Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 18 641 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-27 10:41 | |
![]() | Plumspapper, nu var det (överträdande) konst det handlar om. Vill bara säga att jag inte ens vet vad en lyxpsykos är, däremot har jag stor erfarenhet av bipolära och schizoida patienter. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-08-27 10:43 | |
![]() | 655556, håller med dig om att propaganda för kommunismen och nazismen är motbjudande för de allra flesta. | |
| 655556 | 2009-08-27 10:45 | |
![]() | Ja, men det var mest exempel för att de flesta skulle kunna greppa det. Jag är, som du märker, inte speciellt imponerad av "goda" politiska projekt och dess propagandamaskiner heller för den delen. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-08-27 10:50 | |
![]() | Låter inte som om du har så stor erfarenhet då du uttalar dig om att de flesta skulle vara tacksamma över just sprutan. Det är ett märkligt uttalande. De är tacksamma över att psykosen lagt sig, ja. Men inte i alla fall har sprutan en speciellt positiv effekt för patienten utan gör endast patienten mer lätthanterlig för personal. I princip blir man ju lätthanterlig i ett madrasserat rum och vissa patienter hävdar jag skulle klara sig på sömntablett allena. Jag känner en patient som lyckats bli lovad att slippa spruta och har skrivit kontrakt med vården om att inte få andra mediciner än den patienten vanligtvis äter. Det går då att ordna med en polishämtning utan att patienten blir onödigt våldsam. Denna person har en historia av att vara våldsam mot vårdare och polis, men nu har det kommit fram att mycket av motståndet har varit pga sprutan och fastspännandet. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-08-27 11:26 | |
![]() | plumspapper.Vad tusan är lyxpsykos? Var finns 'madrasserade' rum? Jag förmodar att du inte mött kicksparkande psykotiska personer som slår vilt omkring sig med olika tillhyggen eftersom du anser att tvångsinjektioner ges endast för att göra personen mer 'lätthanterlig' för personalen. Hur skall personalen gå tillväga istället? Låta sig (och dom andra stackars patienterna på avdelningen!) bli nerslagna? En lugn, men psykotisk person läggs f.ö varken i bälte eller tvångsinjeceras. Det är ju bra om avtalet du pratar om fungerar. Det hör dock inte till vanligheten att psykotiska,aggressiva personer är i form att sluta eller fullfölja avtal. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-08-27 11:57 | |
![]() | Lyxpsykos var ett uttryck för att försöka skilja på personer som åker in ibland och personer som åker in väldigt ofta. När det gäller starka mediciner och kraftiga preparat tror jag de flesta kan hålla med om att det är stor skillnad att utsättas för dem några gånger under en livstid eller några gånger per år. Du verkar inte ha läst det jag skrev om personen som brukar bråka med polisen så jag vet inte om jag ens bör svara dig då du uppenbarligen inte läser det jag skriver. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-08-27 23:03 | |
![]() | Plumspapper.Det är otydligt om du läst vad jag skrivit oxå, men har du, förslag på hur man istället skall hantera dessa personer, eftersom du är emot medicinering? 'Din' patientbeskrivning är inte det vanligaste s.a.s. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-08-27 23:21 | |
![]() | Jag har inte skrivit att jag är emot medicinering. Jag tror fortfrande inte du läste vad jag skrev. Jag tycker det verkar vara så att många här tror att psyksjuka måste behandlas enligt rådande modell och att det inte skulle finnas några som helst alternativ. Hur kommer det sig att polisen slutar med vissa farliga grepp när de märker att patienter avlider, medan sjukvården, som ska vårda, fortsätter med samma grepp? Tidningarna gillar mest att skriva om när när någon psykiskt sjuk mördar men sällan om patienter som dör i psykiatrins grepp, bokstavligt talat. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-08-27 23:22 | |
![]() | "Hur kommer det sig att polisen slutar med vissa farliga grepp när de märker att patienter avlider, medan sjukvården, som ska vårda, fortsätter med samma grepp?" Oj, det ska stå "när de märker att skurkarna avlider", inte "patienterna" | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-08-27 23:28 | |
![]() | Bra intiativ,av tjejen! | |
| skogstorparn | 2009-08-27 23:32 | |
![]() | jag tror inte hon gjorde sig till.. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-27 23:34 | |
![]() | Dogface: "var det andra jag skrev dåliga tankar?" NEJ - Så kan du väl ändå inte ha tolkat min kommentar, så jag antar att frågan din var ironiskt ställd, eller? | |
| drakenborg | 2009-08-27 23:36 | |
![]() | ok förstå mig rätt nu- e lite packad men ska försöka få fram min mening. ok, konst definieras utifrån konstnären, MEN, om Hitler skulle kalla sina ideal o tro för konst betyder de att vi ska acceptera de?! Visst konst kan va så mkt, man kan kalla allt konst, men ändå, konst handlar inte om att ta in moraler o principer, de handlar om att skapa nåt ifrån ens hjärta! Ja mår inte så bra psykiskt- här öppnar ja mig betydligen mer än ja borde, men e de nåt som ligger mig varmt om hjärtat o som ja kan e de skapa- men inte betyder de att ja dra in rättsväsendet eller samhället i sig. Visst man kan ta eller prova ta sin så kallad konst till dom gränser som få skulle göra, men e de konst för de?! Nej, de e en fin gräns mellan konst o själviskt agerande... låter de vettigt överhuvudtaget? Knas kanske, men ja behöver inte ta mig ut i samhället för att visa i min konst hur ja känner, eller känner för nåt. Tror de e de som e konst, att man kan uttrycka sig i färg o form hur o vad man känner utan att blanda in alla andra.... | |
| Dogface | 2009-08-27 23:42 | |
![]() | Miss Yoco: Ja, det var ironiskt menat. Det är tyvärr svårt med ironi i skriven form ibland. Jag är glad att du tycker jag har bra idéer. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-08-28 00:14 | |
![]() | plumspapper. Vad är alternativen ? Har du ngn idé? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-28 00:24 | |
![]() | Okii Dogi, då har vi "rett ut" det. :) - och jag håller med, nyanserna överhuvudtaget, kan ibland vara svårtolkade såhär i skrift. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-08-28 00:28 | |
![]() | 'Tidningarna gillar mest att skriva om när när någon psykiskt sjuk mördar men sällan om patienter som dör i psykiatrins grepp, bokstavligt talat.' ? Dör det folk i psykvården? | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-08-28 00:29 | |
![]() | Ett alternativ till att hålla fast i riktigt krissituation kan vara att använda sig av mobila bälten istället för att vårdare trycker ned patienter på mage. Sen har jag inget direkt centraldämpande alternativ till sprutor, men LSD i dricksvattnet vore säkert lika effektivt och kanske mer riskfritt eller så kan man helt enkelt fortsätta med den medicin man vanligtvis äter om man är bipolär t ex men i högre dos och avskärmas från andra patienter, istället för att spännas fast och sprutas ned. Jag tror att man genom att ha en bättre kommunikation kan slippa en del konflikter med patienter som skyr vården, på grund av tvånget, och inte enbart på grund av att de styrs av sjukdomen, om man tar hänsyn till deras och anhörigas önskemål i större utsträckning. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-08-28 00:41 | |
![]() | Komer du åt en patient som slåss o sparkar med mobilt bälte så funkar det oxå. Men..... Hur länge ska personalen hålla personen i det mobila bältet? 2-3 personer som håller fast i kanske 3timmar? utan medicinering, kanske ett dygn! Ja, det är väl vad bemanningen är en kväll. De övriga patienterna kanske kan sköta varandra? Enda anledningen till bältesläggning, mobilt eller ej, är just för att det inte går att kommunicera. Dom flesta konflikter avstyrs oxå, just genom kommunikation. Det är inte alltid det går. LSD i dricksvattnet? LSD är väl inte antipsykotiskt? | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-08-28 00:55 | |
![]() | Sally, jag menar att man kan ha en bättre kommunikation med patienten när den är frisk, om det är så att denne har fattat agg mot vården och blir mer och mer aggressiv för varje tvångsomhändertagande. Inte alla börjar ju sin "karriär" som arga utan det kan också födas såna känslor gentemot vården, på grund av bemötandet man får. Ja, det dör personer inom psykvården. Jag kan inte ge dig några rutiner och alternativ för hur man bör göra, det är inte vad mitt första inlägg handlade om. Som med all annan verksamhet får man väl se över det som inte fungerar och erkänna när det går fel. Det handlade om ifall patienterna var tacksamma för de sprutor de får, och den vård/bemötande som de själva betalar för och hur relevant det är i förhållande till att vissa faktiskt är missnöjda och skrämda av den maktfullkomlighet de möter. | |