Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 518

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vindsus862009-10-07 19:56
Antal inlägg: 3785

tack mammamu. :)

ja som sagt. andra är gärna välkomna att offra lite, de som har.

vindsus862009-10-07 19:57

först och främst 3000 till den katt som har svullen mage. har inte hon något så ser jag ingen anledning till att testa den andra, utan det är henne jag oroar mig mest för.

apbur2009-10-07 19:59
Antal inlägg: 9699

Frågan var väl om veterinärbesöket och blodprovet kunde ge något?
Även om du lyckas få ihop pengarna är det ju viktigt att de används så effektivt som möjligt.

Frajtan2009-10-07 20:03
Antal inlägg: 85

Kolla på länken till SVA så syns det att ett test kostar ca 1000kr inkl. moms. Ett vet. besök på min vet. station med blodprovstagning kostar ca 500kr, dvs 1500kr per katt. Sen vill jag även klargöra att vi som veterinärer gladerligen ger råd via telefon, men ibland ringer folk och tror att vi kan ställa diagnos och helst ska vi även skriva ut medicin via telefon vilket är olagligt. Därför vill vi gärna se djuren. Sen finns det såklart olika vet. precis som det finns olika djurägare. Men som sagt, det borde inte kosta över 1500kr/katt på en billigare djurklinik. Jag jobbar som distriktsveterinär och våra priser följer nog marknadspriset på de mindre smådjursklinikerna, men större sjukhus är så gott som alltid dyrare utöver deras drop-in vaccinationer.

Mvh Frida, leg.vet.

vindsus862009-10-07 20:10

apbur, om det är vätska hon har i magen så kan den vätskan testas för att se om katten har FIP.

frajtan, priset du anger, är det för försäkrade eller oförsäkrade djur?
jag hörde bara från den andra som testade sin katt att hon fick ge 3000 och från veterinären jag pratade med att det kostade "mycket" om katten inte var försäkrad.

sedan förstår jag att det är svårt att ställa diagnos per telefon, men jag tycker ändå man kan vara lite smidigare än att säga "det är på ditt eget samvete" när jag säger att jag inte har råd med provtagning.

vindsus862009-10-07 20:11

jag försökte förresten varken få en diagnos eller få medicin utskriven per telefon, jag ringde bara och bad om lite information kring FIP, för att veta hur stor sannolikhet det var att fler kattungar i samma kull utvecklat det.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-07 20:12
Antal inlägg: 1005

Vindsus är du säker på att hon pratade om själva testet och inte undersökning, klinikavgift med mera, dvs hela räkningen?

Svullen buk, bör det undersökas eller kan kattungar ha det? Vad kan det annars bero på?

vindsus862009-10-07 20:24

så vitt jag förstod var det undersökningen som kostade så för oförsäkrade katter.

svullen buk bör väl undersökas oavsett. hennes mage är dock inte jättesvullen nu, utan har varit mer svullen. hon äter en del och är gasig i magen då och då så jag hoppas att det bara beror på det och inte på något livshotande.

vindsus862009-10-07 20:25

veterinären sade iaf att det inte är någon idé att bara titta på katten för svullen buk och annat som tyder på FIP kan även vara massa andra saker, därför kunde hon mest bara rekommendera fip-test.

pallabra2009-10-07 20:31
Antal inlägg: 84

Vindsus tänkte på din katts gasighet. Vad ger du dem för mat? Torrfoder eller blötfoder?

Mina kattungar blev gasiga och dåliga i magen av den blöta kattmaten. Så kanske är det fodret?

apbur2009-10-07 20:32

Vindsus, jag tycker det mest rimliga verkar vara att avvakta.

Du vet att en katt i kullen dött av FiP, det kan även drabba dina katter.
Insjuknar de och snabbt blir dåliga får du ju åka till veterinären hur som helst.
Ha nu lite koll på kattungens mage bara. Visar den inga övriga symtom på att må dåligt tror jag du gör bäst i att avvakta.

vindsus862009-10-07 20:37

apbur, det börjar luta däråt nu. att avvakta. eftersom det känns onödigt att testa för en sjukdom som ändå inte går att göra något åt.

hörde från tjejen som hade den andra katten nu i alla fall att han hade varit pigg och verkat frisk, men ändå varit sjuk. det gör mig lite orolig, men men. det går ju som sagt inte att göra något åt ändå i så fall.

sedan egentligen så, om 10% eller färre av alla katter som bär på FCoV-viruset utvecklar FIP, varför skulle då fler än en katt ur samma kull göra det?

pallabra, jag ger dem blandad mat. jag har funderat på om det kanske är fodret också. det är klart det kan vara det, men man blir ju orolig ändå. om det är att hon har gasig mage och så tror jag dock det beror mer på hur mycket hon äter än matsorten.

apbur2009-10-07 20:51

Låter bra.
Blir det aktuellt med veterinärbesök kan du skicka PM med ditt kontonummer så kan jag bidra med en hundring.

Mouche - Administratör2009-10-07 20:54
Antal inlägg: 24193

Samma här vindsus.

Jag har sagt att jag ställer upp och då gör jag det också.
Blir kattungarna dåliga, vilket jag innerligt hoppas att de inte blir, så låter du oss veta.

Mouche

Mouche - Administratör2009-10-07 20:56

Och jag kollade mina egna kattungar här nyss och det ena, som brukar...hmmm...fisa mycket, var en anings aning mer svullen om magen är sitt syskon.

vindsus862009-10-07 21:43

då hoppas jag att det bara är gaser, men självklart blir man lite nojig när man just fått veta att deras syskon som i övrigt verkade friskt plötsligt fick avlivas pga en obotbar sjukdom.

men tack alla för ert stöd, om veterinärsbesök blir aktuellt så kanske jag kommer och tigger. :)

Mouche - Administratör2009-10-07 21:49

Sluta att kalla det för "tigga" annars blir det en varning!

Man hjälper om man kan och det gör vi av hjärtat och inte av någon annan anledning.

Mouche =)

vindsus862009-10-07 21:52

äh, det var mammamu som föreslog tiggandet så jag sitter säkert. ;)

grusplan2009-10-07 21:54
Antal inlägg: 333

Hej vindsus , först vill jag säga att du gör en stor välgärning som tar hand om katter du inte tänker behålla,har full förståelse för att du inte kan lägga ut så mkt pengar på dom, men finns det ingen hjälporganisation el liknande som kan betala undersökningen? Kanske någon vet kan tänka sig att göra detta gratis då du inte "äger" katterna utan bara tar hand om dom tills dom hittar egna hem? Lycka till

grusplan2009-10-07 21:58
Antal inlägg: 333

Kan man lämna in katterna till ett katthem ? Får dom hjälp då eller blir dom bara avlivade om ingen vill adoptera dom ?Man tycker ju att folk som du som ställer upp på djuren av ren godhet borde bli uppmuntrade av tex katthem som annars blir ännu mer överbefolkade, kanse något katthem eller nåt djurskydd kan ge dig råd om hur du ska göra och var du kan vända dig

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?