Spelrum
Giraffen13
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 740

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-06-23 11:17
Antal inlägg: 3069

wildman, jo jag förstår vad du är ute efter och jag säger på intet sätt att du har fel i det, det kan mycket väl vara så att det finns en "sannare" världsåskådning om 200 år. Men när det handlar om att tro på saker pga. någon säger att det är så och jag måste ta den på dess ord eller om någon presenterar något jag med eget förstånd kan förstå så väljer jag det sistnämnda. Det har inte så mycket med ödmjukhet att göra, jag tycker absolut att folk ska få sköta sitt eget troende efter eget huvud och är således inget jag alls lägger mig i. Men det är skillnad på att kunna konkretisera saker och att bara tro, att jorden är rund har jag i alla fall en möjlighet se istället för att "segla över kanten" vilket inte kommer att hända för jorden är rundseglad massvis med gånger.

wildman2009-06-23 11:29
Antal inlägg: 3860

Sjöbris och Risotto.
Jag är tekniker till yrket och ingenjör till utbildningen så det är ju inte på något vis så att jag inte köper vetenskap som fenomen. MEn jag tycker att Du Risotto har en lite lätt nedvärderande syn av dom som är religiösa. Det är ju faktiskt så att dom tycker dom har stöd för det dom tror på. Sen är ju det där med att "tro på en gubbe" de facto en ganska liten del av en religion. Det handlar som sagt var i högre grad om ett regelverk för hur du ska förhålla dig till medmännsikor, familj och samhälle. Att då kalla det massa mumbo-jambo och vidskepelse tycker jag är lite förmätet. Det tyder på bristande empati, på bristande respekt och en ganska trångsynt inställning till saker och ting tycker jag. Jag har den fullaste respekt för dom som känner att dom inte kan tro på religion, men jag hyser lika stor respekt för dom som är troende. Ja jag önskar faktiskt att jag också kunde tro på något i livet på det viset. Jag lider faktiskt över att vara en sådan ultraskeptiker som jag är.

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-23 11:36
Antal inlägg: 213

- Och för övrigt så älskar jag bara en hel del mumbojumbos, och utan att för den skull alls vara troende.

Typ;
- bemöt din näste så som du själv vill bli bemött (och jo, jag veeeeet att jag inte lyckas med ambitionen alla ggr, men jag försöker :(

- det går faktiskt bra att tänka på fler än bara på sig själv ;)

- girighet och vassa armbågar är inte såå kul

- ärliga uppsåt är ett rätt så trevligt fenomen

- naveln ligger visserligen där den ligger, men inte ligger den där den ligger för att den ska skådas i tid och i otid. ;P

Punkt.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-23 12:15

wildman, så för dig är alltså vidskepelse något irrelevant och föga troligt medans religion kan vara tvärt om? har jag förstått dig rätt? Jag undrar eftersom att du använder vidskepelse för att i negativ form återspegla din version av hur jag ser på religionen. Jag tror inte att det är så värst stora skillnader mellan vidskepelse och religion och bägge har de sitt ursprung i påhittade sanningar(mumbo-jumbo) som ska göra det lättare för den okunnige att klara av sin vardag.

Det är min syn på det och alla andra kan ha en annan.

wildman2009-06-23 12:21

Att det är din syn har vi förstått.
Nej jag ser inte ner på vidskepelse, men jag tycker fortfarande att jag anar en nedvärderande ton i din inställning till religiösa. "Som sak göra det lättare för den okunnige"
Anser du dig själv kunnig? Anser du dig själv lite förmer än dom som är troende? Det är lätt att dra den slutsatsen utifrån det du säger, det inser du kanske själv?
Men en rak fråga till dig då Risotto. Anser du dig själv lite bättre än religiösa? Eftersom du kallar dom okunniga menar jag?

wildman2009-06-23 12:28

Ett förtydligande.
Jag tycker inte vidskepelse och religion har med varandra och göra däremot. Vidskepelse är ju saker som vi gör utan att direkt tro på dom. Inte många som låter bli stegar, nycklar på bord etc tror på det, medan man inom religionen har en trosuppfattning som ser helt annorlunda ut (generaliserat). Därför tycker jag inte det är samma sak.

Dammen2009-06-23 12:37
Antal inlägg: 646

Härliga inlägg wildman. Söker också empati och tolerans för olika religioner och troende personer.
En av mina flickor är militär, min pappa, farfar och farfars far också, på mammas sida finns också knektar. Ändå kan jag inte låta bli att komma med följande historia som säkerligen många har hört tidigare.
Kaptenen till de meniga: stämmer inte kartan med omgivningen så följ kartan. En liten känga till dem som så säkert vet.

stol2009-06-23 12:56
Antal inlägg: 1015

Religion det kan vi vara utan.

Billy Rubin2009-06-23 13:00
Antal inlägg: 214

Det man inte vet så tar man reda på. Går det inte att bevisa att hypotesen stämmer så ska man förkasta den (religion).

wildman2009-06-23 13:04

Och hur många av dom existensiella frågorna kan vi "ta reda på" eller "bevisa". Jag önskar att jag levde i samma enkla värld som du Billy.

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-23 13:09

Hmm...men faktum är väl ändå det att många av de troendes värderingar harmonierar väldigt väl med de viktiga grundstoplarna för tillvaron...om rätt och fel osv.
Och hur som, de (dom troende) får gärna ha sitt, det finns mycket charmigt i olika religioner.
Själv har jag dock hittills aldrig lyckats köpa "hela konceptet" i något sammanhang alls, utan jag plockar lite här och där....går på magkänslan...lyssnar inåt och försöker att låta bli att oreflekterad svälja olika värderingar och påståenden.

apbur2009-06-23 13:11
Antal inlägg: 9699

All vetenskap bygger på axiom. Hur är det med hypotesen att Gud inte existerar? Ingen har kunnat bevisa det och jag förkastar den således, hur gör ni andra som tycks ha svar på allt?

Dammen2009-06-23 13:13
Antal inlägg: 646

Kan någon svara mig på följande:
Min pappa gick i unga år ut som skeppsgosse. Han fick vara med om pennalism, hårt arbete och kadaverdiciplin. Han hade precis förlorat sin mor. Ombord fanns många s.k. sjöbusar, stora starka karlar, som söp, slogs och hade kvinnor i varje hamn. Så kom de ut på öppna havet. Det stormade och båtarna krängde och fastän de vara vana så blev många sjösjuka. De stora kaxiga karlarna föll ned på knä, knäppte sina händer och svor till Gud att de skulle förbättra sig och göra bot. Så mojnade det och allt blev frid och fröjd. Men hur många tror ni höll sina löften till den Gud som de i vanliga fall inte heller trodde på? Men han/hon/den/det behövs tydligen när andan faller på. Svar:??????

Risotto - Ej medlem längre2009-06-23 13:18

Jag anser att en karta ALLTID ska vara med då man ger sig ut i områden som man inte känner mycket väl, om man inte har det så har man gjort en miss. Jag erkänner att jag har varit ute i sådana situationer utan karta men jag har då samtidigt känt mig lite dum och våghalsig.

wildman, om jag anser att jag är förmer eller inte än andra personer kan jag nog inte svara på, åtminstånde inte inom de ramar som du har satt upp i ditt resonemang. Jag anser att det har med okunskap, medfödd, fostrad eller självpåtagen låter jag vara osagt, att göra om man fullt och fast är religös och därigenom förkastar vetenskapliga "sanna" hypoteser.
Senast i går såg jag på you tube hur vissa människor tror att Noaks Ark verkligen ligger strandad på berget Ararat i Turkiet. Detta hävdar de genom att titta på och visa vaga, grumliga flybilder på tredimensionella rektangulära former som ligger inbäddade i glaciären. Vad ska man säga om dessa människor? förstår de helt enkelt inte bättre eller är de så fanatiska att de är helt blinda? Till saken hör att en glaciär rör sig och det är omöjligt att ett föremål som Noaks ark skulle ha kunnat ligga inbäddad i glaciären på Ararat i femtusen år för att komma fram just nu, nu då det finns flygfoton att tillgå och som dessutom kan manipuleras hur som helst.

Religion är för den klentrogne.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-23 13:20

Hur lyder ordspråket; i skyttegraven är alla religösa?

sjöbris - Ej medlem längre2009-06-23 13:23

hu

Minta2009-06-23 13:23
Antal inlägg: 20042

Eller på dödsbädden.

wildman2009-06-23 13:25

Dom ramar jag satt upp? Ja jag trodde inte du skulle svara heller. Men ditt svar i helhet härovan ger mig nog ett svar är jag rädd för.

apbur2009-06-23 13:28
Antal inlägg: 9699

Självvald okunskap tycker jag låter märkligt. Den som har valt att ha ett annat förhållningssätt till livet kanske besitter andra kunskaper än du risotto. Du har inte funderat på om det kan vara du själv som har bristande kunskap?

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-06-23 13:31
Antal inlägg: 2032

I en värld som styrs av logik och bevisföring så är det lätt märkligt att vi fortfarande ens diskuterar religion.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?