Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående20 008

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-25 23:43
Antal inlägg: 3473

sen skulle det stå att junkfood är dyrare:)

lejonmix - Ej medlem längre2009-06-25 23:43
Antal inlägg: 2692

varför skriver du samma sak som mig Bino? Du snodde ju mitt inlägg rakt av.

Nej det där med clownen var bara för det du skrev om bönderna förr i tiden=) inget illa ment.

MEn varför snor du mitt inlägg? DVS detta:

Vill man äta nyttigt är förresten "junkfood" inte nyttigare än sk "riktig mat", för att använda dina uttryck.

Klart Vi ska ha BARNBIDRAG kvar. Alla måste inse att det finns stora socioekonomiska skillnader i samhället. En familj skulle kanske klara sig utmärkt utan bidrag t.v. en hög social och ekonomisk trygghet.

För en annan familj kan det va sista öret på barnbidraget som gör att familjen klarar sig varje månad.

Vilken familj som har mest kärlek att erbjuda varandra, var barnen får känna sig som en älskad person med åsikter av värde kan likväl va i den fattiga familjen som någon annan. Men nog måste vi se till att ALLA svenska familjer har tillräckligt mkt pengar för mat, husrum och någon form av rekreation.

lejonmix - Ej medlem längre2009-06-25 23:44
Antal inlägg: 2692

och hos mig skulle det stå att junkfood är billigare än nyttig mat

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-25 23:46

lejonmic om du tittade i mitt inlägg så kopierade jag ditt inlägg och svarade på en del saker där:)
Och nej junk food är inte billigare:)

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-25 23:46

är det nån som har ett nytt tangenbord till mig hehehehe

run-marie2009-06-25 23:47
Antal inlägg: 1806

Jag tycker att barnbidraget ska vara behovsprövat liksom alla andra bidrag är idag. Tycker det är så sjukt orättvist att vissa familjer inte "behöver" barnbidraget till familjens försörjning utan kan sätta in
1 050,- kr per barn på ett konto, månad efter månad, år efter år. Andra som, de flesta säkert, verkligen har glädje och nytta av att få pengarna den 20:e kan inte ge sitt barn ett konto vid 19 års ålder som räcker till en start till bostadsrätt eller liknande.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-25 23:49

run-marie ja det vore det mest rättvisa tycker jag:) Mer barnbidrag till dom som har det sämre och inget till miljonärerna:)

solcito - Ej medlem längre2009-06-25 23:52
Antal inlägg: 33

och jag tycker att det är läskigt vad lätt bino o andra har att döma folk! Kallt resonemang liksom, och faktiskt kan det ju vara så att man blir oplanerat gravid och inte har sparat eller förberett sig. borde man göra abort då eller? du måste vara en utklädd clown. jag tycker att det ska finnas lite uttrymme för att kunna leva också utan att sitta och räkna ut allt i förväg.

det är klart folk klarade sig förut utan bidrag, folk kan klara ganska mycket. jag är glad att jag inte skulle behöva skicka iväg mina barn som pigor o drängar om jag nu skulle få ett gäng.

run-marie2009-06-25 23:53

Exakt BiNo, det har jag faktiskt tyckt länge, men det är väl en känslig fråga för nåt parti naturligtvis. Moderaterna skulle iaf ALDRIG komma på den idén för där ingår många av dom som inte behöver få nåt barnbidrag alls.

run-marie2009-06-25 23:55

Vad har en clown egentligen med en åsikt att göra undrar jag?

Kan nån förklara det?

solcito - Ej medlem längre2009-06-25 23:55

aha jag missade några inlägg såg jag nu.

solcito - Ej medlem längre2009-06-25 23:56

det med clownen tolkade jag som ett sätt att säga "driver du med oss" typ

run-marie2009-06-25 23:59

Ja, då har ju du Solcito iaf förklarat varför du hakade på nån annans inlägg och uttryck om clown. Det kan bli ganska fel om man inte läser alla inlägg och det är ju inte så många sidor att gå igenom som det kan vara i vissa trådar. Jag orkar inte heller läsa typ 45 sidor för att bilda mig en uppfattning om en viss fråga, men 3 sidor är ju väldigt lite.

Tess 082009-06-26 00:06
Antal inlägg: 18003

I Norge har detta form av bidrag funnits rätt länge och där kunde man få det till barnet började skolan (ungefär). Det var mer än 4000/barn och hade man två blev det alltså 8000. Fortfarande billigare för kommunen än att öppna fler dagis om alla barn skulle behöva gå där.
Jag ville själv ha detta bidrag när mina två äldsta barn var små - vi hade klarat oss på en lön, men det hade inte varit lika kul...

Jag tror att detta bidrag var något de forskat på i Norge och skulle försöka försvenska... tror inte det blev så lyckat.

Sedan är det en helt annan debatt om huruvida man ska ha en massa pengar innan man skaffar barn eller om det är ok att leva på soc...
Samma med behovsprövat barnbidrag.
Tänkte också kommentera på personen som skrev om sin bekanta som hushållade med dagarna och var hemma i tre år - om man INTE tar ut fullt med dagar (5/v) eller jobbar el. liknande så sänks SGI, men det var det redan någon som kommenterat...

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-26 00:07

solcito hur kan du bli oplanerat gravid?? Det finns väl skydd??

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-26 00:09

Tess08 ja inte undra på att Norge ligger i topp på världens dyraste land heheh

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-26 00:10
Antal inlägg: 7605

Tycker också att barnbidrag ska vara behovsprövat.
Att skaffa barn och tänka sig att leva helt på bidrag, verkar ju lite sjukt.
Varför inte utbilda sig, skaffa inkomst och bostad innan man skaffar barn?

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-26 00:13

mommes exakt vad jag skrivit i en annan tråd, men nu när barnbidraget ändå finns tycker jag man kan fördela det mer rättvist:)

le-lou2009-06-26 00:13
Antal inlägg: 17500

"Tycker det är så sjukt orättvist att vissa familjer inte "behöver" barnbidraget till familjens försörjning utan kan sätta in
1 050,- kr per barn på ett konto, månad efter månad, år efter år. Andra som, de flesta säkert, verkligen har glädje och nytta av att få pengarna den 20:e kan inte ge sitt barn ett konto vid 19 års ålder som räcker till en start till bostadsrätt eller liknande"

Jag har innan varit lite kluven i frågan men..
varför är det orättvist egentligen för? Det fattar jag inte riktigt, det är väl det mest rättvisa att ALLA barnfamiljer ska ha det, oavsett inkomst. Vad en del gör för pengarna är väl upp till dem, bidraget ska gynna barnet på något sätt och i tom de fallen du tar upp så gör de ju faktiskt det. En del andra köper cigg och går på puben när bidraget kommer. Det ÄR ju en extrapeng i kassan oavsett om du behöver den eller inte och ska den överhuvudtaget existera så ska alla ha den. Orättvist att grannen som tjänar mer ska få rabattkuponger från ICA? Han kan ju betala fullpris, så då ska han göra det?
Det är tydligt. Ingen av de som förmodligen drar in mest till samhället ska få nyttja förmånerna på samma sätt som de andra. Varför? Det är ju rättvisa i allra högsta grad.

Att behovspröva just barnbidraget kommer leda till att en del finner det olönsamt att arbeta, ökar ens inkomst över "taket", ja så slopas barnbidraget - ja heja. Kommer förmodligen få framförallt kvinnor att tacka nej till arbete. För att inte tala om vad det skulle kosta i resurser att utreda vilka som ska ha det och inte ha det. Billigare? Knappast. Antingen slopar man det helt (och sänker skatten mest för låginkomstagare istället) eller så ska alla fortsätta få barnbidrag.

Ett betydligt större problem som jag ser det, är att mamman automatiskt får den här pengen vid seperationer oavsett om hon har boendet för barnen själv eller delat. Vrickat. Pappan kan inte få det heller såvida mamman inte vill det.
Det är orättvist om nåt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?