Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 758

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pharoah Baby - Ej medlem längre2009-06-28 17:52
Antal inlägg: 8

Det är ALDRIG hundens fel och avlivar. Förstår inte grejen med att avliva djur p.g.a att ägaren är en idiot..

Typisk människan att bestämma över vad som ska få leva och inte få leva..

barbi2009-06-28 17:55
Antal inlägg: 1924

hihi oki han är 9år:)

micro1132009-06-28 17:56
Antal inlägg: 17542

Just L

Jag håller i vissa delar med dig i ditt resonemang.

Dock är helt felaktigt att hundar avlivas som valpar för mentala defekter.

Jag är testledare för mentalbiten och är alltså med och utvärderar avelsresultatet för hundar -- och inom vissa raser är det mer regel än undantag att hundarna är mentalt dåliga. Collie tillhör dessa raser.

Jag har dessutom fött upp hundar, och har många bekanta som föder upp hundar -- och jag har aldrig varit med om att en valp avlivas på grund av mentala defekter. Däremot att unghundar efter genomgången mentaltest dömts ut p g a aggressivitet och stora rädslor.

För att ta livet av en hund som uppvisar sådana tendenser men ännu ej agerat aggressivt så krävs det en mycket medveten ägare - vilket jag tyvärr måste säga hör till ovanligheten att ägare är.

y not2009-06-28 17:57
Antal inlägg: 9014

Pharao, hunden är människans ägodel och hon har ansvaret över den. klarar hon inte av att ta ansvaret så måste något göras. Ännu har vi inte kommit dit att vi anser hundar vara självständiga varelser med eget ansvar.

Just L - Ej medlem längre2009-06-28 18:01
Antal inlägg: 193

Y not "hunden är människans ägodel och hon har ansvaret över den. klarar hon inte av att ta ansvaret så måste något göras. Ännu har vi inte kommit dit att vi anser hundar vara självständiga varelser med eget ansvar."

En människa som inte är myndig knivhugger en människa helt oprocicerat skall människan avlivas? Eller ska vi kanske se till att människan får vård och inte får vistas lös?

Miss_jk2009-06-28 18:20
Antal inlägg: 8941

Hundfängelse, eller vaddå? Låter lite... Jag vet inte. Avliva hundjävlarna som bits.

le-lou2009-06-28 18:29
Antal inlägg: 17500

Klart som korvspad att det kan slå slint i hundars hjärnor lika mycket som det kan göra hos oss människor. Allt är inte ägarens "fel", att tro det är att idiotförklara naturen som naturen är - alla är inte perfekta och aggressiva individer finns och kommer alltid att finnas.
Hundar som hugger mot barn ska bort från antingen sådana tillfällen eller helt, inget snack om saken. Munkorg eller vad man nu ska göra, men att ha såna hundar bland människor är ju helt uppåt väggarna.

Safflor - Ej medlem längre2009-06-28 18:36
Antal inlägg: 832

Collie är en vallhund. Det troliga är att hunden haft för avsikt att "valla" de lekande barnen, alternativs sära på dem om han/hon tyckte leken blev vild.
Hade hunden verkligen huggit på allvar hade det blivit stora skador.
Collies är rätt skarpa och han inte långt tilldet s.k. "vallnypet", d.v.s. det nyp de föser boskapen med.
Det behöver inte vara något fel på hunden. Däremot bör den hållas kopplad alternativt bära munkorg om den överhuvudtaget skall vistas bland lekande barn.
Vilket är tveksamt om en vallhund av den kalibern ska, överhuvudtaget.
Dess vallinstinkter sitter djupt rotade efter århundraden av avel.

Detta låter mer som ett fall där hundägaren dels inte är medveten om vad hon "har på snöret", som man säger, och inte heller verkar medveten om att en hund av den typen behöver få sitt arbets -och vallbehov tillgodosett.

Det finns numera jättesmitiga munkorgar i nylon man kan använda för hundar av denna typ. Dessa munkorgar tillåter hunden både att äta och dricka, men de kan inte ställa till något i rena upphetsningen med dem på.

Safflor - Ej medlem längre2009-06-28 18:38
Antal inlägg: 832

*jättesmidiga, ska det stå, så klart!

Billy Rubin2009-06-28 18:52
Antal inlägg: 214

Om det var min hund hade jag skjutit den omgående (ute i skogen förstås)

DennisPlz2009-06-28 19:02
Antal inlägg: 4031

Om en hund biter ditt barn, vänd till ditt barns andra kind. Våld föder bara mer våld.

y not2009-06-28 19:12

Collie är ingen vallhund. Visa på en enda collie som klarat ett vallhundsprov. Däremot har den utställningsvariant som kallas collie (förr skilde man på show-collie och working-collie) vissa gener kvar från vallhunden på samma sätt som shäfern har. Men det som var intressant i aveln av collie var den långa nosen, hållningen och färgen, alltså egenskaper som inte gynnar vallning det minsta.

y not2009-06-28 19:14

Just L, jag tipsar på att du läser sista meningen i det du citerade av mig.

Kjempegrejt2009-06-28 19:30
Antal inlägg: 317

en hund föds aldrig till detta beteendet, ägaren är den som framkallar det.

Så visst, det går att anklaga hunden hur mycket man vill.

Hunden är dock bara en hund och felet har begåtts av ägaren.
Hunden behöver inte avlivas, den har inte gjort fel.
Den har endast agerat utefter vad den finner rätt JUST NU. Hunden lever endast i nuet och sekunden efter i nästa nu osv.

När hundar gör illa barn och andra människor beror det oftast på understimulans, brist på ledarskap, diciplin och kunskap.

Hunden kan bli världens bästa hund med rätt ledare.

Beklagar det som hänt ditt och även ägarens barn och kan bara summera mitt inlägg med att ägaren borde skaffa kunskapen först, hunden sen.
Självklart ska ägaren antingen tvingas till utbildning i hur man håller hundar, eller så ska hunden omplaceras till bättre ställe. I värsta fall avlivas.

Kjempegrejt2009-06-28 19:32

Miss_jk: ditt utlåtande är inte bara dumt, det bara lyser om okunskap.

Ägaren till hunden är ju den som orsakat bitandet, vad hjälper det att döda just den hunden om ägaren fortfarande får lov att skaffa fler hundar?

Beteendemönstret har ju skapats av ägaren..

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-28 19:33
Antal inlägg: 4050

"Hunden lever endast i nuet och sekunden efter i nästa nu osv."

Nej det var guldfiskar man trodde så om och även detta har visat sig vara en myt.

Kjempegrejt2009-06-28 19:40

larvbrud: Kan vända på det så du förstår då..

Vad är det som gör att det är superviktigt att korrigera din hund i samma ögonblick som den tänker "fel tanke" för att det ska ge effekt?

Varför kan man inte korrigera hunden efter den gjort fel?

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-28 19:43
Antal inlägg: 4050

Inte för att den enbart lever i nuet utan för att den inte kan förstå språket. Du kan inte heller tillrättavisa en människa som inte talar samma språk som du tio dagar efter en incident, eller hur?

Kjempegrejt2009-06-28 19:44

Mitt barn har också blivit hundbiten.

Det var när hon var två, vi var på brukshundsklubben.
Jag och ägaren till hunden pratade och var ouppmärksamma på att dottern kastade sig runt halsen på hunden.
Hunden svarade med BITA, det blev ett jack rätt in i kinden och lasarettet.

Dock var det ju inte hundens fel, det var framför allt ägaren som är skyldig att ha koll på sin hund hela tiden och mitt som är skyldig att ha koll på mitt barn hela tiden.

Denna hunden avlivades inte, den lever och mår bra. Äter inte barn till frukost heller.
Hunden och min dotter är i dagsläget jättebra kompisar, vi har presenterat dom korrekt efteråt.

Kjempegrejt2009-06-28 19:45

larvbrud: en tillrättavisning skall inte ske med språk.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?