Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 83 |
Mobilspel
| Pågående | 19 636 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bitte - Administratör | 2009-09-07 22:59 | |
![]() | ok jag kanske övertolkade hans inlägg ,, skyller på en lång dag på jobbbet=) Nå väl fartkameror är bra,, tycker jag och ännu bättre då man börjar mäta hastigheten mellan, då försvinner ögontjänarna Bitte | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-07 23:00 | |
![]() | Elektroniska vägmärken med för omständigheterna anpassad påbjuden hastighet vore ju mycket bra. Som Hr Winblad säger, kan samma väg klara 150 eller 35 km/h, beroende helt på väglag, trafikintensitet, siktförhållande mm. | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-09-07 23:03 | |
![]() | Av egen erfarenhet nu i sommar så vet jag att det blixtrar och några veckor senare kommer det en bot från rikspolisstyrelsen a´2800 kr och har man riktigt otur så kommer p-boten dagen efter a`300 kr. Och ja kvinnor kan köra bil. Lite otur bara ;) | |
| oboymannen | 2009-09-07 23:06 | |
![]() | Schweiz som alltid har haft en relativt hör gräns för rattfylleri sänkte gränsen för den tillåtna promillehalten för några år sedan. Detta ledde till att antalet olyckor ökade. Anledningen till detta var att det var männens fruar som satta sig vid ratten istället. Slutsatsen man kan dra av detta är alltså att fulla män kör bättre än nyktra kvinnor :) | |
| Bitte - Administratör | 2009-09-07 23:12 | |
![]() | www.vv.se/Trafiken/S...ue ll--kon/ Undrar vilket kön det är flest döda och skadade av Bitte =) | |
| remvanrijn | 2009-09-07 23:12 | |
![]() | och det vart tyst i hela 7 minuter efter inlägget ovan..! | |
| Behringer | 2009-09-07 23:13 | |
![]() | De första fartkamerorna sattes upp på en sträcka på E4 utanför Hudiksvall i början på 90-talet. Innan kamerorna fanns där omkom mellan fem och tio personer årligen på sträckan. Sedan kamerorna satts upp har ingen trafikdödats på den sträckan. Om den dramatiska minskingen av antalet döda beror att bilisterna verkligen sänkt farten ska jag låta vara osagt men det är troligen inte helt osannolikt.... | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-07 23:14 | |
![]() | Alla utom en då. | |
| oboymannen | 2009-09-07 23:16 | |
![]() | Nu orkar jag inte gå igenom statistiken men jag är helt övertygad om att majoriteten av alla bilister ute på vägarna är just män. Således bör alltså männen vara dom som står för störst antal olyckor. Sen får man inte heller glömma bort att unga män är överrepresenterade vad gäller allvarliga olyckor. Men generellt sätt kan man dra slutsatsen att kvinnor kör sämre. :) | |
| remvanrijn | 2009-09-07 23:17 | |
![]() | tjena Behr. staistiken över döda efter kön säger ju ingenting, detta skall ställas i förhållande till hur många mil män/kvinnor kör. Dessutom är många andra faktorer viktig; män kör längre sträclor på större vägar , medan kvinnor nog oftare kör i städerna mellan skolor och varuhus. Detta gör de däremot då i mindre bilar, där de utsätts för större skaderisk.. ( fast småbilarna blir i rask takt lika säkra som en 6 år gammal storbil ) Vilket kön är tvungen att köra på vinterväglag elelr tjock dimma? Att bara visa siffror över antalet döda män/kvinnor förklarar inget. | |
| remvanrijn | 2009-09-07 23:20 | |
![]() | Av antalet trafikdöda är ungefär 45-50 MC.förare. Av vilket nog 95% är män. | |
| chelz | 2009-09-07 23:30 | |
![]() | Fartkameror räddar liv och de ska givetvis upp på fler vägar där olycksrisken är stor. Fast det är inte alltid det hjälper. Kostnaden för kamerorna är ju inte direkt billig och ibland stöter man på dem på de minst lämpliga ställena. Bland annat i nerförsbackar. Detta tycker jag är mycket mystiskt då det tordes vara större risk för krockar bakifrån om folk ska ligga och tokbromsa i nedförsbackar. Jag släpper alltid av och ibland rullar man över tillåten hastighet. Då är det ju i miljöaspekt och i trafikssäkerhet bättre att låta bilen rulla och om man kommer ifatt någon bromsa i sådana fall. Ett alternativ är ju för vägverkat att se över hastighetsbegränsningarna istället och sätta rimliga hastigheter. Vissa vägar är mycket bra och har ändå sänkts från 80 till 90km/h. De borde också vara mätning mellan kamerorna. Som någon påpekat så gasar folk på mellan kamerorna om de vet var de sitter. | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2009-09-08 00:00 | |
![]() | Precis på den sträckan Pelle fick jag böter och lovar ska aldrig göra om det! | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-09-08 08:04 | |
![]() | Hr Winbladh ja du men tyvärr är det ju så att många människor inte tydligen KAN avgöra hastigheten själv:) | |
| wildman | 2009-09-08 08:38 | |
![]() | Jag kan bara konstatera en sak. generellt är det folk som inte har bil, körkort och/eller kör väldigt lite som gillar fartkameror, medans dom som kör mycket tenderar att ogilla dom. Så ahr det varit alla gånger jag debatterat dessa i olika forum. Sen så ska man nog vara försiktig att peka på statistik. Man kan bevisa det mesta med statistik som bekant. Självklart så minskar risken för död/allvarlig skada med farten. Men det man borde diskutera, hur bisarrt det än må låta är ju var vi drar gränsen. Sista sänkningen av vägverket sker där man sänker farten på 1600 mil väg för att rädda mellan 5-10 människoliv per år. En fin tanke, men frågan är ju om det verkligen är värt för alla miljontals männsikor som ska åka i slowmotion på dessa vägar för att rädda i sammanhanget ynkliga 10 liv. Bara omskyltningen av dessa vägar kostar mellan 50-60 miljoner kronor (och det kommer antagligen spräckas dessutom i verkligheten). Frågan är om man inte skulle rädda betydligt fler liv om man la dom på andra ställen i samhället.... Det har blivit en absurd jakt på nollvisionen där man ständigt sänker hastigheten och bygger om vägar för miljarder kronor för att kunna visa att nollvisionen fungerar. att åka i 80 km/h på en fin rak 90 väg är banne mig som att krypa på en gångväg, och för all del vi får ju färre benbrott om vi skulle krypa.... En annan rolig aspekt på det hela är att vi nu har massor av breda raka landsvägar vi får köra 80 km/h på, men sväng ut på en liten krokig, smal grusväg och du får köra 70 km/h. Konsekvens.... Dessutom är det en utopi att tro att fartkamerorna är så väl genomtänkt utsatta. På den vägen jag kör till jobbet så kör jag genom flera samhällen där det är 50 och 70, men tror ni att det står några fartkameror där? Nädå, dom står på 90 vägen (som snart blir 80) mitt på, ja gissa, en raksträcka... | |
| Teddow | 2009-09-08 08:48 | |
![]() | Antingen kör man MC och skiter it' eller så kör man bil med nervinklat solskydd på sträckor med fartkameror. | |
| Teddow | 2009-09-08 08:58 | |
![]() | Sen att män kör bättre än kvinnor beror väl egentligen på vad man mäter? Innebär "bättre" att man kan köra från punk A till punkt B så fort som möjligt. Eller innebär "bättre" att man tar sig levande från punkt A till punkt B. Eller olycksfri, etc. Generellt sätt så tror nog vi män att vi kör bättre än alla andra, därav ökar farten och många kör utöver sin egen förmåga. Jag ser sällan en kvinna som gör idiotiska omkörningar eller tar chanser som kan kosta livet. Utan här ligger vi män nog väldigt högt. Däremot olyckor som att man backar på något, fickparkerar och puttar på både bilen framför och bakom, dessa olyckor är nog kvinnor överreprensenterade i. | |
| ulle2 | 2009-09-08 09:13 | |
![]() | Wildman jag förstår hur du menar men när fan blev människoliv (för att rädda i sammanhanget ynkliga 10 liv.) Hoppas du inte har barn o ser dem i en pris summa! Fattar inte gnället man kommer ju inte fortare fram direkt bara för man kör 100 typ på en 90 är man så stressad i trafiken kanske man skall sätta sig i bilen tidigare till jobbet. | |
| wildman | 2009-09-08 09:56 | |
![]() | Men Ulle2, då kanske vi ska köra halva hastigheten så spar vi ännu fler liv? Det handlar alltid om avvägningar, tillsynes cyniska sådana. Vad är lagom? avr ska vi dra gränserna? Det sker ständigt samma resonemang inom tex sjukvården där jag jobbade tidigare. För du tror väl inte att man inte skulle kunna rädda fler liv där om man bara satte till fler resurser? Självklart är det alltid tragiskt för den som drabbas, men 5-10 liv är faktiskt extremt försumbart i sammanhanget. Sannolikt är det inte heller barn vi pratar om när vi pratar hastigheter på stora landsvägar. Om du inte fattar gnället så förmodar jag också att du inte som jag sitter och kör 10-20 mil varje dag på dessa vägarna. Då är det inte längre försumbar skillnad. Och än värre blir det naturligtvis för dom som kör ännu längre. | |
| Teddow | 2009-09-08 10:04 | |
![]() | Ulle2: Jo, du kommer fortare fram om du kör 100 km/h på en 90-väg, ju snabbare du kör ju fortare kommer du fram, ganska logiskt. Sen hur mycket snabbare man kommer fram beror ju på längden man ska köra, precis som wildman är inne på. Det kan röra sig om timmar på en lång sträcka och sekunder/minuter på en kort sträcka. | |