Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 883

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kajix2009-05-20 12:33
Antal inlägg: 7767

Om det byggs inom kollektivtrafiken blir kostnaden samma som för bussresa. Sen måste det naturligtvis till pengar för att bygga infrastrukturen och då kanske man kommer på tanken att höja priset på månadskort och enkelresor.

sv.wikipedia.org/wik...#N ackdelar

Zizzzi2009-05-20 12:56
Antal inlägg: 440

wildman, nu tog jag bara med bensin eftersom det är lättast att räkna med. Menar du på allvar att det är ytterligare kostnader a 15-20 kronor per mil för den genomsnittliga bilen?!
Jag utgår från en "vanlig" familjebil. Hur blir försäkringen högre när det handlar om daglig trafik?
Slitage förstår jag att man får räkna med, men har väldigt svårt att tänka mig om att det rör sig om sådana summor per mil som du tar upp.

Pg up 2 - Ej medlem längre2009-05-20 13:07
Antal inlägg: 86

Kommer det bli dyrare att åka kollektivt i Stockholm än vad det är till exempel att ta bussen från en ort till en annan ort på landsbygden? Mycket jidder i tråden så jag orkar inte leta gåtan.

wildman2009-05-20 13:12
Antal inlägg: 3860

15-20 kr är inklusive drivmedel. ahr du bil själv Zizzzi? Antingen ahr du inte det elelr så ahr du noll koll på kostnaderna. Värdeminskningen är dels beroende av ålder, och den kan du ju inte göra något åt om du ändå äger en bil, men sen är en stor del beroende på antal mil, så det kan du inte räkna bort. Vad gälelr försäkring så är den differentierad i olika milintervall, så det beror naturligtvis på om jobbåkandet drar dig över en sådan gräns. Sedan ahr du service som i snitt ligger på minst 2-3 kr/mil och uppåt beroende på när och vilken bil som ska servas. Däck är en kostnad som du inte kan räkna bort. Räkna med 1-2 kr/mil i snitt om du ska ha någorlunda vettiga däck. Sen får du ju faktiskt räkna att på sikt måste du även byta bromsar, stötdämpare och liknande också pga körsträckan. Summa sumarum blir det minst dom 15-20 kr:na. Men detta är ju något som ickebilägare fattar. Och många bilägare också för den delen. Det är alltför många som räknar som du, bara bensinkostnaden för att: "den är lättas att räkna..."

stridhammar2009-05-20 13:15
Antal inlägg: 20

Zizzzi: uppenbarligen använde du ens bilkalkylen som postade förut.

Detta är för en Volvo S60 2005:

UTGIFTER Kr/år
Värdeminskning 20 730
Skatt, besiktning 2 340
Försäkring 0
Bränsle 5 290
Reparationer, service mm 5 640
Däck 2 130
Parkering 0
Övrigt 0

Totalt kr/år 36 100
Kr/månad 3 010
Kr/mil 72

Som synes landar den reella kostnaden per mil på 72 kr. Det spelar egentligen inte roll vad du "tycker" att det kostar att köra bil. Dessa är de siffror som gäller. Det är snordyrt att köra bil för att det tillkommer kostnader per mil som en del människor uppenbarligen inte tänker på.

Zizzzi2009-05-20 13:18

Det jag frågar mig i anslutning till din kommentar här är: HUR mycket kostar bilen per år - med värdeminskning, skatt, besiktning, reparationer, service och däck om du i högre utsträckning använder kollektivtrafiken?
För det är ju knappast bara användningen av bilen som minskar värdet på den, eller hur?
Skatt och besiktning åker du också på, även om du använder kollektivtrafiken i högre utsträckning, så kanske du också får se över dina uträkningar.

YamahaJet2009-05-20 13:26
Antal inlägg: 2239

Jaja Zizzi, om du envist bara vill räkna rörliga kostnader för dagen på att ta sig in till stan från dig - vad kostar parkering och trängselskatt då? Var hittar du en allmän, gratis parkering dagtid innanför tullarna?

Zizzzi2009-05-20 13:27

Pratar vi uteslutande om sthlm här?

wildcard2009-05-20 13:31
Antal inlägg: 1966

Betala för parkering?
Man chansar så klart!
Det lönar sig i längden... om man bor låååååååååååångt utanför tullarna, vill säga för då finns det inte så många som jobbar som parkeringsvakt...

=)
Ursäkta om jag fortsätter att ta för givet att de flesta människor bor utanför tullarna...

Min bil minskar för övrigt nästan inte alls i värde längre.... fundera över den en stund!

YamahaJet2009-05-20 13:31
Antal inlägg: 2239

Diskussionen rörde kollektivtrafiktaxorna i Stockholm....dessutom sa du "stan" så...

Nåväl, märkligt hade det varit om vi hade en lag som gjorde gällande att inga bussbiljetter fick överstiga bensinkostnaden för att färdas samma avstånd i en Toyota Prius med varmkörd motor.

stridhammar2009-05-20 13:33

Spelar det någon större roll? En Volvo S60 kostar 72 kr per mil oavsett om du bor i Helsingborg eller Stockholm. Du forstår fortfarande att det inte går att tänka som du gör? Större delen av en bild värde är beroende av hur många mil den har gått. Det går inte att isolera kostnaden till bensin.

Zizzzi2009-05-20 13:34

Diskussionen har vidaregått till att behandla kollektivtrafiktaxorna även i andra städer. "Stan" är för övrigt ett begrepp som används om de flesta städer här i landet, inte bara huvudstaden.

Jag är inte ute efter någon lag, vilket du alldeles säkert är fullständigt medveten om. Jag menar att med en avvägd prissänkning skulle kollektivtrafiken tjäna MER, genom att fler åkte. Givetvis kan man inte sänka så mycket att utgifter överskrider inkomster.

wildcard2009-05-20 13:34

YamahaJet:
Oj, då! Det missade jag helt och hållet! *rodnar våldsamt*
Jag återkommer i en annan tråd, när vi andra är inkluderade!

Ha det så kul (och dyrt) innanför tullarna!

Zizzzi2009-05-20 13:35

stridhammar, jag säger inte heller att man skall isolera kostnaden till bensin, men man kan inte räkna helt på ditt sätt OM man har en bil, eftersom kostnaderna finns där ändå.

stridhammar2009-05-20 13:36

Wildcard: Har du haft din bil i mer än 8 år kan du nog börja fundera på att "tjäna" på att ta bilen. Då har du en värdeminskning på 20-30 kr per mil beroende lite på hur gammal den är.

Zizzzi2009-05-20 13:38

stridhammar, är det fel av mig att anta att de allra flesta här i vårt avlånga land inte har en helt ny bil?

stridhammar2009-05-20 13:39

Zizzzi: Ju mer du kör, desto tätare service, desto oftare lagningar, desto oftare oljebyten, desto dyrare försäkring (?). Hur du än vrider och vänder på det kan du inte tjäna på att åka bil gentemot kollektivt såvida du inte börjar samåka och dela på bensin.

wildcard2009-05-20 13:40

stridhammar: min bil är en Atos och den har ett grymt andrahandsvärde pga deras fina garantier mm.
Om jag skulle vara dum nog att sälja en så bensinsnål bil idag så får jag tillbaka mer än hälften av vad jag gav för den för 3½ år sedan.
Detta gör att jag inte behöver dra av lika mycket för en värdeminskning som du måste göra för din Volvo, förutom att den kostade ca 1/3 av vad din bil gjorde som ny, oavsett var vi bor!

Zizzzi2009-05-20 13:42

stridhammar; ja, men att använda bilen för att ta sig till och från jobbet, då man åker och handlar etc måste anses som "normal" körning, och du får ingen dyrare försäkring av det.
Oljebyten köper jag att det blir mer av (hur dyrt är det), och att det blir fler lagningar ser sig också naturligt. Men hur ofta då?

stridhammar2009-05-20 13:43

Zizzzi: Kostnadskalkylerna gäller inte bara för nya bilar. För att du ska komma ner på summor som motsvarar kollektivtrafiken, så ska du köra en bil från mitten av 90-talet. utan att ha några siffror så skulle jag gissa på att väldigt stor andel idag äger en bil som är nyare än så.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?