Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 374 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ___Tania___ | 2009-09-28 16:39 | |
![]() | Om de ens kan röra på sig.... | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:39 | |
![]() | Mimmi, hoppas att din mamma fick sina sockerbitar. Till julbordet tycker jag att alla ska få äta det de tycker om och tycker sig behöva, utan andras elaka kommentarer. OT: Min far är normalviktig, har ej diabetes, både hörsel och intellekt i behåll men synen och balansen är dålig, liksom benen. | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 16:44 | |
![]() | En dag på sluten avdelning för äldre: 07:00 alla upp, vissa duschas, alla kammas bakåtslickat, alla färdas i rullstol till frukostbordet, alla i säng. 10:00 alla rullas till fikabordet, alla i säng. 12:00 matvagnen kommer, alla rullas ur sängen och ut till lunchbordet. Alla önskemål om lunch på uteplatsen ratas, eftersom ingen hinner eller orkar hålla på med det. Alla i säng. 15:00 allar rullas ut ur sina rum igen, för det ska fikas, rullas hem. 18:00 middag, rulla ut , rulla in. Direkt efter middagen är det läggdags. Ungefär. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:46 | |
![]() | Nej, men om jag säger så här, Min farmor o farfar är runt 80 år båda två och båda har jobbat hårt under sin livstid o varit väldigt aktiva. Farmor har tagit hand om tre söner, jobbat sen hon var 13 och cyklar ofta o gärna + att hon har ett hus på 260 kvadrat som hon fortfarande pysslar med.. Farfar spelar golf, snickrar hugger ved o sysslar med elektronik vid 85 års ålder. Han har också jobbat hårt och även studerat mkt i sin ungdom. Det jag vill säga att, att det beror helt på livsstilen. Vad jag kan minnas så har farmor o farfar alltid ätit gott och unnat sig kaffebröd efter varje måltid i 80 år. Och mtp att de flesta äldre faktiskt levt ett slitsamt o aktivt liv så har de nog klarat sig genom den feta maten relativt bra. Jag förstår att dagens ungdom är för oaktiva o lata för att kunna trycka i sig godis o chips hela dagarna. Förr var det extremt ovanligt med fetma, trots att deras måltider antagligen innehöll mindre nyttigheter o fett än nu. En annan sak är att de äter bättre sorts fetter, medans vi ungdomar äter godis o dricker läsk som substitut istället för ex fett från kött o fisk. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:49 | |
![]() | Sen beklagar jag mig över äldrevården. Åldringarna behandlas som att de vore marinett dockor och ibland även skräp, men jag förstår även att det måste finnas viss ordning o rutin på hemmen, att allt går strikt efter scheman, och att deras vardagar är innehållslösa o enformiga beror nog lite personal o dålig ekonomi. Synd är det i alla fall, och fruktansvärt sorgligt. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-28 16:53 | |
![]() | Där har du en poäng mollee, att motionen är viktig. Om jag skulle gå efter de hårt arbetande bönder jag träffat på så måste jag tyvärr säga att förbluffande många fått cancer relativt tidigt jämfört med de äldre jag känner ur medelklass, tjänstemän, typ. Kan vara ren slump och mitt underlag är på tok för litet för att jag egentligen ska gissa, men ibland undrar jag om det verkligen inte är ett problem att leva på korv, mackor, fikabröd och inga som helst grönsaker även om man motionerar. Grönsaker =antioxidanter. | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 16:55 | |
![]() | molle, det är väl ungefär bara 5% av alla äldre som hamnar på hem. Jag blev faktiskt ledsen över just den sortens behandling som jag beskrev, så jag vägrade jobba där. Men jag såg mer att folk tjatade i de äldre alla bullar, samtidigt som de var restriltiva med cigaretter och annat som de själva tyckte att de behövde. Det är bakvänt på vissa håll, helt enkelt. | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 16:57 | |
![]() | Bönderna fick väl kanske cancer av en helt annan anledning? Så vitt jag har förstått, beror det mer på alla kemiska substanser som dök upp på 50-talet, som de spred på åkrarna. Det var innan man insåg att det var farligt med DDT bland annat. | |
| run-marie | 2009-09-28 16:58 | |
![]() | Kan då f ö till Tania kommentera att min mamma vägde ca 40 kg (163 lång) när hon flyttade in och 4 år senare vägde hon 35. Hon kom nästan aldrig ut eftersom hon skulle ut i rullstol och det fanns det ingen tid för. Såg också dessa överviktiga som inte kunde röra sig, inte fick de gå ut en promenad med nån personal iaf. Jadå Lena hon lärde sig faktiskt att säga ifrån. På helgen kunde de boende också få ett glas vin till middagen, men om ingen frågade så blev det inget vin. Mamma vågade det också. Över till julmat kontra sallad, tycker att var familj eller person får göra precis som de vill. Blir man hembjuden till en familjemedlem och vet att det INTE blir någon blandsallad så får man väl ta med sig själv. Däremot tycker iaf jag att det skulle vara ofint att bli bortbjuden till ex sina blivande svärföräldrar och ta med sig egen sallad. Man får ta seden dit man kommer isf helt enkelt. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-09-28 17:00 | |
![]() | Alltså, givetvis äter farmor o farfar grönsaker med :) fast i mindre utsträckning än vissa av dagens yngre. De äter mkt rotfrukter, ärtor och kål. Men de jag menar är att de har alltid ätit fet mat också som kött, smör, såser, fet fisk och sånt, vilket många av dagens läkare påstår är hälsovådligt för kroppen ( vilket jag tror är skitsnack) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-09-28 17:01 | |
![]() | run_marie: ang dina sista ord kan jag bara säga : AMEN | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-28 17:06 | |
![]() | Mollee, roligt att höra att dina morföräldrar fortfarande mår bra. Geriatrik är ofta undermålig och sorglig. Pappa bor på ett underbart servicehus, där han oftast sköter sig själv och låser om sig i sin lägenhet med trygghetslarm. Där bor också dementa och människor med palliativ vård. Du har en stor poäng i att chips och läsk har orsakat fetma och ohälsa i din och min generation. Hoppas att barnen nu får en sundare syn på mat och dryck. Knepigt det där att få balans mellan godsaker och anorexi. | |
| Anna Anka - Ej medlem längre | 2009-09-28 17:07 | |
![]() | Paul vill ha fylld fågel på julbordet. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-28 17:08 | |
![]() | *Farföräldrar | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 17:08 | |
![]() | run-marie, jag vet inte det. Växer antalet middagsgäster i takt med nya generationer, och nya som kommer till då kan man vara rätt så trångsynt. Gamla farmor kanske också behöver lära sig att ungarna kanske är vegetarianer. Man kan ju faktiskt fråga andra om de önskar något speciellt. Så svårt är det inte att bryta med egna föreställningar om vad som är vad. | |
| Tess 08 | 2009-09-28 17:09 | |
![]() | Sen kan man ju tjuväta lite sallad innan (eller efter) man går iväg och ska äta hos någon. Helst om man vet om att värdarna inte har mycket sallad.... I övrigt tycker jag att det är ett fåtal maträtter vi bara måste ha på julbordet. Många saker varierar vi från år till år... Fetaoströra i körsbärstomater har vi väl bara haft två gånger, tror jag... coleslaw osv kan vi få för oss att göra... | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 17:09 | |
![]() | anna, då får han komma hit! | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 17:10 | |
![]() | Vi kan skippa juksinkan :) | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 17:12 | |
![]() | Låt mig äta mina chips och läsk ifred. | |
| ___Tania___ | 2009-09-28 17:12 | |
![]() | Läsken dricker jag. | |