Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 134

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sekoboku - Ej medlem längre2009-10-07 02:13
Antal inlägg: 175

Om ni inte tar mitt ord för det kanske ni kan googla på en artikel gjord av Elisabet Höglund "Därför slutade jag på aktuellt".
Rena DDRfasonerna, tredje statsmakten.

sekoboku - Ej medlem längre2009-10-07 02:47

Märk väl också att hon "Fatma" som ringde in under snyftreportaget kom från Turkiet, alltså samma land som riksdagspartierna vill ha in som fullvärdiga EU-medborgare.
Men dem är inte värdiga nog att ta hand om sitt eget folk.

___Tania___2009-10-07 09:31
Antal inlägg: 1158

När uppstod fenomenet? Har det funnits sen 70-talet?

Undrar hur folk tänker när det gäller trauma. Har man varit med om trauma, och inte självläker, utan får PTSD, då är det inte säkert att man självläker någonstans, varken här eller i hemlandet. Har man barn och påverkar dem med sina rädslor, då kan vissa barn bli rädda, och andra inte, men lever ändå i en dysfynktionell familj. På något sätt påverkas de.

Träffar man människor som lever i krigshärjade länder, klarar många inte att prata om krig och bomber, men befolkningen fungerar. Andra berättar gärna. Vi skulle ha gått under för tusentals år sen om alla fick svåra tillstånd av trauman.

Jag tror absolut att fenomenet finns, och jag tror att tyvärr finns det människor som förstår det, och ser till att också ordna så att deras barn blir så. Det finns fuskare överallt. Det gör inte saken enklare, för då finns det apatiska barn som myndighetspersoner tycker en väldigt massa om, utan att faktiskt veta. Psykiatripersonligheter har blivit cyniska.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-10-07 10:11
Antal inlägg: 2521

sekoboku: "Märk väl också att hon "Fatma" som ringde in under snyftreportaget kom från Turkiet....."

Snyftreportaget? <------ sekoboku, Vad menar du med det? Vad är det du kallar för snyftreportaget? Själva programmet, eller?
Jag förstår inte...

micro1132009-10-07 13:36
Antal inlägg: 17542

Docent Tomas J Erikssons frågor tycker jag är värda att åtminstonde fundera på när man nu bedriver häxjakt på dem om fattade besluten

1) antalet barn som var förment apatiska kom att öka från 0 till mer än fyrahundra på några få år för att därefter minska till närmare 0 igen,

2) varför tillståndet nästan enbart kom att drabba barn i flyktingfamiljer där frågan om asyl ännu ej avgjorts eller avgjorts till familjens nackdel,

3) varför endast flyktingbarn som levat tillsammans med sina familjer drabbats men inte flyktingbarn som kommit ensamma till Sverige,

4) varför endast barn i familjer som kommit från stater i forna Sovjetunionen och Jugoslavien drabbats,

5) varför inte svenska barn som varit utsatta för svåra påfrestningar drabbats.

www.newsmill.se/arti...tt -ansikte

Jag säger vare sig bu eller bä när det gäller de apatiska barnen -- personligen tycker jag att det var fel att avvisa någon till forna Jugoslavien under de förhållanden som rådde.

Däremot tror jag att bilden av de som handlade ärendena är starkt vinklad i boken och den debatt som var då, och som blossat upp nu -- jag tror helt andra saker än ondska låg till grund för de beslut som fattades.

Yonderboy - Ej medlem längre2009-10-07 13:39
Antal inlägg: 1661

Sekoboku! Är du allvarlig när du säger att det bara finns apatiska barn i Sverige? För det första, är apati bara ett syntom igen diagnos. För det andra finns dett många kliniska studier på apati till följd av psykos, depretion osv.

För det andra tvingas man alltid slutligen in i en politisk diskussion eftersom vetenskapliga argument alltid används som bollträ. Jag kan bara föreställa mig vilken ringhörna du vill tillhöra. Inte för att du nu tvunget skulle tillhöra de " som vågar säga vad inga andra tycker" men nog svurmar du lite för att DE är ena jävlar trots allt.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-10-07 13:54
Antal inlägg: 7605

Yonderboy, jag lider med drabbade barn och tycker att deras belägenhet är förfärlig.
Likväl ställer jag mig undrande till hur det kommer sig att de befinner sig i ett komatillstånd.
Apati förekommer väl över hela världen men inte i den måtta att man blir liggande medvetslös.
Apatiska människor brukar ändå vara vid medvetande, även om de inte reagerar på sinnesintryck och kniper ihop munnen om man vill ge dem mat och dryck. Ett hemskt tillstånd i sig, där patienten med tom blick har förlorat allt hopp om livet. Det kan ju botas som väl är.
Begreppet "apatiska flyktingbarn" är något annat och jag skulle vilja veta mer om fysiska och psykologiska undersökningar, hur framtiden blev och om barnet hade något lugnande eller sövande medel i kroppen.

cave - Ej medlem längre2009-10-07 14:04
Antal inlägg: 47

mommes, man får nog läsa lite mellan raderna.

www.svd.se/nyheter/i...48 0185.svd

En svår och djup depression som tillkommit till följd av svåra traumatiska upplevelser botas inte på fyra veckor, mer eller mindre isolerad från föräldrarna.

Yonderboy - Ej medlem längre2009-10-07 14:27

Även om så nu skulle vara fallet, så är proportionen i debaten snedvriden, det får det låta som de asylsökande är ena jävlar, även om nu långt ifrån alla skulle låta använda sig utav apatiskabarn.

Man kan fråga sig attetyden bland migrationsverket, polis, regering och övriga myndigheter. Herr godsägare Persson som fruktade baltisk socialturism, polischefer som säger att alla ifrån Eritrea är knarklangare. Migrationspersonal som firar med tårta när de skickar ut blattar ur landet.

Man kan dessutom fråga sig hur majoriten mår som kommer till Sverige. Men på de svarar man, VILKET ANSVAR HAR JAG.

JUPP, Liberalismen när den är som snällast, gråtande stryper de sina svagare bröder och beklagar sig bittert att den ej kunde finna en bättre medicin.

lillakia2009-10-07 14:35
Antal inlägg: 849

Jag tror inte att dessa barn enbart är apatiska pga att de är på flykt som någon uttryckte sig förut. Inte heller att det enbart beror på att föräldrarna mår dåligt. Det finns ju ett eller flera skäl tll att de överhuvudtaget ÄR på flykt, makabra minnesbilder som inget barn skall behöva ha, otrygghet, rädsla, hopplöshet mm.

De visade ett klipp ur en dokumentär bara häromdagen om barnen som följdes här i Sverige innan de blev utvisade, hur det gick för dom i hemländerna och vissa var lika apatiska ännu. (sedan kan man kanske i vissa fall ifrågasätta sanningsenligheten i det naturligtvis :( )

sekoboku - Ej medlem längre2009-10-07 14:41

Yonderboy
Du får inte glömma att Sverige har Europas mest humana flyktinglagar, ändå får inte de här uppehållstillstånd eftersom de just det inte är flyktingar.
Situationen är självförvållad den största boven i dramat är föräldrarna
och dem som vörnar för dem för att framstå som humanistiska eller för att försöka göra karriär på det som Tallas.

lillakia2009-10-07 14:42

handlar det om humanitet.....? I vissa avseenden kallar jag det DALT (dock inte när det gäller oskyldiga barn!!!!!)

Yonderboy - Ej medlem längre2009-10-07 14:56

Sekoboku, jag betvilar inte din uppriktighet. Särskert är många gånger invandrarna inte de bästa föräldrarna, de kanske till och med ljuger om sina skäl att komma hit.

Men frågan om rätten till att bo, kan väl inte avgöras av ärlighet. Asylpolitiken tvingar väl även dessa människor in i svepskäl för att få stanna, det måste finnas synerliga skäl. Att vara bög ifrån Iran räcker inte alla gånger. Sverige har nog Europas givmildaste lager, men givmild i relation till vad då?

lillakia2009-10-07 15:01

hahahaha, bög från Iran..? Lät kul...*sorry*

apbur2009-10-07 15:01
Antal inlägg: 9699

Yonderboy, du är ute och cyklar.

Rätten till att bosätta sig i vilket land man vill? Vilka rättigheter talar du om?

Är man inte ärlig kan det straffa sig. Gör man fel kan det straffa sig.
Vanvårdar man sitt barn för att få asyl kan det betraktas som fel.
Inte bra.

Yonderboy - Ej medlem längre2009-10-07 15:07

Så det tycker du Apbur. Så om du är en patiologisk lögnare förbjuder jag dig att flytta söder om Dala ävlen, om jag förstår dig rätt.

Rätten till frirölighet, pratar jag om, den finns inom Maistrichtavtalet, eller någonting sådant, osäker på alla dessa avtal. Men det gäller givetvis bara inom EU.

Att man portar negrer i Spanien, genom taggtråd och kulsprutetorn är inte bra det heller. Och nej, många av dessa föräldrar är nog inga vidare på modern barnuppfostran, svårt när de lever i de regimer som de gör.

apbur2009-10-07 15:27
Antal inlägg: 9699

Yonderboy, bryter jag mot lagen kan jag inte längre hävda min rätt till rörelsefrihet.

sekoboku - Ej medlem längre2009-10-07 15:37

Jag vet inte riktigt vilket laglöst samhälle du vill skapa Younderboy, men jag är glad att jag slipper ta del av det.
Låter som vill införa ett slavsamhälle där svarta från Afrika skall plocka frukt och vindruvor i Spanien och vara tjänare i hemmet för minimilöner.

sekoboku - Ej medlem längre2009-10-07 15:40

Glömde infoga att Spaniens arbetslöshet är uppe i 20 %, med det vill jag inte gå mer off topic utan tillbaks till fenomenet "apatiska flyktingbarn".

sekoboku - Ej medlem längre2009-10-07 15:49

Är det någon som vill fördjupa sig i ämnet apatiska flyktingbarn rekommenderar jag Thomas Jacksons litteratur "Copycatbarnen" och "Veritofobi".
Efter att någon läst de böckerna är det mycket case closed, egentligen är debatten i sig väldigt pinsam att den fortfarande fortgår eftersom den går emot all läkarvetenskap och logik.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?