Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 906 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Zizzzi | 2009-05-20 16:46 | |
![]() | Jag är sladdbarn, och har en praktiskt lagd far... Han började prata bodelning med oss redan när vi var 6-7 år (oj vad vi var roade av att introduceras för tanken på att föräldrarna i allra högsta grad var dödliga). Jag ser helst att de lever upp sina ekonomiska tillgångar, men de kan eller vill knappast använda upp det som finns bundet i huset, konst mm. Pappa ville att det skulle vara klart vem som ville ha vad INNAN han och mamma trillade av pinn, eftersom han led oerhört av tanken på att bodelningen eventuellt skulle leda till konflikter. (och finns det något att ärva kan man räkna med att ärva - föräldrar iaf, man kan inte utesluta bröstarvingar (biologiska barn) helt ur testamentet) | |
| Tess 08 | 2009-05-20 16:58 | |
![]() | Jag har inga förväntningar på att ärva. Mina föräldrars pengar är deras och så länge jag är vuxen och inte omyndigförklarad så förväntar jag min att jag ska kunna klara mig själv utan deras pengar. Nu har jag ju enbart ena föräldern kvar i livet då den ene dog hastigt och plötsligt i en olycka i vintras och jag kan lova att jag skulle kunna sätta mig i skuld för att få ha familjen "hel" igen!! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-20 17:02 | |
![]() | Jag är förvirrad av trådtiteln. Tänkte att här skall det diskuteras odågor som aldrig sluta pumpa sina föräldrar på pengar även som vuxen. Men ser då inget direkt fel i att hoppas på ett arv. Däremot om det inte blir ett arv trots förväntningar och man blir arg, det är fel. | |
| Tess 08 | 2009-05-20 17:05 | |
![]() | Håller med trashone! Trodde att tråden skulle diskutera de som suger pengar från föräldrar osv... När båda föräldrarna (förutsatt att de är gifta) dör får man oftast ett arv... Sen är det lite olika vad det innehåller (möbler, tavlor, pengar mm). Att vänta på ett arv låter ju som om man väntar på att föräldrarna ska dö. Klarar man inte ekonomin utan detta arv kanske man ska börja fundera över sin situation. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-20 17:07 | |
![]() | Jag kommer nog inte ärva något, nu är iofs mina föräldrar "unga" och med lite tur hinner de bygga upp en förmögenhet på ålderns höst ;) | |
| Miss_jk | 2009-05-20 17:12 | |
![]() | Det hoppas jag också, som de lever upp själva. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-20 17:13 | |
![]() | Eller iaf lever som de vill, tillfreds. | |
| Zizzzi | 2009-05-20 17:16 | |
![]() | Men herregud, det är väl knappast så att någon går och önskar livet ur sina föräldrar, och knappast många som - om de fått välja - valt arvet framför föräldrarna. Tror knappast någon går och ivrigt väntar heller. Det har väl heller aldrig nämnts ett ord här om att någon vare sig ivrigt väntar på arvet, eller inte klarar ekonomin utan? Att man däremot kan se krasst på det, och veta ATT de kommer dö förr eller senare, så är det väl inte helt dumt att ha planerat så som pappa gjort, så det inte blir några konflikter arvingarna emellan? Konflikter behöver ju inte gälla värdesaker heller, utan lika gärna värdelösa prylar med stort affektionsvärde. | |
| Miss_jk | 2009-05-20 17:21 | |
![]() | Usch, jag kan inte förtså hur man kan bli osams om sådana grejer. Syrran kan få ta allt om hon vill. Hus, bilar o.s.v. Varsågod. Efter mams och paps så är syrran det bästa jag har, så hon kan gott få allt, bara hon själv mår bra. Har SÅ svårt att förstå hur man kan börja bråka om arv. Fy fasen. | |
| lycopersicon | 2009-05-20 17:26 | |
![]() | Håller med Zizzi att i de fall det finns så stor förmögenhet att det är svårt att leva upp den hur gott man än lever så kan det vara bra att ha en plan på vad som ska ske med den efteråt för att undvika konflikter. Är det någon gång syskon blir ovänner är det väl i samband med arvet efter föräldrarna. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2009-05-20 17:33 | |
![]() | Det dumma med att leva på sina föräldrar är att om man tänker sig, precis som när man sitter i en bil, att det svänger åt vänster, och de tar av åt höger, så blir man helt förvirrad. Dessutom är det inte ett fördelaktig leverne om man har föräldrar med svaga nackar. Är sladdbarn för övrigt sådana som trillat ner? Aldrig förstått det ordet. | |
| remvanrijn | 2009-05-20 17:39 | |
![]() | sladdbarn är väl de barn som är med på bilfärden du just beskrev?? | |
| Zizzzi | 2009-05-20 17:44 | |
![]() | Väldigt nertrillad. :) 15 år yngre än min syster, pappa var 40 när jag föddes, mamma 36. Jag ser inte heller någon anledning att bråka om det, och pappa är likadan. Han gav bort hela sin arvslott till sin syster, som vårdade farmor de sista åren. Men det är nog ändå då som flest konflikter uppstår, hur fel och tråkigt man än tycker det är. | |