Spelrum
Giraffen56
Krokodilen3
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade93
Mobilspel
Pågående19 845

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Hr Winbladh2009-07-05 17:16
Antal inlägg: 384

Eh, jaha.

apbur2009-07-05 17:19
Antal inlägg: 9699

Just det.

Genie - Ej medlem längre2009-07-05 17:51
Antal inlägg: 177

Cement/

Om jag bortser från känslan av indoktrinering och sektinfluenser (jag lägger alltså min inlärda reaktion åt sidan för att försöka se rationellt på det budskap som klippet vill ska nå fram), så anser jag följande:

Detta kunde ha handlat om vilken religion eller livsåskådning som helst och du hade fått liknande bemötande på framställningen. Felet ligger i avsaknaden av substans och kontext. Sättet att presentera. Det går inte att plocka ut de godbitar man tycker sig ha funnit och sedan lägga dem på hög bredvid varandra och tro att andra ska förstå, att andra ska ta till sig och låta sig omslutas av budskapet. Då blir det bara strunt eller ett irritationsmoment.

Det man måste göra är att skapa ett sammanhang, en tydlig händelse eller beskrivning vars huvudpoäng är de tankar du vill förmedla. Helst skall man göra detta utan att ens nämna vad för slags religion/livsåskådning det gäller. För att skapa ett (positivt) intresse är det klokt att börja med att vara allmängiltig, börja med det som de flesta kan skriva under på, för att sedan nämna ytterligare ett exempel osv.

Klippet du länkar till hade gynnats av att endast ta upp en specifik del av denna livsåskådning, behandlat den på djupet och framställt det som en berättelse, en historia, ett nyhetsvärde.

Som det är nu är det för fragmentariskt och istället för att säga allt, säger det ingenting, samtidigt som det använder bilder och musik som tar över och därmed förlöjligar budskapet. Bilder är ett så pass uttrycksfullt medium att orden mattas ut, och musik ger per automatik en personlig koppling till det man hör att orden försvinner ännu mer.

Om detta klipp är viktigt för dig, om dess skriva tankar är av betydelse, då behöver du hitta andra sätt att förmedla dem på.
Allt har en orsak och en verkan. =)

carlmartin - Ej medlem längre2009-07-05 18:21
Antal inlägg: 4590

hr winbladh - jag tror att du missförstår mig när du säger att jag tycker att motståndare till en teori gör bäst i att inte diskutera med anhängare. vet inte vad jag har sagt som får dig att tolka det så. att man är provocerad betyder inte att man inte bör uttrycka sin mening.

vad angår din "allergi" så tycker jag att du ger mig rätt i det jag säger. vad är en allergi annat än en omedveten reaktion (sett i en mental kontext). att du inte ser det som att du är provocerad tycker jag är konstigt.

du säger vidare att du vill "upplysa" folk om din åsikt om ämnet. jag vet inte hur upplysande dina kommentarer till länken varit hittils, de kan väl reduceras till "det är dåligt"? eller har jag missat nåt?

Zeke Varg2009-07-05 18:39
Antal inlägg: 27

pårökt?

Cement - Ej medlem längre2009-07-05 19:52
Antal inlägg: 710

Jag tackar dig för dina synpunkter och tips Genie.

Trots dina ord vidhåller jag att klippet duger alldeles utmärkt till grund för diskussion här på betapetforumet.
Visst, klippet är kort och fragmentariskt med bilder och musik som förstärker det hela. Jag tillhör en av många som stör sig på den "new age" musik som framför allt klipp av den typen jag länkar till brukar ha. Överhuvudtaget så tycker jag det bara är pinsamt med pretentioner i alla uttrycksformer.
Om någon antagit det, så har jag inte haft för avsikt att påstå att det är ett klipp som ger en fullständig och absolut sanning om något.
Däremot tyckte jag att det fanns ett spännande metafysiskt innehåll(om än knapphändigt) som skulle räcka för att åtminstone någon eller några skulle komma med någon intressant vinkel.
Jag välkomnar ju precis alla kommentarer även om jag tycker det är tråkigt att vissa verkar tendera att dra så snabba slutsatser om både människor och information.
Och jag förväntar mig inte att andra ska förstå och ta till sig och omslutas av något budskap.
Hur som helst så tycker jag den här diskussionen blev ganska kul trots allt :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?