Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2009-08-20 17:51 | |
![]() | Om det gäller en viss gatumusikant kan jag tänka mig att ta anbudet. | |
| kajix | 2009-08-20 17:58 | |
![]() | empati är väl att förstå hur andra tänker? | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-08-20 18:00 | |
![]() | Equuleus: Jag tolkade det som att i scenariot som beskrivs i startfrågan så VET man att den här cyklisten kommer dö och då har man nog långt andra tankar än "äh, det där är nog inte på riktigt". Jag tror också att långt ifrån alla skulle acceptera pengarna. Och ska man då utgå från din tes om att människan sätter sina behov först och att det är i våran natur så torde det vara så att en majoritet av de fattigaste och mest desperata människorna skulle tacka ja. Folk som behövde 1000 kronor för att ge sina barn mat. Trots det så skulle nog många som redan kan försörja sig och inte behöver pengarna, tacka ja. Och de människorna är giriga och därmed onda. Kajix, empati är förmågan att förstå andras känslor. medkänsla. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-08-20 18:17 | |
![]() | equus-"om du förfinar frågeställningen och lägger till att ingen mer än du och den som gav dig tusenlappen skulle veta om att du fick den så skulle dom allra flesta inte ens tveka." "Blicka bara ut över världen..." intressant det här... jag känner ingen som skulle göra det (kan jag ju inte veta, men det skulle överraska mig storligen). du säger att du själv skulle göra det. därför tror du att andra också skulle..? skulle du göra det därför att du tror att andra skulle... eller varför? menar du på allvar att du inte bryr dig om att du orsakar en främmandes död? jag tror inte att du skulle göra det. jag tror inte att någon frisk människa utanför omedelbar livsfara (där 1000 kronor skulle hjälpa dem ur livsfaran, evt rädda en närstående) skulle göra det. om jag trodde att jag levde i en värld där friska människor skulle göra sådant skulle jag nog vara rätt deprimerad. och det där med att blicka ut över världen... man känner ju bara sig själv egentligen, så ens egna resonemang blir ju projicerade utåt. så som det ser ut inuti, ser det ut utanför... | |
| KlasAberg | 2009-08-20 18:24 | |
![]() | Rent principiellt är det ju ingen skillnad på att hoppa på någons huvud i en misshandelssituation än att döda nån fjärran medmänniska. | |
| apbur | 2009-08-20 18:28 | |
![]() | Jag håller givetvis med carlmartin och Viktor_M. Känner heller ingen som skulle tacka ja till tusenlappen bara för att ingen annan visste om det som Equuleus säger. Antingen väljer jag mina vänner med omsorg eller så har jag helt enkelt bara tur. Jag vet visserligen att jag väljer mina vänner med omsorg. Är man beskaffad med ett större samvete än ett spädbarn tar man inte pengarna trots att ingen annan vet. | |
| Rhotheta | 2009-08-20 19:10 | |
![]() | Stämmer in i kören. | |
| swingmatism | 2009-08-20 20:06 | |
![]() | Viktor _M: "Mitt svar är nej. För det första så är jag hederlig och skulle aldrig vilja beblanda mig med så smutsiga pengar. För det andra så är jag begåvad med empati och främjar människors lika värde, särskilt inte när man jämför värdet med pengar. Och för det tredje så är det inte mycket pengar och även om det vore så har pengar ingen så stor betydelse för mig. Men man blir aldrig förvånad när man ser en ond människa. Det kryllar av dem. Att låta någon dö för att få lite extra i plånboken är en ond handling och gör därmed personen ond. Det är min syn på det." Först och främst anser jag inte att man kan kalla empati för begåvning, vidare så undrar jag vad det är som gör pengarna smutsiga? vad är rena pengar och vad gör en god människa? Är du en bättre människa därför att du pekar med fingret och anser dig vara mer hederlig än dessa som överraskande onda människor som det kryllar av? Jag ser inte riktigt vad du menar. Personligen skulle jag självklart ta emot pengarna, inte bara därför att jag värdesätter dessa mer än vad du ger sken av att göra, (eller kanske är du bara en snuskigt rik och ekonomiskt oberoende person). Jag skulle ta emot pengarna därför att mitt uppoffrande för en människas liv inte gör skillnad för någon annan än just honom (eller kanske hans anhöriga) och då är jag viktigare för mig. | |
| swingmatism | 2009-08-20 20:13 | |
![]() | Equuleus: "Det här var en lustig tråd. Man försöker genom en simpel frågeställning bena ut huruvida folk har samveten eller inte. Intressant. Det är enkelt att tycka att man ska svara nej, självklart vill alla framstå inför sig själva och andra som goda personer. Men dom allra flesta skulle nog acceptera en tusenlapp. Inkluderat mig. Det gör varken mig eller den stora massan till ondskefulla människor. Det ligger i människans natur. Det som slår mig är ändå att ingen hittills reflekterat över det faktum att vi alla varje dag tar tusenlappar från folk på deras bekostnader. Det är vad som kallas välfärd. Vi har accepterat att andra människor i andra delar av världen svälter och för illa för att vi ska kunna bibehålla vår levnadsstandard. Gör det oss till onskefulla människor? Jag vet inte men är däremot säker på att vi genom att leva på andra människors kollektiva lidande gör en ondskefullare handling än om vi tar en tusenlapp i utbyte mot en kinesisk cyklists liv. Hela frågeställningen är egentligen helt tokig." Nej, bevekelsegrunden för min "simpla frågeställning" var inte att bena ut någonting och det har jag heller inte påstått - däremot är det roande att se sina medpetares tankar kring ett moraliskt dilemma (och till dyslekso, jag hade inte sett din tråd - men jag tyckte nog att min var mer lättfattlig). Om det nu var det moraliska dilemma som nu vissa gjorde det till - eller om det bara var en fråga om en droppe i havet för ett helrör på krogen. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-08-20 20:16 | |
![]() | Vet inte om empati kan kallas begåvning eller ej, men klart är att vissa saknar empati (skulle vara intressant att få veta varför). Oavsett är avsaknad av empati alltid extremt oattraktivt. Nej, jag skulle inte ta emot pengarna. Däremot ligger det en viss ironi i det hela eftersom vi alla indirekt väljer pengar framför människoliv varje dag. T.ex. genom att välja den billigaste varan, som vi vet framställts på ett sätt som missgynnat lokalbefolkningen och i värsta fall gjort människor allvarligt eller dödssjuka. Men, det är kanske en annan diskussion. | |
| apbur | 2009-08-20 20:20 | |
![]() | Det är skillnad på att aktivt välja att låta någon fara illa av ens handlingar än att konstatera det faktum att man ofrivilligt har fötts i ett visst land. Det är faktiskt milsvid skillnad. Att du vill få det till samma sak är bara beklämmande. Jag menar TS nu, inte Linn. | |
| swingmatism | 2009-08-20 20:24 | |
![]() | apbur, jag ser inte var jag sökte jämställa de två, du får gärna peka ut det åt mig så kan jag replikera. Jag är egoist men inte dum. | |
| UlfTjur | 2009-08-20 20:26 | |
![]() | tar absolut pengarna, annars tar någon annan dem och då dör den där personen i alla fall | |
| swingmatism | 2009-08-20 20:28 | |
![]() | UlfTjur, ja men är det inte så? och jag vågar nästan slå vad om min förstfödde att cyklisten förr eller senare ändå kommer att dö - vare sig någon tar pengarna eller ej. | |
| apbur | 2009-08-20 20:30 | |
![]() | "Det som slår mig är ändå att ingen hittills reflekterat över det faktum att vi alla varje dag tar tusenlappar från folk på deras bekostnader. Det är vad som kallas välfärd. Vi har accepterat att andra människor i andra delar av världen svälter och för illa för att vi ska kunna bibehålla vår levnadsstandard." När har vi aktivt accepterat det? Jag har då aldrig sagt att jag anser att det är helt i sin ordning och helt moraliskt riktigt att väst suger. Jag tolkar det som att du tyckte dessa saker självklart hade med varandra att göra. Du blev förvånad att inte folk kunde se likheterna antar jag. | |
| UlfTjur | 2009-08-20 20:32 | |
![]() | Det förvånnar mig att du inte insett att det finns människor som redan har insett det Apbur | |
| apbur | 2009-08-20 20:35 | |
![]() | Som jag sa innan kan jag se skillnader mellan dessa företeelser som är väldigt betydande när man talar om empati, moral och etik. Din förvåning har inget värde för mig. | |
| swingmatism | 2009-08-20 20:36 | |
![]() | Apbur, det där var ju inte vad jag skrivit utan något som jag replikerat på. Vad du citerat var först postat av Equuleus (därav kolon och citationstecken). Kom in i matchen. | |
| apbur | 2009-08-20 20:38 | |
![]() | Jaha, ber om ursäkt. Jag är inne, råkade bara citera fel person. | |
| Rhotheta | 2009-08-20 20:38 | |
![]() | Fortfarande med apbur. | |