Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 19 338 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2009-10-07 20:17 | |
![]() | fo sho, jag tycker gott föräldrar eller andra vuxna kan lära sina barn betala räkningar. Hemkunskapen täcker en del. Grundskolan och gymnasiet är en förberedelse för högre studier. Vissa fortsätter andra inte. Dock ser man den teoretiska kunskapen som viktig vare sig man vill läsa vidare eller inte senare i livet. De som inte läser vidare får betala genom att ha vigt åtskilliga timmar åt matematikstudier som visade sig vara oanvändbara kunskaper senare i livet (ej personlig åsikt). Det var inget man kunde veta innan. | |
| Keiward | 2009-10-07 20:33 | |
![]() | Att ge möjligheten för elever att betygssätta sina lärare skapar incitament för läraren att ge för snälla betyg. För att inte tala om ytterligare den makt och auktoritet läraren förlorar. Känns som att det bara förvärrar utvecklingen av läraryrkets idag allt sämre status. | |
| Behringer | 2009-10-07 21:09 | |
![]() | Håller undervisningen god kvalitet om en massa elever får IG? Makt och auktoritet - mer "Hets" i skolan? | |
| fo sho | 2009-10-07 21:25 | |
![]() | Jag tycker att det skulle varit trevligt om jag kunnat säga ifrån mig all matematik utbildning (och några andra ämnen jag inte behöver kunna) i ca fjärde årsklass när jag förstod att jag inte längre ville bli advokat/läkare osv. Men det där att föräldrarna ska lära sina barn om räkningar är ju bara en liten del, köpa hus, ta lån, amortera, tvätta, diska, placera pengar, tanka, söka jobb. Det finns mycket som jag känner att jag skulle vilja ha lärt mig i skolan, det finns mycket detaljer som föräldrarna inte kan (tack vet jag google/wikipedia =)). Hur många procent tror du att det är som behöver sina senare års matematikkunskaper senare i livet, under fem garanterat. Visst alltid kul att kunna/veta saker men jag känner att skolplikten ändå tvingar en till att slösa bort en hel del tid som kunde spenderas på något mer konstruktivt än sitta av tiden. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-10-07 21:43 | |
![]() | Behringer, är det ovanligt många elever i er skola som får IG? | |
| Behringer | 2009-10-07 21:53 | |
![]() | Det tror jag inte, mommes. Men varje IG är likväl nån sorts misslyckande för hela skolväsendet - och i förlängningen hela samhället | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-10-07 22:03 | |
![]() | Det krävs väldigt mycket av eleverna i högstadiet och gymnasiet, det gör det. Det kan vara överkämpigt för den som har svårare att plugga eller hålla närvaron. Och frivilligt är det ju inte. På gymnasiet kan man ändå få sabbatsår (inte bra, då oftast jobb saknas och det blir ännu jobbigare sen att läsa in svenska, matte och engelska som man måste ha) eller studier varvade med praktik (oftast bra alternativ). Diskutera med klasslärare, studierektor m fl om lektionstiden känns allt för tung. Praktik brukar vara poppis. Ibland kan det hjälpa med byte av skola också. Det bästa är ju om man förmår att göra sina 3 år med Godkänt. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-10-07 22:04 | |
![]() | Och ja, inget samhälle är starkare än sina svagaste länkar. | |
| KajsaNH | 2009-10-07 22:04 | |
![]() | Varför ska man satsa på att studera till lärare? Dt finns ju så många andra yrken, bättre betalda, där man slipper bli betygsatt. Gillar man barn så kan man ju bli fotbollstränare eller scoutledare el dyl på sin fritid. Vad fyller betyg på den anställde för funktion annat än när hon/han söker annat jobb? Bra utbildning, bra lön, goda möjligheter till fortbildning, bra arbetsmiljö och samarbete med andra i skolan ger goda förutsättningar för att lärare ska bli bra. | |
| Yamma | 2009-10-07 22:08 | |
![]() | Jag tjänar 25 pix som lärare. Allt beror på var du jobbar. | |
| Rhotheta | 2009-10-07 22:13 | |
![]() | Fo Sho! Hoppas att du inte tog illa upp. På sätt och vis har du ju helt rätt. Främsta anledningen till att matematikkunskaperna är så onödiga är att du faktiskt aldrig lärde dig någon matematik att tala om. Du försökte febrilt att få ordning på vad du uppfattade var skolans mål. Alternativt kunde man lära ut lite mindre men faktiskt på det djup att man behärskade det. Då går det fint att använda i massor av situationer. T.ex. när man presenteras för olika ekonomiska modeller, abonnemang, fiskdöd, influensaepidemier, valutafrågor, pension, tilllväxt mm. Det blir mycket lättare att genomskåda en massa bullshit om man har lite enkla baskunskaper riktigt levande. Det var bara det. I övrigt har du helt rätt i att vardagsjuridik/ekonomi borde läras ut i skolan. Ordentligt. Det kommer säkert att ske också. Matematiken kommer dock aldrig att läras ut. Lång näsa på oss när vi halkar nedåt i välståndsligan;) | |
| Behringer | 2009-10-07 22:18 | |
![]() | Som fotbollstränare blir man betyg- och ifrågasatt. Av så väl barnen som deras föräldrar Det finns en rad lönesystem som utgår från diverse omdömen på varje individs prestation och förmåga. Den man jobbar mot sätter helt enkelt "betyg" på en | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-10-07 22:24 | |
![]() | Själv har jag klarat mig bra utan några högre betyg i matematik. Däremot var jag alltid intresserad av historia,samhällsvetenska p och litteratur. | |
| micro113 | 2009-10-07 22:28 | |
![]() | Behringer Det är sant -- men när det gäller barn så räcker det tyvärr med att någon av de populära barnen tycker läraren är konstig, knäpp, luktar illa, stirrar - you name it - för att den skall få med sig en stor klick av klassen, och den läraren i värsta fall ha ett helsicke resten av läsåret och i bästa fall bara blir narrgjord bakom sin rygg. Jag tror tyvärr inte barn är mogna nog att självständigt sätta rättvisa betyg på sina lärare -- samtidigt som jag tycker det är bra om man kan komma på ett sätt att utvärdera lärarnas faktiska arbete. | |
| fo sho | 2009-10-07 22:55 | |
![]() | ***** Off Topic***** "Du försökte febrilt att få ordning på vad du uppfattade var skolans mål." Är så långt från en ackurat beskriv på min skolgång man kan komma men det var säkert ett bredare 'Du' du menade. Jag har nyligen stött på situationer där jag inte haft tillräckliga matematikkunskaper vid t ex uträkning av aktiers egentliga värden. Visst skulle jag kunna klara det utan större svårigheter men jag måste då lära mig räkna ut det vilket är för mig som inte har Räknat ut saker ordentligt på flera år utan istället bara tillämpat någon formell som någon påstår stämma. | |
| Rhotheta | 2009-10-07 23:22 | |
![]() | Nja, skall jag vara ärlig (och det skall man ju;) gissade jag att det samma gällde för dig som för nästan alla elever, men gratulerar till att så inte var fallet! Dina aktievärden skulle nog se mycket snällare ut om du lät en matematiker.... nej, en fysiker ställa upp sambanden. Gissar (åter igen;) att de formler du sett skapats av ekonomer. De tenderar att bli krångliga i överkant, eftersom en massa delresultat ofta förses med egna variabelnamn och införs i formlerna. Då hade du eventuellt lätt sett och kunnat verifiera sambanden själv. De är förmodligen inte så blodiga egentligen. Hade de som skapat dina formler lärt sig det jag menar hade ditt problem kanske aldrig uppstått;) Eller så pratar du sjukt djupa ekonomiska teorier med miljarder parametrar och massa instabilitet. Då behöver man lite schyssta datorer och en stor portion religion. När det väl gäller åker sedan alla teorier ut genom fönstret och alla aktörer gör bara som de andra. Det är svårigheten med ekonomi.;) | |