Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 833 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ingson | 2009-06-01 12:39 | |
![]() | kirgizistan: jag hävdar inte att det krävs myriader av anledningar för att känna stolyhet, tvärtom endast EN= delaktighet i en prestation. Du kan alltså enligt mitt språkbruk känna stolthet för din kamp mot förtryck och att du och dina landsmän gemensamt och organiserat tillsammans kämpar mot det. Och du kan gläjas åt och vara nöjd med att du råkat födas där det finns så många trevliga människor, men du kan enligt min mening inte vara stolt över det för det är inget du på något sätt kunnat påverka. | |
| Sommarlov | 2009-06-01 12:41 | |
![]() | Jag bor i Vallonien :) | |
| Kirgizistan | 2009-06-01 12:51 | |
![]() | Ingson: Jag vet inte vad som givit dig den synen på stolthet, och din syn är definitivt inte den rätt definitionen på stolthet, och jag kan inte hålla med dig någonstans. Varför måste man ha varit delaktig i en handling till landets (eller saken i fråga) fördel för att känna stolthet? Så man kan alltså, enligt din mening, inte vara stolt över sig själv som person just för att man inte kan påverka det själv? För det kan man inte, våra gener, nervförbindelser och hur vi uppfostrats utav personer i vår närhet är vad som styr och formar vårt jag. För jag är jävligt stolt över den jag ÄR och inte enbart över det jag gjort. Men jag förstår inte hur detta kan vara möjligt enligt ditt tänk. Helt sinneslöst. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-01 16:29 | |
![]() | För jag är jävligt stolt över den jag ÄR och inte enbart över det jag gjort. Men jag förstår inte hur detta kan vara möjligt enligt ditt tänk. Fint sagt:) | |
| ingson | 2009-06-01 16:51 | |
![]() | Kirgizistan; Ja jag diskuterar en språkfråga,inget annat "Varför måste man ha varit delaktig i en handling till landets (eller saken i fråga) fördel för att känna stolthet? " Om du sitter på altanen och en äkta tusenlapp med en lapp fäst därpå; `Till den som råkar få den´ singlar ned i ditt knä skulle du säkert bli glad,men skulle du känna dig stolt? Jämför om du vinner en tusenlapp som du vinner i en klurig frågesport. "Så man kan alltså, enligt din mening, inte vara stolt över sig själv som person just för att man inte kan påverka det själv? För det kan man inte, våra gener, nervförbindelser och hur vi uppfostrats utav personer i vår närhet är vad som styr och formar vårt jag. " Här tycker jag du rör till det. Jag har aldrig påstått att vi saknar handlingsfrihet men du skriver mer eller mindre tydligt att vi saknar handlingsfrihet. I så fall har de som förtrycker makedonerna precis lika stor anledning att känna stolthet. "För jag är jävligt stolt över den jag ÄR och inte enbart över det jag gjort. Men jag förstår inte hur detta kan vara möjligt enligt ditt tänk." Men den du ÄR är väl till stor del en funktion av vad du gör och har gjort. Du är stolt över att vara makedon säger du just för att man kan vara stolt över att vara makedon (för att inte bli personlig kan du i resonemanget byta ut makedon mot vilken nationalitet som helst) Men en jädrigt otrevlig makedon (sådana finns säkert också), tycker du denne bör uppfattas som en stolt makedon? "Helt sinneslöst" Invektiv klarar vi väl oss utan | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-01 17:22 | |
![]() | Nationalstaten är överskattad! Jag är 100% homsapiens sapiens och det räcker för mig. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-06-01 17:32 | |
![]() | Förövrigt gällande stolthet så anser jag det banalt att vara stolt för än det ena än det andra gällande nationella orsaker, stolthet utgår från en själv och det som man själv har åstadkommit. Måhända kan jag känna en viss stolthet i att komma från en familj som protesterade mot nazismen i Hitlers Tyskland. Men egentligen ligger också det helt utanför mig och jag borde kanske se mer med beundran på mina föregångare än att vara just stolt över dem. Jag är å andra sidan stolt över att jag har placerat ett par unika produkter på marknaden och lyckas få dem att vara kommersiellt gångbara, det är något jag till 100% är orsak till och det har jag rätt att vara stolt över. | |