Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade13
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
run-marie2009-08-26 14:44
Antal inlägg: 1806

Tack för alla tips, ska testa både Blocket och Tradera under hösten. Har faktiskt också mest ömtåliga saker, typ porslin.

Sotfinger, har också sålt på loppis, men det är ju rätt som du säger att dit går ju folk för att göra klipp och dom räknar inte med att man har några dyrbara saker direkt. Helst vill dom ju ibland nästan ha betalt när dom ska köpa för det är ju ett evigt prutande även om man säljer billigt. :)

Sotfinger2009-08-26 14:50
Antal inlägg: 22361

BiNo8: Jag tro inte att det hjälper vad du än har skrivit, om köparen bestämmer sig för att kräva pengarna tillbaka. Läs vad Equuleus skrev tidigare i den här tråden.
Men precis som du säger, det är ju ytterst sällan det händer om man har packat bra. Och det gör man ju, för man vill ju att köparen ska bli nöjd.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-26 15:09
Antal inlägg: 1005

Verkar konstigt att ha som princip att man själv inte kan göra fel. Som om kunden inte har rätt att misstänka att säljaren skrivit fel adress, stavat fel på namn eller packat dåligt.
Har själv fått hem andras varor, så visst finns det virriga säljare.

Att försvara sig med att skylla på posten verkar leda till dåliga omdömen på tradera. Sen är det ju väldigt misstänkt om just värdefulla saker som går för 1 kr råkar komma bort i posten. Allt tyder ju på att säljaren ljuger och inte vill sälja för så lite pengar.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-26 15:14
Antal inlägg: 3473

Plums jag tycker varjefall att om man som köpare är osäker på postens hantering kan man bet för rek brev. Varför ska jag som säljare gå i förlust pga postens slarv?

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-26 15:23

Hur vet man att det är Postens slarv? Varför ska köparen gå back för postens slarv?

Jag fick höra berättelser ur bibeln som barn så jag delar på kostnaden om det uppstår problem.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-26 15:27

Plums ja det är en svår sits för både köpare och säljare. Men det är väl därför det då kanske är bättre att bet rek?

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-26 15:29

Ska också tillägga att jag aldrig haft problem med mina kunder. man får heller inte glömma att det även finns virriga köpare:)

Sotfinger2009-08-26 15:38

Det finns en liknande tråd här nånstans längre bak, där någon berättade att han alltid la sitt utgångsbud på fraktkostnaden plus hans lägsta pris. Då vet kunden vad totalpriset blir, det är bra. Så om du vill ha minst en hundralapp för din grej, och frakten är 48 kr, då lägger du utgångspriset på 148 kr och anger i texten att fraktkostnaden ingår.
Det uppskattar jag själv som kund.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-26 15:40

Hm, men inte så smart om de tar provision beräknat efter utrop eller?

Sotfinger2009-08-26 15:44

Nej, det är sant

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-26 16:07

sotfinger ja men nu funkar det inte så på tradera. Utan man skriver utropspris sen längre ner på auktionen står det vad portot är

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-26 16:08

plums exakt..det kostar en hel del att sälja där:(

Sotfinger2009-08-26 16:08

Men visst kan man välja när man lägger in varan hur man ordnar med frakten?

Sotfinger2009-08-26 16:12

Eller rättare sagt, man avstår från att ange fraktsätt, och skriver i sin text att frakten ingår.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-26 16:14

sotfinger visst kan man göra det. Men eftersom man betalar provison när man lägger ut objekt samt får sålt objekt är detta ingen bra idé

Sotfinger2009-08-26 16:17

Nej, det är nog riktigt. Jag ser att Tradera har gjort om sin säljsida sen jag var där sist, nu kan man tydligt ange fraktkostnaden och då framgår ju totalsumman i alla fall. Och det är ju det som är det viktiga.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-26 16:20

Sotfinger precis:)

Goaties Syss2009-08-26 20:34
Antal inlägg: 28

Jag hänvisar till postens sida där köparen kan reklamera ev försvunnen vara, så man bör som säljare ha koll på sina leveransdatum,för då är det enkelt för köparen att reklamera. Om någon Kund är missnöjd med sin vara,så vill dem oftast ha sina pengar tillbaka,och det är ju förståeligt om inte objektet överenstämmer med beskrivningen. MEN det jag ville komma fram till är att många säkerligen betalar tillbaka BUDET och FRAKTEN... Men det ska man inte som Säljare göra,då förlorar man själv på affären...För fraktavgiften är ju postens avgifter,de pengarna får man ju inte som säljare självt behålla...Men jag tror många Säljare sätter tillbaka hela summan,utan att tänka på detta. Japps det var en parentes....
I allafall så rekomenderar jag DHL,jag själv har aldrig haft problem med dem,och man får ju gratis embalage,Billig fraktavgift(fler Kunder oftast pga priset)bara packa i och skicka,samtidigt som man då är "försäkrad" hela vägen tills varan når Köparen. Enda "nackdelen" med DHL/SCHENKER är lite längre leveranstider. Med Posten så får man varan nästkommande dag....

Och som någon skrev,Kolla framförallt personens omdömen,både när du säljer och köper. Det är mycket att lära sig. Men en sak är bra på Tradera,det är blockfunktionen. //
~~~~~~~~~~~~~

dcastor2009-08-27 00:21
Antal inlägg: 164

Om objektet inte stämmer med beskrivningen tycker jag visst att säljaren skall återbetala både priset för varan och alla omkostnader. Det är ju säljaren som har gjort fel (och som enligt Tradera förbundit sig att informationen är riktig). Jag tycker att säljaren även bör stå för returfrakten.

Det har just hänt mig för första gången (en datormonitor som inte är i riktigt så gott skick som annonsen lät påskina). Å andra sidan fick jag ett tillräckligt bra pris för att jag nog inte kommer att kräva köpet hävt (och är dessutom lite lat).

BiNo8 - Ej medlem längre2009-08-27 00:24

dcastor ja självfallet är det då säljarens fulla skyldighet att antingen skicka saken som är enligt beskrivningen eller stå för alla kostnader.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?