Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 835 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-05-16 15:50 | |
![]() | håll hastigheten, kör nykter och respektera övergångsställen... | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-05-16 15:51 | |
![]() | att gnälla över att vi har för låg hastighetsgräns är vär för fan det dummaste man kan göra... varför är det accepterat att köra för fort men inte att jobba svart? ett av alternativen tar inga liv iaf. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-16 15:52 | |
![]() | Bra rutet, Limer. Håller med. | |
| run-marie | 2009-05-16 16:00 | |
![]() | nystan1, vilken motorväg runt Sthlms-området FÅR man köra 120 på? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-16 16:06 | |
![]() | YamahaJet jag bara skrev fakta:) | |
| run-marie | 2009-05-16 16:17 | |
![]() | BiNo, i Holland har de ju inte alls lika fina vägar som i Sverige. Dessutom finns det många som säkert har tagit sig en tår eller två som kör bil hem? Såg inte en enda väg utanför nåt som såg ut som en skola som hade 30-gräns heller. Det kan ju vara ett par av orsakerna till att de har många fler som dör eller skadas. Att bensinen kostar mer är ju faktiskt inget ovanligt, det är likadant i Tyskland och Österrike. Inte får det färre att köra bil iaf. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-16 16:21 | |
![]() | run-marie nja det där med vägarna håller jag inte riktigt med om:) var i holland förra året och jag tycker vägarna var som här. Ja självklart kan ju det också vara en anledning till en högre siffra. Men jag såg hur dom körde huaaa, jag hoppar hellre falmskärm, gör djuphavsdykning med hajjar, smetar in mig med blod och går in i en tigerbur än åker på hollänska vägar igen heheheh | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-16 16:22 | |
![]() | Hollands vägnät med moderna, väl underhållna vägar, utgörs både av snabba, flerfiliga motorvägar och natursköna landsvägar. Alla vägar är väl skyltade. Den gröna symbolen 'E' markerar Europa-vägarna, den röda 'A' markerar Hollands egna motorvägar, och övriga huvudvägar markeras med gula skyltar och bokstaven 'N'. Högsta tillåtna hastighet i Holland är 120 km/h. | |
| ALFASUD | 2009-05-16 16:53 | |
![]() | Holland hade i a f för några år sen europas bästa vägnät, där man dessutom byggde bort i princip alla farliga vägavsnitt, det verkar vara i m o en betydligt bättre metod än att ha en flummig nollvision, som alla som är något så när insatta ändå inser aldrig kan bli noll (egentligen så har vi ju väldigt få dödsolyckor med tanke på väderlag och notoriska rattfyllerister, alltså de som på daglig basis kör med grov rattfylla i blodet) Att skylla alla dödsolyckor på hastigheten är trams, propaganda utfärdad av Claes Tingvall under många års tid. Uppmärksamhet, avstånd och säkerhetsmarginaler är däremot alltid viktigt oavsett hastighet (och väglag). Att bilarna har blivit mångdubbelt säkrare på 20 år är fakta, titta exempelvis på Folksams videoklipp där en Volvo 945 -95 års modell (som då ansågs som bland det säkraste man kunde ha) krockar med en liten ny småbil. Det är den nya småbilen som klarar sig bäst. | |
| YamahaJet | 2009-05-16 18:47 | |
![]() | Är det fortfarande ingen som reflekterar över att antalet omkomna i Holland kanske är dubbelt så stort i nominella tal för att det bor dubbelt så många människor i Holland? | |
| ynnest | 2009-05-16 18:53 | |
![]() | Återigen: det enda argument som behövs (tack för klippet): www.garaget.org/vide...6w 9fbpg5ah | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-17 05:52 | |
![]() | finns ingen anledning att köra fortare än föreskriven hastighet. | |
| remvanrijn | 2009-05-17 07:03 | |
![]() | BiNo; i holland sänktes vägskatten som las på bensinpriset. den som kör mer, betalar mer, helt rätt. Vi har 2 bilar och den ena körs endast typ 900 mil/år, varav en del på vägar utanför sverige, likväl betalar jag 1860 kr./år..mindre rättvisst tycker jag. och vad var det med huuuu, som de kör där? man skall titta i sina speglar ofta o ha lika bra koll på trafiken bakom en som framför en. skall du ut i racarfilen så få du titta ofta o bedömma vilken hastighet de andra har där och accelarera i filen du kör, svårare än så är det inte. Run Marie.. vet ej vilka vägar du har åkt på som du tycker är mkt sämre än i Sverige.. de flesta motorvägar i Holland är 2, 3 ja även 4 filiga.Amsterdam Eindhoven byggs som 2 x 5 filar, östra motorvägsbro vid Rotterdam är 2 x 6 filig. Trafikplatser är oftast långdragna och byggda för att fläta in trafiken. Man kör på egna körfält långt innan avfarten för att säkra trafikflödet och undviker hastiga manövrar. Alla stora knutpunkter är byggda med viadukter där man korsar varann på 4 olika plan. Inga 30 skyltar vid skolor.. tja skolor hittar man inte längs motorvägarna och inne i städerna dräller det av farthinder och trafikljus. Dessutom är de stenbelagda gatorna på Hollands mjuka sumpmark inne i städerna är allt som oftast rätt så guppiga.. ingen kör fort där av fri vilja det är inte farten som är farligast, annars borde Holland väl toppa dödsstatistiken, men de förare som är rädda och osäkra och veliga tycker jag. Ni som är emot högre fart än 110.. varför just 110..och inte 90 på motorvägar?? När ni kör ner på kontinenten..kör ni oxå i 110 på tyska Autobahn då? | |
| larsÅ | 2009-05-17 13:20 | |
![]() | Det verkar som om följande sats är ganska bra: Sättet att köra avspeglar synen på ,även, andra! Enligt mottot: Ju fortare desto ointressantare; ju"veligare" desto mer förstående! Jag har kört i många år och hoppas att jag aldrig kommer att vara nonchalant inför andras regler innan jag reflekterat över innebörden; mina regler vill jag av någon anledning att andra också ska följa. Jämförelsen med svartjobb stämmer också in på satsen, eller hur?! Byt bara ut kör mot agerar,så...... | |
| nystan1 | 2009-05-17 15:52 | |
![]() | run-marie: jag visste inte att vi bara diskuterade vägar kring Sthlm. Trodde det var svenska vägar i allmänhet. | |
| YamahaJet | 2009-05-17 16:13 | |
![]() | Jag förstår inte riktigt syftet med den där massaker-filmen. Dels handlar den om rena fartdårar som förutom att köra för snabbt även gör riskfyllda manövrar, det har väl inte så mycket att göra med att man kör 70 på svenska motorvägar och 140 i resten av världen. Sedan följer filmen ett resonemang från verkligheten också vad avser skolpojken som gick ut på vägen och blev överkörd - så fort en fotgängare kastar sig ut på vägen när det kommer en bil och blir påkörd, så betraktas det vara biltrafikens fel. Om inte bilföraren själv tilldöms ett straff, så ska istället hastigheten på vägsträckan sänkas och en massa kameror sättas upp. | |
| larsÅ | 2009-05-17 16:19 | |
![]() | YamahaJet: Trafik kräver samarbete! Även med dem som inte KAN / vill skynda sig ( Det handlar inte om självmordsbenägenheten ). Det är inte på fortkörarnas villkor vi ska bygga trafiken utan de kan hänvisas till avstängda ( för allmänheten) banor. vänligen | |
| DiM | 2009-05-17 16:33 | |
![]() | rem: om det är så bra i Holland kan du väl flytta dit och göra vägarna i här i Sverige säkrare, för det är sådana som du som orsakar dödsfall och bilolyckor. Trångsynta människor men noll förståelse för sin och andras säkerhet. | |
| larsÅ | 2009-05-17 17:06 | |
![]() | Dim: Jag kan förstå din reaktion: Jag känner likadant när "Tuffa Viktor" pockar på plats i trafiken för att visa att jag eller andra inte har där att göra. Jag tror dock inte att remvarijn är en " Tuffa Viktor", utan att känna honom. Vad är då "Tuffa Viktor"?! Jo, en person som SKA fram, oavsett hur. Varför klarar sig "Tuffa Viktor" utan att råka ut för olyckor så länge?! Jo, för att han/ hon inte mött en annan "Tuffa Viktor"!! Hoppas att "Tuffa Viktor" försvinner utan att någon annan drabbas. Det räcker så väl med att ha dem " nosandes" i bakhasorna när man korsar gatan / vägen. | |
| ALFASUD | 2009-05-17 17:09 | |
![]() | Trångsynta människor var det ja :) (En del verkar köpa hastighetspropagandan rakt av) | |