Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 518 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ___Tania___ | 2009-08-27 13:22 | |
![]() | Man kanske inte behvöver massvaccinera sig, men däremot det kanske är bra om alla masssköter sig med hygienen ett tag, för att verkligen stoppa riskerna med spridning, för allas skull. Bra om folk håller sig hemma om de är sjuka, men hur går det ihop med karensdagen? Ingen vill ha avdrag på lönen. Det är lite skillnad på att köpa tvål och desinfektionsmedel, och att vaccinera sig. | |
| frvib | 2009-08-27 14:12 | |
![]() | Det vore bra om åtminstone 50 %, gärna uppemot 70 %, av befolkningen kunde vaccinera sig så att man kunde få en ordentlig flockeffekt. Studier på de nya vaccinen indikerar att de sett till säkerheten ligger i nivå med vanliga influensavaccin. | |
| Malinkan | 2009-08-27 14:13 | |
![]() | Ades: Det finns de som inte kan vaccinera sig. T.ex. de som är de som riskeras att drabbas värst av svininfluensan nämligen de kraftigt immunsupprimerade. Dessa kan inte svara på ett vaccin och får således inget/sämre svar på en vaccinering. Om då folk inom sjukvård och även andra struntar i att vaccinera sig riskerar de att i större grad bli smittade. Det har väl även varit tal om att små barn inte ska få vaccineras och det finns ju de som faktiskt inte tål vaccinet och därmed inte heller kommer att vaccineras. | |
| Ades | 2009-08-27 14:48 | |
![]() | Det är ju inte andras ansvar att dom har sämre immunförsvar... Och då menar jag inte sjukvårdspersonal och därikring.. Utan allmänheten.. | |
| Ades | 2009-08-27 15:00 | |
![]() | Och det ska inte vara andras ansvar.. Speciellt inte i ett så kallat fritt samhälle.. | |
| apbur | 2009-08-27 15:25 | |
![]() | Om man inte vill följa smittskyddets rekommendationer för vaccinering tycker jag gott man har förbrukat sin rätt till vård om man drabbas av sjukdomen. Ta då ansvar för dig själv, ingen annans skyldighet att ta hand om dig för att du sett till att bli sjuk. Fast det är det, men i vissa fall hade man önskat på undantag. | |
| Ades | 2009-08-27 15:27 | |
![]() | Rekommendationer är just bara rekommendationer.. Och det är inga grunder att tappa sin rätt för vård.. Man betalar skatt för vård.. Och rekommendationer har inget med det att göra.. | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-08-27 17:04 | |
![]() | WHO avråder... sydsvenskan.se/sveri...mi flu.html nedan är en länk med "Informationsmaterial från Socialstyrelsen om den nya influensan" där bland annat den här texten finns med: Den nya influensan A(H1N1) är ett nytt influensavirus som sprids över världen. För de allra flesta är det en ofarlig men ibland obehaglig sjukdom med symtom som går över på några få dagar. Feber, torrhosta, halsont, ont i kroppen, huvudvärk, frossa, snuva och en väldig trötthet är vanliga symtom vid influensa. Det är viktigt att hindra smittspridningen för att skydda dem som kan bli allvarligt sjuka av influensa. Alltså, influensor går det ju omkring varje år, och det är ingen skillnad mellan den här influensan och "vanliga". Varför ska vi då massvaccinera? Visst, vi är arbetsföra några extra arbetsdagar men det finns en risk att viruset blir resistent och då har vi mer problem än när vi började. Någon får sålt en jävla massa vaccin just nu. Som vanligt består köpkraften av en uppskrämd folkmassa som läst tidningen och sett på tv men inte gjort mycket större efterforskningar än så. | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-08-27 17:05 | |
![]() | oj glömde den andra länken, här kommer den: www.krisinformation....31 594.aspx | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2009-08-27 17:13 | |
![]() | Jag är överlag lite skeptisk till "nya" vaccin, mest efter att den mot kikhosta vaccinerade sonen fick en ovanligt svår och långvarig kikhosta några år senare... Vad gäller kvicksilvret som just det här A(H1N1)vaccinet innehåller gör mig ännu mer avogt inställd. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-08-27 17:39 | |
![]() | media lever till viss del på att ropa "vargen kommer". det är inte bra. rädslan och stressen som alarmrapporter genererar orsakar antagligen mer sjukdom än de förebygger. | |
| y not | 2009-08-27 17:55 | |
![]() | "Vaccinet innehåller tydligen en anmärkningsvärd stor del kvicksilver jämfört med andra vaccin" Det innehåller kvicksilver som konserveringsmedel i likhet med de flesta vaccin. Men inte är det i större grad? | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-08-27 21:05 | |
![]() | Nu är det fyra svenskar som ligger på sjukhus och får hjälp med att andas via en lunga utanför kroppen. I går var de endast två. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-08-28 19:55 | |
![]() | Och idag ännu en till. | |
| LYYN - Ej medlem längre | 2009-08-28 19:58 | |
![]() | Mm, efter mycket grubblerier har jag bestämt mig för vaccin. | |
| allida | 2009-08-28 23:36 | |
![]() | Skolorna började ju för ca en vecka sedan och om låt säga ytterligare en vecka, så har då de vanliga skolsmittorna tagit fart som de alltid brukar göra efter skolstarten. Då kan man ju ana att vaccinet som väntas komma hit först mot slutet av september inte gör den stora nytta som är tänkt med tanke på vad Linde sa om hastigheten av smittspridning. Analyser från tidigare drabbade länder som t ex Australien hade sin topp i somras och nu är den i avklingande. Där tog det ca 5-6 veckor till topp att jämföra med en vanlig influensas spridnigstid på motsvarande ca 5-6 månader. nej detta är först en samhälsekomonomisk fråga, Sverige behöver få in varenda liten skattekrona som svensson kan dra in i krisens spår. | |
| allida | 2009-08-28 23:37 | |
![]() | samhällsekonomisk | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-29 00:40 | |
![]() | ( inte läst igenom tråden, risk för upprepningar ) Japp, många vacciner innehåller kvicksilver och det tycker jag är bara så horribelt - döljer sig under olika namn gör de också, så det kan vara svårt att på rak arm kolla upp sådant om man nu skulle vilja undvika kvicksilvret. Och en sak till, mig veterligen är svinvaccinet fortfarande inte testat på människan, och det tycker jag ytterligare talar för att det kanske vore en bra idé att ta sig en extra funderare innan man vaccinerar sig. Jag och mina närmaste kommer iaf att låta bli att vaccinera oss... | |
| olgaviktoria | 2009-08-29 00:54 | |
![]() | Bestäm er för vaccin eller inte - det spelar ingen roll just nu. Det finns inget vaccin förrän tidigast i november. Så till dess gäller bara att hålla sig frisk, så mycket man nu kan styra det. Så mycket snack om vaccin - och så finns det inte. Vem tjänar på det? | |
| ___Tania___ | 2009-08-29 01:12 | |
![]() | Alcogel finns.... inte heller ...haha, det är slut överallt. | |