Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 18 755 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| abk | 2009-06-28 09:04 | |
![]() | Är varken döpt eller konfirmerad, får jag barn så kommer jag inte vilja att barnet blir döpt, det känner jag starkt för. Jag har ett avtramp i flera religioner och jag är tacksam för att mina föräldrar lät mig slippa dopet. Är inte heller medlem i svenska kyrkan idag och jag har inte heller några planer på att gifta mig i kyrkan. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-28 10:35 | |
![]() | ulftjur det är väl ingen ritual ett dop kallas väl för en cermoni | |
| The Rob - Ej medlem längre | 2009-06-28 10:39 | |
![]() | Ritual och ceremoni är (i stort sett) synonymer i min bok. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-06-28 10:42 | |
![]() | ahh fel av mig där ritual är en religös form av ceremoni:) | |
| y not | 2009-06-28 10:56 | |
![]() | ser inte heller någon direkt skillnad mellan ritual och ceremoni, tror bägge kan vara såväl religösa som sekulariserade. Dopet är ett kristendomens (tror) fem sakrament | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-06-28 11:08 | |
![]() | Men... om man tar upp statistik från SCB (i synnerhet om det är sådan anmärkningsvärd siffra som 99,9%) så ska man väl för 17 länka till källa. Självklart tror jag inte ett smack på det. Och de allra flesta verkar "använda" dopet som just en namngivningsceremoni. Principiellt är jag emot det. Tycker att om man ska döpa sina barn bör man vara troende. Å andra sidan, jag är döpt i grekiskortodoxa kyrkan men det har inte påverkat mitt liv alls. Utom när jag var 15 och alla mina klasskompisar skulle konfirmeras. Men jag fick inte, eftersom man konfirmeras i samband med dopet inom den g-o kyrkan. Dop eller inte? Tror som andra här att det i praktiken inte spelar någon som helst roll för barnet, men principiellt tycker jag att man ska låta bli om man inte är troende. | |
| Sweeetiepie - Ej medlem längre | 2009-06-28 11:10 | |
![]() | Ren och skär tradition. Även om jag är så oreligiös man kan vara så är jag ändå fortfarande medlem i svenska kyrkan (i vilken jag själv endast är döpt, några andra ceremonier har jag inte genomgått där). Mycket för att jag tycker det är vackert och trivsamt att gå dit ibland, ex vid dop, konfirmation, skolavslutningar eller bara rent historiskt sett. Så mina barn är alltså döpta i kyrkan. Dock icke konfirmerade, vilket de förstås valt helt själva. | |
| katod | 2009-06-28 12:20 | |
![]() | Det är patetiskt att döpa sina barn i kyrkan pga att släkt o vänner antas vilja det. 3 barn har jag,det 1a är döpt,sen gick vi ur kyrkan av samma anledning som trådskaparen.Kan inte hitte en enda anledning till att vara med i Svenska Kyrkan. Även om jag inte är medlem i kyrkan så kan jag ju givetvis gå på skolavslutningar o annat som händer i där. | |
| y not | 2009-06-28 12:55 | |
![]() | Patetisk, adj.: känslosam, gripande. Ur latinets patos. | |
| lillakia | 2009-06-28 13:39 | |
![]() | Min äldsta är döpt "för husfridens skull" Var 18 år och bodde fortfarande hemma, min systers pojk är 9 dagar äldre och det skulle vara ett stort, fint dubbeldop i föräldrarnas trädgård... det var då inte tal om annat. Däremot mina andra 4 (snart 5) år inte döpta, de får välja själv när de skall konfirmeras om de vill göra ett "vuxendop" innan dess då. Är inte troende, anser det vara "hyckleri"...........Men det e ju min syn på det ;oD | |
| Tedacious | 2009-06-28 13:39 | |
![]() | Jag är inte döpt. Häromdagen tackade jag mina föräldrar för det, riktigt rejält. "Tack för att ni inte döpt mig" (det var aldrig ett alternativ iofs, min far är, liksom jag, otroligt religionskritisk). Det är nog det som jag är mest stolt över, att jag inte är döpt. | |
| The Rob - Ej medlem längre | 2009-06-28 13:41 | |
![]() | Jag är inte konfirmerad, så jag hamnar väl i Limbo. :-s | |
| HeroWilliams | 2009-06-28 13:52 | |
![]() | Dopet är i mångas ögon en tradition och en ceremoni för att fira den nyfödde och dess namn och person, men jag anser att dopet på inget sätt kan frigöras från dess kristenhet och välkomnande in i den kristna tron. Eftersom jag har ett obotligt engagemang för alla humanism och människors lika rättigheter tycker jag att alla ska vara fullt fria att bilda åsikter i frågor som framförallt rör sig om eller kan kopplas till politik och religion. På grund av detta tycker jag att dopet av ett spädbarn, som introduktion till en tro, är en flagrant kränkning av barnets intellektuella integritet och rättigheter att själv bilda åsikter. Barnet har en rättighet att i mogen ålder själv välja att ingå i tron om personen så önskar. | |
| micro113 | 2009-06-28 15:35 | |
![]() | Hos oss är fyra av fem barn döpta, då av tradition inte övertygelse. Det femte barnet är odöpt precis som sin pappa. Ingen av mina fem har konfirmerat sig, och det har varit ett medvetet val av dem, de vill inte ljuga i kyrkan när de tar trosbekännelsen. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-06-28 15:50 | |
![]() | Längre tillbaka iaf, så ville väl föräldrar att deras nyfödda skulle stå under Guds beskydd och få komma till himlen om barnet skulle dö. Detta även om de inte var aktivt kristna eller ens trodde på himlen och paradiset. Ta det säkra för det osäkra, liksom. Ett barndop konfirmeras genom just konfirmationen. Då får man själv välja om man vill höra till den kristna församlingen eller inte. Du kan naturligtvis gå med i vilken kyrka du vill i hela världen, konvertera till annan religion eller leva som ateist/agnostiker. Om man själv förnekar bibeln, tycker nog jag att det är mer schysst mot alla inblandade att hoppa det kristna dopet och istället hålla en namngivningscermoni för sitt barn. Då kan ju barnet få "gudföräldrar" och räknas in som medlem i er egen skara av släkt och vänner. Mina morföräldrar var med i en församling som förespråkade vuxendop och i viss kontrovers mellan dem och min far, blev jag ändå döpt vid 9 års ålder tillsammans med småsyskon och 1 syskonbarn :) Lite pinigt att själv gå fram till dopfunten och något jag ville mörka i plugget men jag har aldrig ångrat det iaf. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-06-28 16:02 | |
![]() | Eftersom jag har så svårt för religionsutövande öht., t.ex. det att Jehovas inte "kan" gå in i en vanlig kyrka eller skolor inte bör ha avslutning i svenska kyrkan p.g.a. folks vara eller icke vara religiös och "tycker/tycker inte om" så ser jag inte alls det som hyckleri att låta sina barn döpas i kyrkan trots att man inte är religiös. En trevlig ceremoni som för mig inte betyder squat, förutom att det är just trevligt och vackert. Olika religioner är helvetet på jorden tyvärr, bättre att inte låtsas om dem öht utan använda dem när det passar och skita i dem annars. | |
| hussar | 2009-06-28 16:07 | |
![]() | ni är patetiska som inte gillar kristen etik... | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-06-28 16:12 | |
![]() | Tyvärr existerar inte kristen etik (längre, om än nånsin?). | |
| hussar | 2009-06-28 16:14 | |
![]() | nej den existerar inte lika pga ateisters egousm. | |
| hussar | 2009-06-28 16:14 | |
![]() | egoism* | |