Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Viktor_M - Ej medlem längre2009-06-18 21:22
Antal inlägg: 1637

utan att kunna svara på varför. geez

Cement - Ej medlem längre2009-06-18 21:30
Antal inlägg: 710

Viktor

Jag tolkar ditt sätt att jämföra den här tråden med "New world order" trådar som ett sätt att förlöjliga den. Så tolkar jag det.
Men nu ser jag ju att du skriver att det inte alls var din avsikt så då ber jag naturligtvis om ursäkt. Jag har nämligen respekt för din intelligens, om jag ska döma av dom inlägg, skriva av dig, som jag läst.
Jag litar på att folk kan ta egna självständiga beslut. Om mitt påstående leder folk in i ett mer ifrågasättande förhållningssätt till vaccinationer mm så är jag glad. Men jag vill inte uppmana folk till något som om jag skulle vilja manipulera folk till saker.
Jag litar på att folk kan läsa mellan raderna eller hur man nu vill uttrycka det.

sophistry - Ej medlem längre2009-06-18 21:33
Antal inlägg: 277

Det finns förstås riskgrupper med försvagad kondition och där kan vaccinationer rädda liv.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-06-18 21:40

okej Cement, det var förhastat av mig att anta att det här är en konspirationstråd men jag hade skäl till att tro det att döma av din inledning. Kanske min egen dumhet och oförmåga att läsa mellan raderna. Missförstånd får man tyvärr leva med.

Men fortfarande, om du nu är glad om du kan leda folk till ett mer ifrågasättande förhållningssätt till vaccinationer... vad tror du är farligt med detta vaccin om det är jämförbart med bekämpningsmedel?

anktejp - Ej medlem längre2009-06-18 21:47
Antal inlägg: 695

Om jag skulle tänka mig det hela som en konspirationsteori så skulle det nog mer luta åt hållet vem som tjänar på att sälja vaccinet.

123 hopp - Ej medlem längre2009-06-18 22:01
Antal inlägg: 464

Konspiration eller inte jag kommer inte att vaccinera mig och ingen annan i min familj heller.

Cement - Ej medlem längre2009-06-18 22:07

Här följer ett flummigt svar till Viktor.

Folk får kalla mig dum om dom vill, men jag litar på min intuition.
Jag försöker hålla koll på vad som händer i världen så gott jag kan. Och av det jag tar in, kombinerat med min egen tolkningsförmåga, om än bristfällig, hur man nu väljer att tolka den, drar jag vissa slutsatser som jag mer eller mindre litar på. Jag drar ju inte slutsatser av precis allt som om jag har ett behov av att se världen svart vitt. Jag e väl medveten om att världen är komplex och att man inte bör dra slutsatser alldeles för enkelt, då en enskild person rimligtvis inte kan förstå den värld vi lever i helt och hållet. Därför förstår jag alla konspirationskritiker och jag är medveten om att jag har lagt fram information om vissa konspirationsteorier utan några specifika bevis och framstått som en sk. konspirationstomte.
Hur som helst, när det gäller vaccinationer, så har jag en känsla av att allt inte är som det förefaller vara. Jag skulle kunna plocka fram en massa sk. bevisföring men jag e alldeles för lat för det och jag tror inte det är så enkelt som att ett X antal bevis klargör saken.
Samtidigt förhåller jag mig ödmjukt(om jag får säga det själv) till den här typen av konspirerande. Det finns mycket annat som upptar mitt fokus betydligt mer i mitt dagliga liv än konspirationsteorier.
Men eftersom jag är intresserad av världen och vill förstå den bättre, samtidigt som jag befarar att vissa saker inte är som dom förefaller vara, i kombination med min nyfikenhet på andra människor, kan jag inte låta bli att starta den här typen av trådar.
Jag förstå helt och hållet ditt behov av motiveringar och förklaringar till påståenden från mig och andra. Det är samma för mig, jag ifrågasätter också andra. Och det kanske är så att jag i själva verket inte vet ett skit och bara är en dum norrlänning som snöat in sig i en tunnel av konspirationsteorier. Men jag själv kan inte hålla med om det riktigt.

Billy Rubin2009-06-18 22:07
Antal inlägg: 214

Personer med paranoid personlighetsstörning brukar vara misstänksam mot sprutor av olika sorter. kanske Cements problem?

Cement - Ej medlem längre2009-06-18 22:11

Kanske, minns att jag som barn var rädd för sprutan

Billy Rubin2009-06-18 22:14

Själv var jag rädd för älgar som lite. Fast sen jag fick börja va med i älgjakten så gav det med sig.

Cement - Ej medlem längre2009-06-18 22:15

Jag trodde aldrig på gud eller tomten som liten. Inte som vuxen heller.

Cement - Ej medlem längre2009-06-18 22:20

Jag välkomnar alla försök till diagnoser av mitt psykiska tillstånd, precis som den Billy Rubin kom med. Alltid trevligt :)

Viktor_M - Ej medlem längre2009-06-18 22:41

Cement,

Att lita på sin intuition är för det mesta väldigt vist ^^ Jag följer själv ofta min intuition. Ibland har det visat sig vara rätt sak att göra och ibland inte.
Jag är också typen som har mina konspirationer om saker och ting men samtidigt så är jag väldigt duktig på att ifrågasätta saker. Jag tror inte att vaccination är farligt så därför ifrågasatte jag dina påståenden. Men jag har full förståelse för att du är misstänksam även om du inte har några så att säga "fakta-mässiga" belägg för det. Jag känner misstänksamhet emot många andra läkemedel och så.

Det är mycket som är på ett annat sätt än de förefaller vara. Det är jag övertygad om. Men man kan vara oense om vad. Jag tror det är bättre att kunna tänka ut alternativa förklaringar och jämföra dem med den officiella "faktan" än att blint lita på "officiell" fakta. Så jag tycker i alla fall inte att du är dum. I så fall vore jag det också.

svininfluens - Ej medlem längre2009-06-18 23:09

Jag är tämligen skeptisk till onödiga vaccineringar. Med tanke på att nästan ingen har dött av svininfluensan är den än så länge helt negligerbar. När 10% av befolkningen drabbats och minst 25% av de drabbade börjar avlida ska jag överväga att vaccinera mig. Jag utgår förstås ifrån att jag själv inte är en av de första drabbade.

Billy Rubin2009-06-18 23:30

Nej, men du kan vara en som sprider smittan vidare utan att själv bli speciellt sjuk.

Billy Rubin2009-06-18 23:32

Det trista är att de som dör i första hand är de som redan är försvagade av kronisk sjukdom, hög ålder eller undernäring vilket en stor del av jordens befolkning är. De starka, som tex Cement och Svininflens överlever nog.

svininfluens - Ej medlem längre2009-06-18 23:38

Även om man är vaccinerad sprider man väl smitta? Fast kanske inte lika länge, kan jag tänka mig.

Pseudonymf2009-06-18 23:50
Antal inlägg: 8282

Ska jag bli besprutad så är det väldigt viktigt vilken substans det ska sprutas med. När jag fick min stelkrampsspruta i unga år så höll jag på att svimma. Tatueringsnålar är ingen big deal - men att bli besprutad, that's hell.

Billy Rubin2009-06-18 23:53

Vaccinet stimulerar kroppens immunförsvar att bilda antikroppar mot viruset i fråga. När den vaccinerade möter viruset stöts det bort och man blir inte sjuk och smittar förstås inte heller.

svininfluens - Ej medlem längre2009-06-18 23:59

Det var lustigt. Man har alltså inte någon inkubationstid som vaccinerad, menar du?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?