Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 372 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tina77 | 2009-11-14 18:24 | |
![]() | Nephelia; Jag känner igen mig i det där du säger med företräden..Det tutas o donas när man har blinkat hur länge som helst o svänger ut. De bryr sig inte ett smack om att vi signalerar ut. Sen är ju mammor o pappor med barnvagnar ett roligt ämne. De springer bara rätt ut framför bussen med barnvagnen före. Skit skoj när det är halt o jävligt! Dessutom så saknar folk reflexer o då syns de inte överhuvud taget. En svartklädd person som står där det finns lampor syns knappt. Så reflexer är ett måste nu när det är mörkt!! Jag för förresten i Årsta och jag kör iaf in över 30km/h eftersom jag vet att jag hinner iaf även om det är idioter som kommer springande o ska hinna med en buss som går var 5e minut i rusning, vilket gör att vi ligger i arslet på varandra.... | |
| Tina77 | 2009-11-14 18:27 | |
![]() | Snacka om stavfel *asg*...*även finns lampor *Jag kör.... | |
| YamahaJet | 2009-11-14 18:40 | |
![]() | Det stämmer inte alls att busschaufförer kör som dårar överallt, eller ens taxibilar för den delen. Folk som konstant gnäller över detta gör det bara för att gnälla på någonting, ganska vanliga personlighetsattribut hos vissa. Man har sett två busschaufförer missköta sig och ska förstora detta till oändliga proportioner för man inte har ett eget liv och vettigare saker att lägga energi på. Att man slänger in sig i en rondell beror inte bara på att det är tungt och svårt att stanna/starta med tunga fordon, utan även att man gärna utnyttjar en liten lucka i intensivt trafikerade rondeller, då man annars riskerar att stå i dem länge. Fenomenet är exakt lika vanligt hos lastbilsförare hos bussförare. Det usla tålamodet ligger snarare hos bilisten som måste "tvärbromsa" och inte anser sig kunna sakta ner lite med sitt lilla fordon för att hjälpa ett annat större fordon och tiotals passagerare i det. För övrigt har jag efter 30 000 mil varav de flesta i Stockholm fortfarande inte sett någon som fått tvärbromsa i ordets rätta bemärkelse i en rondell, så att det sker "konstant" är bara snack. Vad beträffar körning den kallare årstiden så ligger även lastbilar i diken eller före uppförsbackar och slirar. Att bussar skulle vara överrepresenterade kan dock stämma, men detta beror i stor mån på att bussar har betydligt sämre vintervägsegenskaper än lastbilar, och då ledbussar i synnerhet. Bussens däck är mindre i proportion till lastbilens som ger sämre grepp, och dessutom brukar trycket på bussars drivande axel vara väldigt lågt, vilket kraftigt försämrar greppet. Lastbilar har ofta tung last som ger förbättrat grepp, men även vissa lastbilsmoduler, i synnerhet dessa med släp (som får liknas vid ledbussar), får helt katastrofa vintervägsegenskaper. Sedan får man även beakta att bussföraryrket är relativt oattraktivt och personlomsättningen därför hög. Många av de som kör buss är nybörjare som slussats ut i arbete efter utbildning som är mindre omfattande än lastbilchaufförernas. Dessutom arbetar de flesta lastbilschaufförer i mindre, privata företag där kompetenskraven uppföljs strikt av åkarna, medan busschaufförernas arbetsgivare inte har samma möjligheter att engagera sig i de anställdas manöverskicklighet, i synnerhet som branschen dras med underbemanningsproblem ändå. | |
| guranboy | 2009-11-14 18:48 | |
![]() | Två händelser i samma kommun och samma busslinje och allt detta inom 3 dagar, Här i trakten går varken elskåp eller garage säkra för ledbussar www.aftonbladet.se/n...61 23506.ab www.marsta.nu/News.a...cl eId=2423 | |
| nettan23 | 2009-11-14 18:49 | |
![]() | Hahaa...vilka idioter :D Roligt och skrämmande! E det lag på alkoblås på yrkeschaufförer *hoppas* | |
| MiaHudik - Ej medlem längre | 2009-11-14 18:50 | |
![]() | En busschaufför, en busschaufför det är en man med glatt humör! =) | |
| mrperfect | 2009-11-14 19:54 | |
![]() | -Nephelia- 2009-11-14 18:15 Jag har heller aldrig sett en buss köra rakt i en rondell, eller svänga rakt ut i vägen. Jo det hände faktiskt i veckan, bussen jag åkte med svängde ut i en T korsning där (jag inte vet om ) möjligen högerregeln gäller , efter den häftigt inbromsande privatbilistens tutande så började han köra på som en galning och körde sedan in i en rondell utan att lämna företräde för de stackare som fick tvärbromsa för honom, jag vet inte vems som var felet i den första situationen men man måste acceptera att folk gör fel och inte bli irriterad, då är man ingen bra bilförare fast det är ju mänskligt att reagera så....det var någonstans i Täby, men jag har inte koll på var för jag har aldrig kört där förr själv. Grundregeln i all trafik är att undvika olyckor och ifall någon annan gör fel så är det ju bra om man själv har sinnesnärvaro eller förmågan att undvika en olycka, samt förstås att fortsätta färden med låg puls och opåverkad av det inträffade. Hur många klarar det? | |
| DennisPlz | 2009-11-14 20:18 | |
![]() | En chaufför som hatar sitt jobb + inte ekonomiskt ansvarig för bucklor på bussen = en dröm att hamna bredvid/framför/bakom i stadstrafik... | |
| aiak | 2009-11-14 21:33 | |
![]() | Min syster bor ca 3 mil utanför Stockholm och åker buss in dit varje dag. En morgon kom hon lite tidigt till hållplatsen och en buss stannade, folk klev av. Hon stack in huvudet och sa: Gomorron. Går den här bussen till Stockholm. Busschauffören blev tyst en stund och sa sen: Ja. Han körde hela vägen utan att stanna vid en enda hållplats, min syster började känna sig lite orolig. När de närmade sig Stockholm frågade han; Var vill du kliva av? Hon sa adressen och han körde ända fram. När hon skulle kliva av så var hon tvungen fråga vad detta var för en konstig tur. Han svarade: När du klev på bussen så skulle jag egentligen sluta mitt pass, men det är aldrig nån som säger gomorron till mej. | |
| -Nephelia- | 2009-11-14 21:46 | |
![]() | Vår busschaufför, vår busschaufför det är en tjej med glatt humör! =) | |
| mrperfect | 2009-11-14 21:54 | |
![]() | Ja jag måste åka en tur med dig :) | |
| mrperfect | 2009-11-14 21:57 | |
![]() | Förresten så fick jag åka några hundra meter extra förra månaden eftersom bussens tur egentligen skulle stanna vid centrum i orten , chauffören körde mig ända fram till pendelstationen :) | |
| myra64 - Ej medlem längre | 2009-11-15 08:08 | |
![]() | Faktiskt så tänkt jag i morse när jag satt mig ner på bussen (åker buss ca 2ggr på ett år.. bara när vi haft firmafest) och tänkt att jag skulle starta en tråd om busschaufförer, men nu fanns den ju redan. :D Den chauffören imorse satt vänd mot alla som klev på, tittade på oss, log och sade godmorron eller hej till alla, samt sa tack när vi visade våra färdbevis! En heder till såna chaufförer, som SER sina passagerar och inte ser dem bara som bagage! | |
| eeistan | 2009-11-15 09:22 | |
![]() | Jag tycker busschaffisarna kan höja statusen på sitt yrke genom att införa lite pilottjat. "Välkomna alla nypåstigna, bussen går mot Brommaplan där vi kan förvänta oss vackert väder..." En snygg mössa gör säkert sitt också hehe | |
| Bitte - Administratör | 2009-11-15 09:25 | |
![]() | Tror att det som inom alla andra yrken finns båda bra och mindre bra,, samma sak vad det gäller förare av alla fordon , cyklister och fotgängare,, Bitte | |
| ViktorWig | 2009-11-15 11:28 | |
![]() | mrperfect. Det var i Täby som det hände i torsdags, men jag förstår inte riktigt händelseförloppet som du beskriver. Om bussen stod helt stilla i rondellen och du såg/hörde en bil som toktutade så var det nog jag :) | |
| ektis - Ej medlem längre | 2009-11-15 13:20 | |
![]() | haha, eeistan, det låter ju kanon! | |
| mrperfect | 2009-11-15 20:49 | |
![]() | ViktorWig 2009-11-15 11:28 mrperfect. Det var i Täby som det hände i torsdags, men jag förstår inte riktigt händelseförloppet som du beskriver. Om bussen stod helt stilla i rondellen och du såg/hörde en bil som toktutade så var det nog jag :) Nä bussen jag åkte med gav fan i alla som var inne i rondellen och bara körde på, han stod inte alls stilla | |
| ViktorWig | 2009-11-19 12:46 | |
![]() | ok då va det inte den händelsen men det kanske va samma busschaufför :) | |
| larit | 2009-11-23 12:04 | |
![]() | Vid infart i cirkulationsplats ( "rondell) gäller väjningsplikt gentemot de som är inne i densamma. Vid gemensam infart gäller högerregeln. Som vanligt får man inte köra PÅ någon utan att riskera att bli skyldig till hela eller delar av olyckan. Här kan man, tidigare i tråden ,läsa om en del fruktansvärda situationer, varav jag anser att ViktorWig stått för det mest grova övertrampet om det nu inträffat så som beskrivet! Att bromsa in hårt framför ett fordon , oavsett om det är en rullstol, barnvagn, tvåhjuligt , fyrhjuligt eller ett med ännu fler hjul är alltid att betrakta som synnerligen allvarligt ( grovt enligt polisen? ). -Jamen , jag klarade det ju, kanske du resonerar när du fått din 1 : sta poäng. Vad hände med passagerarna och hur reagerade föraren? Enligt vad du skrev stod bussen still bakom dig och då gjorde h*n rätt , eller hur?! | |