Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 127 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wildcard | 2009-05-12 10:23 | |
![]() | BiNo8: "Vill bara påpeka att munskydd ej fyller nån som helst funktion:)" Detta är inte sant, jag vet med säkerhet att munskydd kan skydda en mot att få större dammpartiklar i halsen, säkert småstenar också. Det kanske inte funkar mot influensa men det fyller en funktion i andra sammanhang som inte har med den här tråden att göra överhuvud taget... Sorry, jag känner mig lite sarkastisk idag... =D | |
| marmotte | 2009-05-12 11:09 | |
![]() | Munskydd funkar mot hantavirus, den typ som förekommer i Sverige kallas sorkfeber. Smittämnet finns i sorkarnas urin som när den torkar virvlar upp tillsammans med annat damm när man t ex vårstädar förråd eller garage där sorkar hållit till under vintern. För att undvika att man andas in det här dammet rekommenderas att man vid sådan städning använder munskydd i de delar av landet där sorkfeber förekommer. Detta är fullt googlingsbart. | |
| kajix | 2009-05-12 11:17 | |
![]() | Jag tänkte precis skriva att munskydd inte försämrar något i alla fall. Men det är nog hälsosammare att gå utan när allt kommer omkring. | |
| marmotte | 2009-05-12 11:53 | |
![]() | Är f ö syftet med uppmärksamheten kring svininfluensan verkligen att vi skall sluta äta fläskkött? Det låter som en föga sannolik en muslimsk el judisk konspiration. Om det är ngnstans man ska bära munskydd är det på flygplatser. Hur skall man kunna veta att ingen där är smittad av ngt?? Den torra luften i flygplan förlamar flimmerhåren i halsen så att luftburna infektioner lättare kan ta sig in i kroppen. Oxå googlingsbart. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-12 11:56 | |
![]() | Så sant, stefanf. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-05-12 12:20 | |
![]() | Munskydd är ju bra i vissa sammanhang. Det använder gubbarna här ibland sen jag hade sorkpest. Ingen är avis på den sjukdomen. Nog är jag tacksam över att min operationspersonal använder munskydd också. På förskolor vore det faktiskt befogat men hur genomförbart? Ungarna tuggar ju på samma äpple och tar fel tandborste ibland. Att de mexikanska myndigheterna förordade allmänt munskyddsbärande var nog för att visa sitt ansvar och sin omsorg om medborgarna, särskilt inför det stundande valet. Huruvida det har effekt går väl att diskutera. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-12 16:45 | |
![]() | Wildcard jovisst fungerar munskydd i vissa sammanhang men ej när det gäller svinflunsan. | |
| Snoosy | 2009-05-12 18:01 | |
![]() | vulcan, du säger att media vill skrämmas för att sälja nyheter. Så långt har jag också fattat ;) Men, det är inte rätt att överdriva. (Enligt mig). Överdriver man ju, så ljuger man. Att det inte hjälper mot virus eller bakterier med munskydd? Det låter för mig väldigt mysko. En släkting till mig fick inte gå ute för ett antal år sedan, utan munskydd, pga att han genomgick stamcellsbyte. Så det måste vara en ny lögn av media helt enkelt. | |
| Snoosy | 2009-05-12 18:02 | |
![]() | BiNo8, hur smittas svininfluensan? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-12 18:18 | |
![]() | Snoosy det var överläkaren på infektionskliniken i stockholm som sa att munskydd är mer eller mindre än myt och att det inte hjälper mot svininfluensan. Det är ett luftburet virus men man har många sätt att få in virus som är luftburet på | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-12 18:21 | |
![]() | Krisinformation.se skriver Det vi vet idag är att den smittar som vanlig influensa, det vill säga via nära kontakt med smittade | |
| Snoosy | 2009-05-12 20:19 | |
![]() | Det innebär alltså att de 3 svenskar som varit i usa och blivit smittade, haft nära kontakt med någon av de drygt 200 som blivit smittade. Dooont think soo :) Frågan är om det finns några smittade i sverige överhuvudtaget. Doont think sooo :) | |
| Snoosy | 2009-05-12 20:19 | |
![]() | *drygt 2000 | |
| ppi | 2009-05-12 20:24 | |
![]() | en bekant till mig påstod att hon låg i svininfluensan, jag är rätt övertygad om att hon är blå av lögn. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-05-12 21:02 | |
![]() | Snoosy, varför tror du de 2000 bekräftade fallen representerar samtliga Amerikaner som bär på viruset? | |
| Snoosy | 2009-05-12 22:03 | |
![]() | jaap, helt riktigt ;) Man kan ju inte tro på allt som säg i media. Det kan vara noll till miljontals drabbade ;) | |
| meimse - Ej medlem längre | 2009-05-12 22:04 | |
![]() | Vågar man spela i grisen? | |
| ppi | 2009-05-12 22:11 | |
![]() | Nasse Ja, Nasse Nej. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-12 23:09 | |
![]() | Snoosy jag tror inte riktigt du förstår. om dom 3 varit kontakt med en smittad person kan dom ha fått det | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-12 23:11 | |
![]() | eller om dom tagit på nåt där smittan funnits och sen tex klitat sig i ögat | |