Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 373 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nettan23 | 2009-09-27 16:27 | |
![]() | En polisanmälan eller återbetalningsskyldighet e ju helt rätt! | |
| Tess 08 | 2009-09-27 16:29 | |
![]() | 150 000 på två månader!?!? Det vill jag också spendera! Klart tanten visste vad hon gjorde! Det där är inte gjort i god tro! Även om det är skitsynd om henne som är ensamstående med barn och dessutom arbetslös... so what? Det finns det väl fler som är, ska de också få röja runt med 150 000 spänn??? | |
| vulcan | 2009-09-27 16:31 | |
![]() | Att hon blev frestad förstår jag. Att på fullt allvar tycka att man kan låta udda vara jämnt förstår jag inte. Det här var ju för tusen skattepengar som kunde ha använts till andra och viktigare saker. Må så vara att man kan avskriva polisanmälan om hon reglerar HELA skulden. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-27 16:34 | |
![]() | Ja, såklart att hon ska betala tillbaka pengarna, men polisanmälan kan hon få slippa. | |
| Anna Anka - Ej medlem längre | 2009-09-27 16:37 | |
![]() | Larvigt att tjafsa om växelpengar. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-27 16:41 | |
![]() | -----> 2009-09-27 16:37 *aaaaaaasg* :)) | |
| Minta | 2009-09-27 16:42 | |
![]() | Ja, hon borde få möjlighet att betala/betala av hela skulden innan polisanmälan görs. | |
| apbur | 2009-09-27 16:44 | |
![]() | Jag personligen skulle kunna leva med att hon slipper polisanmälan om hon betalar igen hela summan. Jag tycker dock hon ska polisanmälas av principskäl. Alla tjuvar stjäl för att de frestas. Hör liksom till. Inte mindre brottsligt för det. | |
| Minta | 2009-09-27 16:45 | |
![]() | Anden är stark, köttet svagt. | |
| kajix | 2009-09-27 16:45 | |
![]() | det är inte stöld att använda pengar från sitt konto. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-27 16:46 | |
![]() | "Tillfället gör tjuven" är väl ett gammalt ordspråk. Bekymrande med somligas syn på kriminalitet och humor. | |
| Tufflan | 2009-09-27 16:48 | |
![]() | En annan fråga är ju vad skattebetalarna vinner på att dra igång en rättsprocess mot en person som denna om det går att lösa genom en åtebetalningsplan istället. Ju mer jag tänker på konsekvenserna, både för familjen och samhället så blir jag mer övertygad om att jag tycker att det inte ska polisanmälas om hon är beredd att göra upp om en återbetalning på ett eller annat sätt. | |
| Tess 08 | 2009-09-27 16:49 | |
![]() | Men jag har för mig att det är ens skyldighet att kolla upp var pengarna kommer ifrån och vem de tillhör om man får en onaturligt stor summa insatt på kontot. Jag är inte så bra på de reglerna, men kan någon upplysa mig?? När man alltså kan förutsätta att pengarna hamnat fel... | |
| Tess 08 | 2009-09-27 16:50 | |
![]() | Tycker som många andra... betalar hon tillbaka kan man strunta i att anmäla, men då ska varje öre betalas tillbaka. Eftersom hon vet vad hon gjort när hon släng ut dessa 150 000 och troligtvis vetat om att de inte är hennes pengar hon gör av med... och vad faen har hon gjort med den summan på två månader?? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-27 16:51 | |
![]() | "De vill inte polisanmäla, men en moderat tjänsteman anser att hon självklart ska polisanmälas." Ja, se dessa moderater. Ena riktiga humanister. Och förresten, så tror jag att den polisanmälan skulle bli avskriven utan åtgärd - åtminstone om hon redan hade upprättat ett avbetalningsplan med utbetalaren ifråga. | |
| neonindex | 2009-09-27 16:52 | |
![]() | Jobbar på lönekontor och ibland går det ut för mycket pengar felaktigt, t.ex. när folk tar tjänstledigt eller liknande och chefen slarvat med att lämna in ledighetsansökan. Bara en gång under alla år har en person hört av sig. När man ringer upp och informerar säger alla andra ungefär "jag såg det och har tänkt ringa och kolla bla bla bla". Tjena säger jag, alla sitter och hoppas på att det ska gå igenom. Blir det fel åt andra hållet, då hinner de knappt läsa färdigt lönespecen innan de ringer. | |
| Tufflan | 2009-09-27 16:53 | |
![]() | 150000 att spara är ett enormt belopp, 150000 att slösa är ingenting.... Det är min gissning Tess 08 :/ | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-27 16:53 | |
![]() | Ja Tess, det tror jag också och om man ska gå helt på hänsyn till familjen, så var det inte roligt för Svartenbrandts fru och småbarn heller. Som förälder får man ju faktiskt ta ansvar själv för vad man utsätter eller inte utsätter sina barn för. Jag tycker nog att rätt ska vara rätt och att man inte ska hitta på anledningar att tänja på lagen. | |
| neonindex | 2009-09-27 16:56 | |
![]() | Och i det läget är det väldigt svårt att hävda god tro, alla verkar ju vara medvetna att det är fel men "har inte hunnit" höra av sig. Så folk är generellt dåliga på att vara ärliga när man själv gynnas. Och 400 000 papp är svårt att hävda god tro för. Det är ca 3 års retroaktiv a-kasseersättning. Men gör de avbetalningsplan, så visst kan man skippa polisen och de kostnader det medför för samhället. | |
| apbur | 2009-09-27 16:58 | |
![]() | Jag tror visst det kan betraktas som stöld när det inte råder några tvivel om att insättningen är felaktig. Du kan knappast hävda att du trodde bilen som helt plötsligt stod parkerad på din tomt var din och därför tog den till jobbet efter lyckad tjuvkoppling. Hallå liksom. Jamen den stod ju på MIN tomt=mitt. Jamen pengarna befann ju sig på MITT konto=mitt. | |