Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 918 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vulcan | 2009-06-07 11:57 | |
![]() | Jag tror inte på enfrågepartier. De har historiskt sett alltid haft svårt att hitta en bredare politisk plattform och få seriösa, uthålliga människor att verka för dem. Det ska dock i ärlighetens namn sägas att miljöpartiet är ett undantag från detta i viss mån. Men det har varit en lång väg dit och ni som bara känner det utpräglade vänsterpartiet av idag skulle nog bli förvånade om ni kunde åka tidsmaskin tillbaka till det tidiga 80-talet och se den vildvuxna flora av människor med fullständigt olikartade uppfattningar i allt utom miljöfrågor som då utgjorde partiet. Det lilla jag har läst om och av Falkvinge så uppfattar jag honom inte som "seriös". Tankarna går snarare till estradörer som Ian Wachtmeister eller kanske Christian Gergils. | |
| Annisen86 - Ej medlem längre | 2009-06-07 12:00 | |
![]() | MatsJoel: Det var din tolkning det. Så upplever inte jag hans ord. Jag tror inte han kommer säga "Ja, det är lugnt med mig, bara jag får skicka filer till min kompis Peter utan att betala för det", om ett förslag kommer upp där man föreslår att hela Sveriges vårdsystem läggs ned. Han är behov av vård, precis som alla andra, från och till. | |
| tydal | 2009-06-07 12:00 | |
![]() | Javisst, MatsJoel, så är det. Han anser att det inte spelar någon roll om det är de röda eller blåa som bestämmer om vård, skola och omsorg för det har de hållt på med i många år och de klarar av det. Men datorfrågor har de inte samma erfarenhet av och de klarar inte av det. | |
| Annisen86 - Ej medlem längre | 2009-06-07 12:02 | |
![]() | vulcan: Att ett enfrågeparti skulle få sitta med ensam makt i Sverige skulle inte vara så lyckat, nej, men med tanke på att det rör sig om ett EU-val, där Sverige (vad jag vet) är ensamt om att ha ett parti som driver internetpolitik, så tror jag det snarare tillför än skadar den totala EU-politiken om de får skicka ner några snubbar till Bryssel. | |
| MatsJoel | 2009-06-07 12:12 | |
![]() | Nu får ni nog snacka hop er lite, piraterna =) | |
| Annisen86 - Ej medlem längre | 2009-06-07 12:13 | |
![]() | Det är fegt att vara flera mot en. | |
| MatsJoel | 2009-06-07 12:14 | |
![]() | Annisen, min "tolkning" är hämtad från piratpartiets hemsida. | |
| Annisen86 - Ej medlem längre | 2009-06-07 12:18 | |
![]() | MatsJoel: Aha. Jag är ingen aktivistpirat som kan speciellt mycket om partiet, jag svarade mest på artikeln i TS första inlägg, och trodde det var det du syftade på med. Får man be om ett citat från dig då, där du sätter deras egna ord på det du inte anser är din tolkning? | |
| MatsJoel | 2009-06-07 12:28 | |
![]() | "För att kunna enas som rörelse tar vi inte ställning i andra politiska frågor som inte har samband med de principer vi här deklarerat. Vi förenar oss kring värnet om rätten till ett privatliv och kritiken av upphovsrätt och patent." - www.piratpartiet.se/princ iper Mer utförligt: www.piratpartiet.se/...rs tallning | |
| tydal | 2009-06-07 12:31 | |
![]() | MatsJoel, jag är ingen pirat. Jag är musiker och tekniker (programmerare). Det Annisen skrev stämmer ju också. Piratpartiet litar ju på att andra partier kan hantera skola, vård och omsorg eftersom de har gjort det i så många år. Piratpartiet har inget att tillföra i de frågorna. De är inga experter på det. De är experter på datorer, vilket inte övriga partier är, och därför har Piratpartiet något att tillföra i de frågorna, och det är ju det de tänker göra... | |
| Annisen86 - Ej medlem längre | 2009-06-07 12:33 | |
![]() | Tackar. | |
| MatsJoel | 2009-06-07 12:34 | |
![]() | Piraterpartiet är experter på populism. För mig är frågor om rätten till privatliv, integritet, rättssäkerhet alldeles för viktig för att buntas ihop med frågor om uppovsrätt & patent. | |
| MatsJoel | 2009-06-07 12:38 | |
![]() | "Visst finns det ett fåtal som tycker att allt ska vara gratis, men de allra flesta vill betala för sig. Om bara film- och skivbolagen ville ta betalt så skulle de få pengar." Källa på det tack. Om vi tänker oss att betapet skulle vilja börja ta en månadskostnad (under en hundring) eller en liten avgift per spel (kanske en krona) skulle majoriteten här då vara villiga att betala tror du? | |
| Annisen86 - Ej medlem längre | 2009-06-07 12:38 | |
![]() | MatsJoel: De där sakerna går väl hand i hand, ändå? Som samhället utvecklats, i alla fall. | |
| MatsJoel | 2009-06-07 12:46 | |
![]() | Nej, hur då menar du? | |
| Annisen86 - Ej medlem längre | 2009-06-07 12:53 | |
![]() | MatsJoel: Med tanke på att "industrin", vare sig det handlar om musik, mat eller bilar, köper sig till bestämmanderätten kring vad för typ av förhållande folk skall ha till deras produkter, så blir patententlösningarna i allra högsta grad påverkande för individens integritetssituation. | |
| tydal | 2009-06-07 12:54 | |
![]() | MatsJoel: 57% är villiga att betala för att ladda ner film via internet enligt denna undersökning, men notera att det då gäller styckpris och inte fastpris: epubl.ltu.se/1402-17...09 3-SE.pdf 86% är villiga att betala fastpris för att ladda ner musik via internet enligt denna undersökning gjord av Stim: www.stim.se/stim/pro...09 0306.pdf | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-06-07 12:57 | |
![]() | tydal: "Piratpartiet litar ju på att andra partier kan hantera skola, vård och omsorg eftersom de har gjort det i så många år" Frågan är hur seriöst man tar dessa otroligt viktiga frågor när man betecknar dem som "skit". -- Har fortfarande inte lyckats se en anledning att rösta på Piratpartiet. Patent, Privatliv och upphovsrätt är till synes de tre frågor de har tar ställning i. Så varför skulle jag rösta på dem? För att de värnar om min integritet? De är inte precis ensamma om att värna om integritet och demokrati. Eller ska jag rösta på dem för mina egna egoistiska motiv dvs: för att de driver frågan om fri fildelning, vilket kunde gynna min privata konsumtion. Kan inte se något annat än att Piratpartiet är ett, ja, onödigt parti, kan man säga. | |
| tydal | 2009-06-07 12:59 | |
![]() | MatsJoel: Vad det gäller Betapet är läget ett annat. Jag skulle inte betala för det utan jag skulle - eftersom jag är programmerare - skapa ett nytt Betapet som är gratis. Nu tror jag inte risken är så stor att det händer eftersom Betapet själv skapades just av den anledningen... | |
| tydal | 2009-06-07 13:09 | |
![]() | Viktor_M: De andra partierna säger att de värnar om integriteten, men i realiteten gör de inte det eftersom de röstar mot det i de omröstningar som varit de senaste åren. Dessa omröstningar har inte uppmärksammats så mycket, men nu tack vare Piratpartiet så har det blivit väldigt mycket uppmärksamhet. Min förhoppning är att Piratpartiets närvaro ska göra så att de andra partierna tar till sig och lär sig om de här frågorna. | |