Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 126 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mrperfect | 2009-10-27 09:01 | |
![]() | Hajper: förvisso, men jag har inga fuktskador hemma :D | |
| Hyperspace - Ej medlem längre | 2009-10-27 09:02 | |
![]() | He he :-)) | |
| Tess 08 | 2009-10-27 09:12 | |
![]() | micro - det tycker jag också, men jag har sett dessa siffror tidigare och reagerat på det... Jag skrev inte att jag tyckte det var normalt utan att uppgiften var så gammal att ingen blir förvånad av den. Ska f.ö dricka vin i helgen... sparar hela veckoransonen så jag kan dricka 14 glas på lördag. Jag har inte druckit vin eller annan alkohol på mycket länge så jag har nog sparat ihop till flertalet boxar vin:) Troligtvis dricker jag ca 2 glas i alla fall.... | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-10-27 09:15 | |
![]() | Nej då är man långt ifrån alkoholist, se te x Italien Spanien och andra länder där dricker dom alltid ett glas vin till maten:) Du har kanske ett svenskt sätt att se på det:) | |
| CroCop86 | 2009-10-27 09:37 | |
![]() | Nej, jag är mer för att dricka kanske 2 glas om dagen än 2-3 liter på fredag och lördag. Där jag är född, är det helt vanligt som BiNo8 skriver att ta ett glas vin till middagen, eller två för den delen. Det kommer jag nog aldrig ändra på, ser ingenting farligt överhuvudtaget med ett sånt levnadssätt. Det känns betydligt mer farligt att supa sig full som satan när helgen kommer. Vilket är väldigt vanligt i Sverige... dessvärre. | |
| Hyperspace - Ej medlem längre | 2009-10-27 09:45 | |
![]() | Jag tror att inre organ (speciellt levern) tar större skada vid dagligt alkoholintag än vid sporadiska drängfyllor. Men drängfyllan kan å andra sidan ge andra stora problem. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-10-27 10:00 | |
![]() | Fransmännen och italienarna har som hajper säger betydligt fler medicinska skador, såsom leverproblem orsakade av alkohol. I Sverige tenderar vi att ha mer sociala problem relaterade till supandet (misshandel, olyckor osv). Rent generellt är det bättre att dricka små mängder ofta, än att koncentrera hela veckointaget till en kväll. Dock innebär "liten mängd" inte så mycket som två glas om dagen, snarare max ett. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-10-27 10:58 | |
![]() | Nä, skulle verkligen inte vilja förslöa eller förvränga mina sinnesintryck ens för en liten stund, och inte ens med en liten mängd alkohol. Men det är jag det förstås...var och en gör som den vill såklart... | |
| magga | 2009-10-27 11:47 | |
![]() | Snoosy, jag ser inget fel med att de skriver så, det är ju bara statistik? Men att de skriver att man som kvinna dricker 2 glas vin om dagen betyder väl inte att man verkligen dricker 2 glas vin varje dag. det är väl mer menat som ett genomsnitt, 14 glas vin per helg typ? Men inte kan väl det vara lågkonsumtion ändå? Fast iofs, samhället är ju lite skadat, betraktas ju som helt okej att dricka sig aspackad varje helg och att sälja gift i vanliga mataffärer. Men annat knark o droger och prostitution det är man emot, även om det ligger på samma nivå ungeför. Puckade jävla skitsamhälle. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-10-27 12:10 | |
![]() | Om jag förstod tråden rätt var frågeställningen helt enkelt hur "media" kan vara så hemska att de uppmuntrar till att dricka alkohol. Jag kunde inte ens med bästa vilja göra den tolkningen. Förmodligen har Snoosy fastnat vid uttrycket "lågkonsumtion" och själv tolkat det som "bra konsumtion", en tolkning jag inte gör. Det är helt enkelt en låg konsumtionsnivå i jämförelse med hög konsumtionsnivå, men fortfarande en konsumtionsnivå. Kunde SVT Text ha formulerat det bättre? Kunde SVT Text ha presenterat statistiken på ett vettigare sätt? Ja visst. Uppmuntrar SVT Text folket att dricka två glas vin om dagen? Nej. | |
| Snoosy | 2009-10-27 20:51 | |
![]() | Oj, jag kanske är konstig om jag tycker att det är onormalt att sätta i sig en flaska vin om dagen :) Blir man inte full på 3.5 glas vin så är man alkoholist. Det är lite märkligt att så många försvarar det dom skrev på texttvn. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-10-27 20:53 | |
![]() | Snoosy, jag tycker snarare det är mycket märkligt hur du tolkar texten. | |
| Snoosy | 2009-10-27 21:01 | |
![]() | Miss_Yoko,, nu tror dom säkert att vi är en och samma person igen :D Kram på dig :) Katalias, att man skriver att 2 glas vin för en kvinna respektive 3.5 glas vin för en man är lågkonsumtion. Det gör att många tycker att det är okej att dricka. Speciellt de som har alkoholproblem. Eller som gillar att festa ofta. Så det var nog du som missuppfattade mig! | |
| Snoosy | 2009-10-27 21:02 | |
![]() | Katalias, är det du som har skrivit den eller ? | |
| Evy_83 | 2009-10-27 21:08 | |
![]() | Snoosy, för det första är källan WHO inte självklar. Vet ej var de har skrivit dessa gränser om upp till 3.5 glas. Och hur stora är glasen? Det finns jättestor skillnad. Om det är 3.5 normala ganska små glas tror jag inte många blir så fulla som du beskriver. Tänk också på att personer har olika stora kroppsvolymer. | |
| nettan23 | 2009-10-27 21:10 | |
![]() | Det bästa hade nog varit att dricka några glas vin till maten max en gång i veckan(eller inte alls så klart). Varken ett glas om dan eller råsupa en gång i veckan. I filmer och tv-serier dricker dom jämt, kanske blir man påverkad av det I dunno bara ngt jag reagerat på Själv så måste jag inte dricka, kan gå utan länge, men när jag väl dricker vill jag gärna ha mer....och lite till, nicht gut :O | |
| apbur | 2009-10-27 21:19 | |
![]() | Snoosy, lågkonsumtion är ett relativt begrepp. Du kan ju inte komma och säga att det mer eller mindre är en sanning att ordet rättfärdigar alkoholism. Uppenbarligen var det ganska många personer med viss form av analysförmåga som inte lade några värderingar eller drog förhastade slutsatser av texten. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-10-27 21:47 | |
![]() | Snoosy -------> 2009-10-27 21:01 ja jisses, hade ingen tanke på det. :) Du och jag kanske skulle ta och kolla upp nån dag, att exakt HURPASS lika eller olika vi egentligen är.... :)) Öppna en egen tråd för det kanske? hehhe :D ( Mouche, får vi det? ) :)) | |
| Tess 08 | 2009-10-27 23:10 | |
![]() | Snoosy 2009-10-27 20:51 Oj, jag kanske är konstig om jag tycker att det är onormalt att sätta i sig en flaska vin om dagen :) Blir man inte full på 3.5 glas vin så är man alkoholist. Det är lite märkligt att så många försvarar det dom skrev på texttvn. Du är ju rolig, du!!! Tycker det är otroligt få (om ens några) som försvarar det som skrevs på textTVn. Det verkar mer som att flera inte riktigt ansåg att din tolkning var den enda man kunde göra eller (som jag) ansåg att det inte var en nyhet. Detta för att jag (utan att värdera huruvida det är mycket eller ej) läst dessa siffror förut... Om du menar att 'Låg konsumtion' betyder 'Jajajmensan! Drick såhär!' så är det DIN tolkning... | |
| Snoosy | 2009-10-27 23:40 | |
![]() | Evy_83,, precis. Det är det som gör det lite läskigt med att skriva så. För den som har alkoholproblem kan ju tolka det som att. Hmm 3.5 glas. ja men varför inte ta mina ölglas :D Nä det är inget att skämta om. Det går inte att tolka på nått annat sätt än det som faktiskt står: ''Enligt WHO är lågkonsumenten en kvinna eller man som dricker 2 respektive 3,5 glas vin eller motsvarande om dagen. Den som dricker mer räknas som en högkonsument. ' Det är lika med att säga att det är okej att dricka 2 respektive 3.5 glas vin per dag. Hur kan ni som misstolkar mig, få det till något annat?? Förklara gärna. Sen att man vill få det till att de menar små snapsglas eller ölglas det får man ju själv klura ut. Tess08. Nä, det står absolut inget om det. 'Låg konsumtion' betyder 'Jajajmensan! Drick såhär!' Men, tyvärr är det ju så att många som vet innerst inne att de dricker för mycket. Känner att det är helt okej, med tanke på det som WHO påstår. Och det gör mig förbannad. För det är inte okej att dricka 2 glas vin om dagen som kvinna, 3.5 glas vin för en man. Det är högkonsumtion i allra högsta grad! | |