Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 249 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tysken1 | 2009-09-15 18:52 | |
![]() | Har ett recept med en kräm ovanpå mmmmm är det intressant? | |
| Vaikuntha - Ej medlem längre | 2009-09-15 22:07 | |
![]() | img98.imageshack.us/...94 7784.jpg | |
| vinter | 2009-09-16 11:10 | |
![]() | Kladdkaka i micron: 100g margarin/smör 2 ägg 3 dl socker 2 dl vetemjöl 3 msk kakao 1 msk vaniljsocker Smält smör. Vispa ägg och socker halvpösigt. Blanda torrvaror separat och blanda sedan ihop allt. Smöra och bröa en form (gärna med avtagbar kant) och in i micron på full effekt i 6-8 minuter. Obs! Om kanten närmast formen börjar bli hård är det vanligtvis dags att ta ut kakan oavsett hur länge det är kvar på tiden, annars blir den väldigt hård där. Den här kakan funkar också bra att ha stående i kylen och ta en bit ur då och då. | |
| vinter | 2009-09-16 11:10 | |
![]() | ...och jag använder ingen crispfunktion | |
| nettan23 | 2009-09-16 11:37 | |
![]() | Vinter: Trodde man behövde crisp, för att få den rätta konsistensen mellan mjukt och knaprigt :) Ngn som vet hur man får kakan som på vissa cafeer? Stora och höga, kladdiga men fasta, mmm perfekta? | |
| vinter | 2009-09-16 11:48 | |
![]() | nettan23: Tja, jag har ingen crispfunktion på min micro så jag har aldrig testat. Det är väl möjligt att man inte behöver vakta på kakans kanter lika mycket om man har en sådan.Du kan ju alltid testa åt mig om du har en sådan funktion :) | |
| Someone Else - Ej medlem längre | 2009-09-16 11:52 | |
![]() | Jag har en form med avtagbar kant men den är i metall. Den ska man nog inte ha i micron. | |
| nettan23 | 2009-09-16 12:18 | |
![]() | Haha nee det ska du inte, stoppade in ett litet smörpaket i "papper" måste vart ngn form av metall i, för hela micron exploderade, hmm nästan :D | |
| caughtbock | 2009-09-16 12:26 | |
![]() | Är det någon som skulle kunna tänka sig att baka en kladdkaka till mig? | |
| nettan23 | 2009-09-16 12:28 | |
![]() | Hmm skulle gärna vilja, men den kommer va uppäten innan den kommer fram till dig *kladdkaka runt munnen* xD | |
| Tess 08 | 2009-09-16 12:34 | |
![]() | Jag har ett jättebra recept på kladdkaka om man vill göra mycket. Jag gjorde till jobbet och vi hade färska jordgubbar och vispad grädde till :) Mycket gott :) (fast egentligen är jag inte en kladdkakeperson, finns så mycket annat gott att äta) 175* 8 ägg 12 dl socker 2 msk vaniljsocker 1 tsk salt 2 1/2 - 3 dl kakao 6 dl vetemjöl 400 g smält smör eller margarin Blanda alla ingredienser i nämnd ordning och häll smeten i en smord långpanna (eller bakplåtspapper). Grädda ca 35 minuter. (det går att frysa in...) | |
| Tess 08 | 2009-09-16 12:37 | |
![]() | coughtbock- Kan jag göra!! Men jag måste ha adress och önskelista :) | |
| guggee | 2009-09-16 12:58 | |
![]() | Här är den ultimata kladdkakan: Barbro Berntssons chokladtårta 200 g smör 200 g mörk choklad 4 ägg 2 dl socker 2½ dl vetemjöl 1 tsk bakpulver Smält smöret tillsammans med blockchokladen. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda med smör-chokladsmeten. Blanda mjölet med bakpulvret och vänd sedan ner i ägg-chokladsmeten. Bred ut i bröad form. Ev smörat smörpapper i botten (så går den lättare att få loss när den svalnat). Grädda i 225 gr i 12 – 15 minuter. Ätes med vispad grädde, och kanske några bär. Godare går inte att få. Chokladen skall helst vara "riktig" choklad, gärna 70%-ig, men i nödfall går även blockchoklad av god kvalitet. (Självklart gör man sin drickchoklad av kakao och mjölk, och lite socker eller stevia. Den färdigblandade är ju äckligt söt, och innehåller dessutom en massa märkliga kemikalier!) | |
| nettan23 | 2009-09-16 13:12 | |
![]() | Mmm tack Gugge lät supergott :D | |
| miljonären - Ej medlem längre | 2009-09-16 13:25 | |
![]() | obs ett krydmått kanel oxå tar fram chokladsmaken det ni! | |
| Bigrit | 2009-09-16 13:34 | |
![]() | oj vilka kaloribomber här ovan...har inte läst tidigare inlägg men här kommer en magrare men ändå god variant: KLADDKAKA MED HALLONSÅS 6 port /víktväktarnas rec, 3 points/portion ½ msk lättmargarin 2 dl socker 1 ägg 1½ dl lättmjölk 1½ dl vetemjöl 2 tsk bakpulver 2 tsk vaniljsocker 2/3 dl kakao av bästa kvalitet typ Valrhona Rör marg+socker pösigt, tillsätt ägg + hälften av mjölken, vispa. Blanda de torra ingredienserna för sig, vispa ihop med äggblandningen. Tillsätt resten av mjölken och rör tills smeten är jämn. Häll smeten i teflonform som ej behöver smörjas. Grädda 30-40 min i 150 grader. Mixa önskad mängd frysta hallon ev med en gnutta socker el sötningsmedel och ha som sås. Om man vill har man förstås ngn matsked vispad mellangrädde till. Kombinationen hallon och choklad är delikat!!! | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-09-16 14:41 | |
![]() | Gugge, t.o.m jag vart lite sugen på att testa den kakan, trots att jag ej är förtjust i kladdisar. Lät smarrigt med fina råvaror, och det lät inte så kletigt som kladdkaka brukar vara. Den där kakan ska jag göra åt killen i morgon när han kommer hem från sthlm :-) | |
| Palini | 2009-09-16 15:35 | |
![]() | Men om den inte är kladdig så är det ju inte nån kladdkaka. Då är det ju en "vanlig" kaka, chokladkaka, brownie eller nåt annat. Kladdkakor SKA vara kladdiga, vaniljbullar ska innehålla vanilj i nån form, mariekex ska vara torra, etc. Och för att vara en som inte är förtjust i kladdkakor, så är du väldigt mycket och "kladdar" i den här tråden, mollee... =) | |
| Tess 08 | 2009-09-16 15:44 | |
![]() | Har ett recept som heter kladdkaka med havregryn också och den är inte lika kladdig som kladdkaka, men har en god chokladig smak... | |
| Teddow | 2009-09-16 15:48 | |
![]() | 8 ägg 500 g smör 5 dl socker (gärna i form av fruktsocker för det är skitnyttigt) 1/2 dl mjöl 14 teskedar mjölk bikarbonat efter behag. 1 dl kakao 2 stycken mars (styckgodis) läggs i mitten av degen In i ugnen á 195 C, mellan 5 -15 minute, beroende på hur kladdig man vill ha. | |