Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade27
Mobilspel
Pågående19 920

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132009-10-05 14:10
Antal inlägg: 17542

Sen måste jag få tillägga att de av mina kompisar som läste till uska var faktiskt sådana som var studiemotiverade och hade ganska bra betyg -- så jag känner inte igen apburs beskrivning.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-10-05 14:11
Antal inlägg: 7605

Jag går verkligen inte med i någon falang för att "störta lärare", som jag inte vet ett dyft om.
Hur stora problemen _verkligen_ är, vet bara de inblandade.
Jag vet att lärare _kan_ vara odrägliga och då behöver man få stöd och veta lite om vilka möjligheter man har.
Jag brinner enormt för barn och ungdomar och försöker alltid göra det möjligt för dem att må bra och klara av skolgången.
Att "skita i allt" är ingen bra lösning. Tonåringar förstår ofta inte konskvenserna inför framtiden och där har föräldrar och personal stort ansvar.
Sen skulle jag akta mig för att kalla sjukhus för lekstugor. Det är inte biträdenas uppgift att sköta mina sår och fixa medicineringen. Det är det man har avdelningssköterskan till. Biträden och lokalvårdare ska ansvara för hygien, patientservice mm.

micro1132009-10-05 14:13

mawal
Det är skillnad på att diskutera prov, presentationer och redovisningar och att hänga ut enskilda elevers resultat.

Klarar man inte av att hålla en diskussion utan att i klassrummet peka ut en elev som hög eller lågpresterande, då skall man avstå från att hålla den diskussionen.

SweetestDown2009-10-05 14:13
Antal inlägg: 79

Varför går inte din dotter till läraren och berättar att hon känner sig kränkt? Kanske har det blivit något missförstånd? Om inte annat så bör ju läraren få veta att han/hon gjort fel, något som personen kanske inte tänkte på då...

Ässät2009-10-05 14:18
Antal inlägg: 4824

Nån som har boken Sjukvård av J Strömberg eller sjukvård av L Sahlqvist?? Dom andra böckerna får hon låna av en kompis till mig nu

Ässät2009-10-05 14:50

Det var inget.. nu har vi fått tag på den också. Nu kan denna tråden stängas eller tas bort. Tack för alla tips och råd alla!

mawal2009-10-05 14:57
Antal inlägg: 23

micro113: Det säger jag inte emot, men likväl kan det hända i vissa situationer när man diskuterar arbeten i klassrum, har muntliga tentor, föreläsningar och så vidare. Den stora frågan är ju hur man hanterar situationen när den uppstår eller ifall man har en agenda med att peka ut en viss elev.

Tess 082009-10-05 15:02
Antal inlägg: 18003

Man behöver väl inte ha en agenda att peka ut en elev??
Det behöver ju inte vara så att hon är utfryst, mobbad av varken lärare eller övriga elever??
Som jag fattade det så var det läraren och ca en elev som pratade efter lektionen och då berättade läraren vad Ässäts dotter skulle få för betyg i just denna del.
Det är såååå irrelevant för denna elev att få reda på dotterns betyg och helst innan hon själv fått det.. vill hon sen berätta så är det väl en annan sak, men som jag fattade det så fick eleven veta detta innan dottern...

Hade det varit muntlig tenta eller något liknande där ALLA gjorde något för att sedan få muntligt betyg är väl en helt annan sak än att skriva och lämna in en rapport för att få den betygsatt...

Ässät2009-10-05 15:07

Ja precis.. min dotter hade gått och var inte närvarande och hade ingen aning om vad hon skulle få för betyg på just den redovisningen hon just gjort utan det sa lärarn till en annan elev.

micro1132009-10-05 15:09

mawal
Jag tror vi är ganska överens i sak.

mawal2009-10-05 15:12
Antal inlägg: 23

Tess 08: Mitt förra inlägg var mer generellt och handlade inte specifikt om händelsen med Ässäts dotter, hoppades att det skulle framgå av den första meningen i det.

Jag har aldrig påstått att det som den läraren gjorde var ok, tvärtom.

micro113: det tror jag med.

potthuve - Ej medlem längre2009-10-05 17:21
Antal inlägg: 197

Ässät
Var det bra betyg hon fick då? Eller är det möjligtvis så att en liten liten del av denna aggression bottnar i att hon presterade dåligt?

Tror knappast ni hade blåst upp denna storm i ett vattenglas om hon fått MVG.

micro1132009-10-05 17:51

potthuve
Det är faktiskt helt oväsentligt.

Att man reagerar på att någon diskuterat en elevs resultat med en annan elev är knappast en storm i ett vattenglas.
Läraren har visat på synnerligen dåligt omdöme - och jag förstår inte varför man inte skulle ställa till med ett jäkla liv om det.

Ässät2009-10-05 17:56

Som micro säger..det har inte med betyget att göra utan att lärarn faktiskt sa till en annan elev innan min dotter fick veta det. Jag har pratat med andra elever som gått där förut som är i min ålder och dom håller med att hon är en person som inte borde vara lärare.

Celtic Cross - Ej medlem längre2009-10-05 18:00
Antal inlägg: 265

Måste vara snudd på tjänstefel - åtminstone ur en moralisk aspekt.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-10-05 18:11
Antal inlägg: 7605

Flickan tycker uppenbarligen att läraren försvårar (vilket väl inte är avsikten med en lärare) hennes möjligheter att studera. Hur det ligger till med allting vet ju inte vi men bara det att en elev mår dåligt, är orsak nog att "ställa till ett djävla liv".
Hon behöver hjälp att fixa denna (eller en annan) utbildning och då bör man utreda skolmiljön och lärarens sätt att undervisa.

Celtic Cross - Ej medlem längre2009-10-05 18:40
Antal inlägg: 265

Så det står inte i skollagen att lärare icke skall diskutera enskilda elevers betyg med andra elever? Okej, då behövs det en ny paragraf i skollagen, tycker jag.

micro1132009-10-05 20:19

Efter en genomgång av skollagen och sekretesslagen, samt tystnadspliktens tillämpning i skolan -- så ögonen blöder -

har jag kommit fram till följande;'
Att delge studieresultet är inte ett brott mot sekretesslagen eller tystnadsplikten -- det förutsätter dock att hon inte på något annat vis diskuterat dottern, för det är endast studieresultatet som går att delge utomstående.

Grunden kvarstår dock, hon har visat prov synnerligen dåligt omdöme - och saken skall självklart påtalas.

Evy_832009-10-05 20:35
Antal inlägg: 366

Ett bra tips är ju att lägga den tid som krävs på en utbildning så att man slipper skämmas för sina studieresultat.

apbur2009-10-05 21:38
Antal inlägg: 9699

Vita_syrener, jag är inte särskilt ensam om att tycka att det finns oerhörda brister inom vård och omsorg när det gäller personalens formella kompetens.
Inom landstingen har det alltid varit bättre, i kommunerna tar man gärna in outbildat folk och personer som klarat omvårdnadsutbildningen med nöd och näppe.

Du får gärna stå för att den kommunala vården fungerar utmärkt, jag gör det inte.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?