Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 918 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-06-10 23:38 | |
![]() | Tolkien garvar nog gott i sin grav åt alla försök att leta någon slags symbolik eller förklaringar till diverese händelser och skeenden i Ringtrilogin, Förmodligen kluckar han muntert: "jag ville ju bara skriva en häftig saga som skulle roa folk." | |
| svininfluens - Ej medlem längre | 2009-06-10 23:39 | |
![]() | Ond Kanin du har nog så rätt så att det är komiskt. | |
| Nasty Nimrod | 2009-06-11 00:22 | |
![]() | Har hört att Tolkiens berättelser var en sorts kristnade varianter av gamla germanska myter, typ Beowulf och Valhalla. | |
| vulcan | 2009-06-11 00:33 | |
![]() | Jag tror främst att Tolkiens berättelser var de yttre manifestationerna av ett inre universum som upptog mycket av hans tankar och kraft i hela hans vuxna liv (det finns anteckningar bevarade från så tidigt som Tolkiens tid som soldat under WW1). Jag tror att Midgård på ett vis var helt verkligt för honom och att det är det och hans berättarförmåga som gör böckerna så bra. Jag högläser f.ö. Bilbo just nu för mina grabbar med stort nöje för oss allihop. De går annars och väntar på att pappa ska släppa filmcensuren på Sagan om ringen som står och väntar i DVD-hyllan :-) Om man kan sin mytologi så vet man att Gandalf är en maia (andevarelse av lägre rang än de härskande valar) som är utsänd av valar i fysisk gestalt för att försöka hjälpa de goda folken i Midgård att kämpa mot ondskan och vandra den rätta vägen. Gandalf står över politik, men kan väl möjligen betraktas som moralkonservativ. | |
| ANDERStG | 2009-06-11 08:20 | |
![]() | vulcan: Som en riktig karlakarl ska du givetvis högläsa trilogins 1500 sidor också, gärna före filmerna kommer på tal. :) Beroende på ålder och läsintresse är det inte omöjligt att de ger sig på dem själva efter lite puffning. | |
| vulcan | 2009-06-11 09:39 | |
![]() | Jo du har rätt. Jag läste den själv första gången vid 10-11 års ålder men dagens ungdom har ju så mycket annat som lockar :) Målet är dock helt klart att de ska avverka trilogin i bokform också. | |
| Radagast | 2009-06-11 19:15 | |
![]() | Trädkramaren Radagast var nog i alla fall miljöpartist! | |
| VetaGreta | 2009-06-12 00:22 | |
![]() | HaraldOlof Begreppet/företeelsen Big brother myntades av George Orwell i (den lysande) dystopin "1984", som uttrycker Orwells enorma besvikelse med Sovjetunionens utveckling. | |
| kajix | 2009-06-12 07:14 | |
![]() | Fast Orwell var väl vänster? | |