare lägenhet som jag köpte någorlunda billigt och sedan renovera den alltefter tiden går, och sedan sälja den med vinst. På det sättet är bostadsrätten den perfekta bostaden för den som planerar att flytta. När jag bodde i hyresrätt så valde värden på eget bevåg att renoera köket (som redan var i acceptabelt skick i mina ögon) och därmed göra det möjligt att höja hyran - för något jag inte ens själv ville ha. I en bostadsrätt bestämmer jag själv, och jag vet att hela avgiften till föreningen kommer till direkt nytta för mig. Jag har en finare, större lägenhet med mer självbestämmande och riktigt stor chans att gå med vinst redan efter ett par år om jag flyttar. Detta till en total månadskostnad (avgift+ränta+amortering) som var beräknat densamma som en hyresrätt förra året, men med dagens ränta (som jag bundit på två år alldeles nyss) betydligt billigare. | |
| Mirr | 2009-05-14 00:03 | |
![]() | Vad bra för dig emilv. Men som jag skrev ovan så blir det fel om utifrån dina o övreiga bostadsrättsinnehavare gör så att människor som vill hyra eller inte kan köpa inte har ngt val | |
| Mirr | 2009-05-14 00:04 | |
![]() | Kan dessutom meddela att jag bor i familjebostäder med mycket bra servicnivå o fin tvättstuga | |