Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 35 |
Mobilspel
| Pågående | 19 126 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wildcard | 2009-10-28 11:29 | |
![]() | Angående att kontrollanterna skall ha mer befogenheter: de är den enda yrkesgrupp som har rätt att gå in i bagageutrymmet på din bil och kontrollera om de tror att du har något skumt där. De behöver ingen order om husrannsakan, de behöver inte förkunna vilken typ av brott de tror att du skall utföra, så länge din bil står på flygplatsens område så har de rätt att undersöka den. Så var i alla fall reglerna för tre år sedan och jag tror knappast att de har förändrats till nackdel för denna yrkesgrupp. Tilläggas bör att polisen måste ha misstanke om brott och husrannsakan för att ha rätt att göra samma sak med din bil. Det finns säkert en massa bra anledningar till att de ska ha den rätten men de står i alla fall över andra myndigheter i denna frågan. Jag tycker alltid att man skall ifrågasätta vilka som skall ha rätt att undersöka oss och vad vi har för oss, annars är det lätt att det blir ännu mer maktmissbruk än vad det redan är i ett land. Nu har jag använt så många förbjudna ord i denna dator så nu kommer de snart och hämtar in mig för förhör... lol =D | |
| wildcard | 2009-10-28 11:32 | |
![]() | Jag menar inte köttknivar i den meningen att de finns i köket för att skära upp köttet, alltså inte KOCK-knivar utan den typen av kniv som finns i de flesta restauranger, dvs köttknivar med vågigt blad inte bara lätt tandad egg som i bordskniv, förstår du? | |
| CroCop86 | 2009-10-28 11:37 | |
![]() | wildcard: Ja, vi har viss befogenhet som inte många andra har. Men jag vet inte om du läste det exemplet med mannen som flippade och började slita av slöjorna från muslimska damer? Det är i såna fall jag tänker att vi bör få ha rätt att agera. Behöver liksom inga vapen så att säga, maktmissbruk är ett helvete och många som jobbar inom det policiära och säkerhet bör inte ha jobbet, men överallt finns det folk som inte bör ha jobbat med det de jobbar med. Anledningen till att vi har viss befogenhet är ju att vi är anställda enbart för att skydda flygplats/planen och människorna där. Det är ju det som kan vara ett mål för terrorism, inte Karl Johan i Oslo. Förstå mig rätt... Allt KAN vara, men vissa objekt måste skyddas mer. Japp, är ganska övertydad om att jag redan övervakas och skuggas av alla möjliga pga mitt skrivande på pc:en. :) De kan bara göra det... | |
| CroCop86 | 2009-10-28 11:39 | |
![]() | wildcard: Ja, misstänkte det. Men du kan inte orsaka så mycket skada med den sortens kniv, så du får ha med dig den genom säkerhetskontrollen. Jag menar att man hellre isf slår sönder cognacflaskan och skär upp eller hugger med den. Än en vanlig matkniv... Då får du kämpa länge alltså! | |
| odin - Administratör | 2009-10-28 11:40 | |
![]() | CroCop86, Vad är anledningen till att gränsen är 100ml? | |
| CroCop86 | 2009-10-28 11:41 | |
![]() | odin: Jag har en känsla av att du vet det, och jag får inte skriva såna detaljer så jag låter bli. Kanske finns det att hitta någonstans på nätet. :) | |
| micro113 | 2009-10-28 11:43 | |
![]() | Dåliga skämt vid visitation är väl inte så konstigt i alla fall -- det är generande när man visiteras, och att slänga ur sig något för att lätta på stämningen/trycket är en naturlig reaktion. Jag kan säga att det gör jag med när jag åker i kollen på väg in på jobbet -- trots att det är kollegor som utför den, att jag själv visiterat ibland, och att jag vet precis vad det handlar om och hur allt fungerar. Sen kan skämten och kommentarerna falla olika beroende på vem man är -- men att de kommer tycker jag inte alls är anmärkningsvärt eller konstigt. | |
| CroCop86 | 2009-10-28 11:49 | |
![]() | micro113: Hah, att skämta med kollegor och kommentera är en heeelt annan sak. Men att spydigt säga något som ofta blir sagt, det jag skrivit är bara fullständigt idiotiskt. Har haft fall där män ska vara "roliga" och klämmer ur sig, "Du vill kanske se mer vad som finns under byxorna och smaka?" DET är inte humor i en sån situation, han är inte nervös utan bara idiot. Precis som när han klämmer ur sig, ganska högljutt, "Du glömde bomben jag har på mig!" Hur är det ett skämt som passar sig på en flygplats? För som sagt, jag vet att jag inte missade någon bomb, men tänk på folk som är flygrädda och hör det, eller för den delen de som inte är det men börjar fundera. Såna får iaf inte komma på planet när jag står där... Sånna "skämt" godtas inte... | |
| wildcard | 2009-10-28 11:51 | |
![]() | Slå sönder en cognasflaska? Nu skämtar du? =D Nej, jag förstår hur du menar men det är ändå ologiskt i många fall, tror inte att det avskräcker så många, det irriterar en hel del och gör kanske några få tryggare. Jag gillar inte övervakning, gick kursen för att a-f krävde det, hade flest rätt av alla de sökande på de teoretiska proven som vi skrev, ställde mängder av frågor som man nog inte ska ställa om de skall anställa en på ett sådant ställe. Jag är nöjd ändå, jag hade nog blivit tokig där, beundrar dem som orkar med alla korkskallar som reser på samma sätt som jag beundrar dem som orkar med alla kunder i affärer. | |
| wildcard | 2009-10-28 11:52 | |
![]() | För övrigt är det helt förkastligt att bete sig illa mot andra människor runt omkring sig. Att någon sliter av en annan människa slöjan är så j**la respektlöst att de skulle spöas med tunna rabarber som straff! | |
| CroCop86 | 2009-10-28 11:54 | |
![]() | Iofs, hade nog inte valt mina fina cognac, men nåt annat ja... :) Ja, absolut, vissa saker tycker jag är helt jävliga. Finns några exempel men... Det är dumt, dock inget vi kan göra åt. Gick du verkligen den utbildningen? För, man kan inte få den om man först inte är anställd. Om du förstår? Hm, vad för frågor då? | |
| wildcard | 2009-10-28 12:06 | |
![]() | Ja, det har du nog fått om bakfoten (att man måste vara anställd för att få gå den utbildningen), inte då i alla fall, a-f anordnade den i samarbete med luftfartsverket/luftfarts sttyrelsen eller vad de heter idag. Vi gick i två veckor med föreläsningar, praktiska övningar i vanligt bemötande av folk, studiebesök i bagageinlämningen, jag har utfört visitation av passagerare, bagage och handbagage. Jag har fått fullständig utbildning på röntgenutrustningen både på bagage och handbagage. Jag vet hur det ser ut i arresten, toaletten där mm. Jag har under dessa veckor varit på studiebesök på alla säkerhetsnivåer på flygplatsen. Vi var på plattan men vi var inte upp i flygledningstornet, jag tror att det var det enda ställe vi INTE besökte... Frågorna som jag ställde var mycket om detta som jag har skrivit om, övervakning, maktutövande mm. Det var nog inte någon stor chans för en sådan obstinat människa som jag att få ett jobb där... | |
| wildcard | 2009-10-28 12:07 | |
![]() | Vi var för övrigt tolv stycken som gick kursen och tre av dessa fick jobba extra ett tag på flygplatsen (inte jag, alltså). | |
| micro113 | 2009-10-28 12:17 | |
![]() | Jag känner igen det wildcard beskriver -- jag har hört att de hade liknande kurser här i trakten när Skavsta byggdes ut. | |
| wildcard | 2009-10-28 12:19 | |
![]() | CroCop86: har inte du befogenhet att avlägsna folk från flygplatsområdet om de inte uppför sig "som folk", dvs de som uppträder lite hotfullt, för fulla eller dyl men inte är direkt fara för andra kan ju, enligt vad jag minns förvisas till gränsen av flygplatsområdet. Är det fel på mitt minne i det fallet eller gäller det enbart den högre graden av säkerhetspersonal? | |
| CroCop86 | 2009-10-28 12:22 | |
![]() | wildcard: Vi har alltså inte rätt att pågripa någon. Fan, det heter väl så på svenska? Är för mkt inne i norska nu. Får ju inte ta tag i någon, vi kan visa dem vägen ut, MEN, inte ta i dem eller hålla fast. Förstår du? Nej jag vet inte, det finns ingen högre grad av säkerhetspersonal än det jag är. Förutom polisen då, självklart. Och de i tullen jobbar inte med sånt. Så nej.. så är det. Det är hååårfina gränser för vad vi får och inte får göra när det gäller terminalområdet. | |
| wildcard | 2009-10-28 12:28 | |
![]() | Men jag är i alla fall säker på att man inte behövde tillkalla polis för att avhysa någon från flygplatsen men det är nog bara om de går frivilligt före en som man kan göra det och annars är det polisen som gäller. Jag höll på att skriva att: Du har nog rätt men det är klart att du vet, som jobbar med det! =D Nu ska jag ut och gå i det vackra vädret, vi får diskutera en annan gång. Ha det! | |
| magre_memed | 2009-10-28 15:52 | |
![]() | Jag är flygplatskontrollant och tackar för din inlägg CroCop. Jag håller med dig och en del andra här om att visa har en konstigt attityd mot kontrollanter. Och vi försöker vara serviceminded samtidigt som vi måste tänka på säkerheten. Jag och mina kollegor gör sitt bästa speciellt när det är barn på tal... men tyvärr får vi stå ut med onödiga saker. Men dem flesta är så snälla | |
| -50- | 2009-10-28 16:13 | |
![]() | CroCop86: Har haft fall där män ska vara "roliga" och klämmer ur sig, "Du vill kanske se mer vad som finns under byxorna och smaka?" Grip nästa idiot för sexuellt ofredande som gör/säger något som ovanstående, borde funka med envarsgrip. | |
| CroCop86 | 2009-10-28 16:36 | |
![]() | magre_memed: Åh, det finns fler! Nej, men precis så är det. Jag har en fin inställning och är trevlig, men när man faktiskt anstränger sig där att vara det mot alla och får skit tillbaka, då fan får de också ta att de inte får tillbaka fina svar eller service för den delen. Ja, barn är oftast lätta, det är bara att göra det "kul". :) Men föräldrarna kan ofta förstöra när de säger, "nu lyssnar du på Polisen annars så tar de dig". Fan, så dumt, de blir så rädda då. Men men... -50-: Hehehe, ja njuter mer av att fråga när hans nästa buss/tåg går hem och säger att han inte får flyga. Då blir det lite mer förbannade och jag kan fortsätta dagen. :) | |