Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 790 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Behringer | 2009-07-08 18:02 | |
![]() | Nunnelunnan. Har du ( eller för all del någon annan ) belägg för att misshandlade kvinnor ges mer medialt utrymme kontra misshandlade män, med hänsyn taget till hur vanligt respektive brott är? Skulle hundra av tusen kvinnomisshandlar ges fördjupade reportage, så är det ju lika vanligt som om tio av hundra mansmishandlar ges fördjupning. | |
| run-marie | 2009-07-08 18:20 | |
![]() | Dalkullen, vaknade han sen när lillan grinade? Eller för att ha var rädd för en ny smocka? ;) Det är naturligtvis ironiskt menat, men det förstår du nog. Hormonerna "hoppar" ju ibland. Nunnelunan, skulle du och Bitte kunna lösa detta menar du? Problemet med att män inte vågar anmäla i lika stor utsträckning alltså. Är ni hemma i Rosenbad? | |
| Nunnelunan | 2009-07-08 18:35 | |
![]() | Behringer: Nej jag har inte något belägg för detta, utan det är en känsla jag har. Jag upplever att man varje vecka kan läsa om kvinnor som blir misshandlade i hemmet, men att det kanske är max en gång i månaden man kan läsa om det motsatta. Dessutom kan jag inte minnas att jag en enda gång sett några följdartiklar till en mansmisshandel (heter det så må tro?). Aldrig har jag läst någon beskrivning av den som misshandlar, dennas uppväxt, dennas eventuella tidigare brottsmeriter etc. run-marie: :) Jag tror inte det, men så länge medieuppbådet följer Tina Rosenberg och andra radikala personer som uppfattas som manshatare, så blir bilden av feminism snedvriden. | |
| Minta | 2009-07-08 18:46 | |
![]() | Är det feministers rabiata manshat som ligger bakom att tidningar och media förleds att skildra kvinnomisshandel men inte kvinnors misshandel av män på ett snedvridet sätt? *baxnar* | |
| kajix | 2009-07-08 18:46 | |
![]() | hur ser anmälningsstatistiken ut, man slår kvinna kontra kvinna slår man, i partnerrelationer? | |
| apbur | 2009-07-08 18:50 | |
![]() | Män som slår sina kvinnor är ju ett större samhällsproblem än de fåtal relationer där det råkar vara tvärtom. Självfallet bör det ena få mer uppmärksamhet då det berör fler. | |
| Nunnelunan | 2009-07-08 18:59 | |
![]() | kajix: om man går till BRÅ:s sida ( www.bra.se/extra/pod...in stance=2 ) så kan man hitta statistik för misshandel mot kvinnor och misshandel mot barn, däremot inte någon statistik gällande misshandel mot män. Men det råder väl inte någon tvekan (utan att kunna peka på källa) att _fysisk_ misshandel mot kvinnor är större, däremot är det nog svårare att klarlägga hur statistiken borde se ut då det gäller trakasserier eller psykisk misshandel och annat inom hemmet? | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-07-08 19:03 | |
![]() | är nog kanske mer vanligt än vad vi tror iaf,för det är nog mer genant för en man att anmäla ha sin han blir misshandlad av sin fru så att lita på statistik ang anmälda fall får man nog ta med en större nypa salt,som vanligt | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-07-08 19:04 | |
![]() | kanske ngn redan har skrivit,läste inte igenom hela tråden | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-07-08 19:06 | |
![]() | jag å run-marie är inne på samma sak såg en dokumentär om män som blivit våldtagna där dom själva berätta om hur genant det är utöver att det givetvis är extremt jobbigt å kränkande | |
| sina_shataz | 2009-07-08 19:08 | |
![]() | det kallas för kastrat ångest | |
| Åsa Maria | 2009-07-08 19:08 | |
![]() | Vi vet att fenomenet med psykiskt och fysiskt våld finns från båda håll, kvinna mot man, man mot man, kvinna mot kvinna, man mot kvinna i kärleksrelationer. Hur botas man från att utöva våld mot den man älskar? Det verkar som att det är många som inte vill, men inte kan nåt annat språk för konflikthantering. Du som jobbar i kvinnojour, vilket är det mest effektiva sättet att få en människa att sluta slå? | |
| ordbind - Ej medlem längre | 2009-07-08 19:08 | |
![]() | Det är en mycket större styrkedemonstration att vara helt oberörd av en smäll än att dela ut en själv. Så länge jag inte är ihop med nån brud som verkligen kan slåss så tar jag smällen istället. | |
| micro113 | 2009-07-08 19:09 | |
![]() | Och för kvinnor är det inte skamligt, genant, jobbigt och kränkande menar du? Det finns ett stort mörkertal bland kvinnor, liksom bland män, där just de faktorerna styr. | |
| sina_shataz | 2009-07-08 19:10 | |
![]() | det beror ju helt på vilken praxis tjänstemannen har som arbetar med paret eller våldsmannen. | |
| apbur | 2009-07-08 19:10 | |
![]() | Jag tror att det är oerhört ovanligt med systematisk misshandel där kvinnan är förövare. Däremot tror jag inte alls det är så ovanligt med våld som sker impulsartat från både män och kvinnor i kärleksrelationer. Känslor är något starkt och man bör ju ha visst överseende med spontant våld som inte orsakar så stor skada. Gäller såväl kvinnor som män. | |
| micro113 | 2009-07-08 19:11 | |
![]() | Åsa Marie Att lämna förhållandet. Ett förhållande som bygger på våld är dömt att misslyckas -- och båda parter kan fungera bättre med en annan part. | |
| Wordlezz - Ej medlem längre | 2009-07-08 19:13 | |
![]() | Helt klart är att kvinnor ägnar sig mer åt psykisk misshandel än fysisk sådan. I många fall där mannen tar till våld har han blivit psykad av kvinnan under en längre tid. Ingen ursäkt, men en förklaring till varför till synes helt "normala" män tar till nävarna. Och då infinner sig frågan: Är kroppslig misshandel att betrakta som värre än mental dito? | |
| kajix | 2009-07-08 19:13 | |
![]() | media tar alltså upp även fall som inte anmälts till polis? | |
| micro113 | 2009-07-08 19:15 | |
![]() | wordlezz Jag vill nog hävda att fysisk misshandel alltid innehåller också psykisk misshandel -- annars skulle man inte finna sig i smällen. | |