Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 206

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2009-11-16 09:49
Antal inlägg: 9699

En kille på fjorton brukar inte vara nån biff direkt :)

Jag tycker inte heller det låter väldigt alarmerande men några goda råd såsom lätt motion och rätt kost kan aldrig skada.

För att få anorexi krävs nog andra problem i livet än lite tankar om vikten plus ett par kommentarer på ett forum.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-11-16 12:51
Antal inlägg: 705

Apbur, eftersom inte du eller någon annan här vet huruvida tjejen i fråga redan har problem på det området så är det kanske bäst att inte föreslå att hon borde gå ner i vikt eller dra in på godis? Ta det säkra före det osäkra? Att hänvisa henne till t ex sköterskan på skolan utan att kommentera hennes BMI hade varit en logisk följd av att en tonåring frågar om hon är tjock. Hon är fjorton, ni är vuxna(?).

nettan232009-11-16 12:57
Antal inlägg: 4086

Tycker att denna tråden bör tas bort, ni vet inget om personen och säger att ja du är allt lite överviktig. Bra uppmuntran verkligen, hoppas att hon inte lyssnar på ert skitsnack!

BMI och vågar e bara en del av helheten, inget att stirra sig blind på!

tilltrasslad2009-11-16 13:08
Antal inlägg: 158

Jag tycker också tråden skall tas bort.
Jag håller med grusplan och nettan, såna här ord kan sätta djupa spår och ställa till det riktigt ordentligt.

Konradkorp2009-11-16 13:11
Antal inlägg: 209

nettan23, jag anser inte att det är skitsnack. Vikt som diksussionsämne är däremot vanskligt eftersom alla konkreta förslag i stil med "börja träna, käka bättre" ses som introduktion till anorexia etc. Det handlar mao inte om att uppmana till svält utan helt enkelt om en sundare livsstil.

Konradkorp2009-11-16 13:13

Mitt förslag är således: Ta några sköna promenader per vecka och käka lite bättre = må bättre.

nettan232009-11-16 13:14
Antal inlägg: 4086

Konradkorp: Jo det är skitsnack i den meningen att ni vet inget om hur personen ser ut, vad hon äter eller hur mkt hon tränar.

Konradkorp2009-11-16 13:17

Nettan, du har rätt. Men som allmänna råd funkar "träna lite, käka lite bättre" universellt.

apbur2009-11-16 13:37
Antal inlägg: 9699

Jaha, hur kul är det som fjortonåring att höra att man är ett psykfall som kan börja tvångsäta eller svälta sig för att nån rekommenderar sund kost och lite motion i en forumtråd. Ser inte att nån har skrivit något taskigt.

Tagga ner ert behov av att framstå som omsorgsfulla, ansvarstagande vuxna. Hade ni verkligen brytt er hade ni inte skrivit nånting för risken att TS tar det fel finns oavsett vad man skriver.

CroCop862009-11-16 13:50
Antal inlägg: 445

HUR kan råd som att träna och äta sunt vara på något sätt dåligt?
Vare sig det är en 14-åring eller en vuxen människa så skadar det inte någon.
Eller?

Kan ni som tänker att det är en dålig grej snälla förklara hur ni tänker?

Konradkorp2009-11-16 13:56

Jag är också nyfiken på hur ni tänker. Enligt er logik kan man i så fall inte prata om exempelvis alkohol (tänkt om personen blir alkoholist) eller cyklar (en person kan ju cykla omkull) unt so weiter.

run-marie2009-11-16 14:05
Antal inlägg: 1806

Att äta sunt och motionera är enligt min mening viktigt att göra redan som barn. Sitter man hemma och käkar chips och kollar TV eller spelar dataspel så ser man nog ut därefter ganska snart.

Alla människor är ju dessutom olika byggda rent kroppsligt. Vissa har en spenslig kroppsbyggnad och andra grövre skelett. De kan ju vara exakt lika långa, men det kan skilja flera kilo i vikt. Håller med flera i tråden om att man inte ska råda unga människor att banta, men att tänka på vad man äter är iaf aldrig fel.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-11-16 14:07

Konradkorp, om en fjortonåring skrivit att hon äter punschpraliner och någon påpekat att hon var alkis hade ditt resonemang kanske funkat, det hade i så fall varit jämförbart med vad vissa sagt i den här tråden. Folk räknar upp sätt att banta och riktar detta till en tonåring, det är inte riktigt samma sak som att prata om cykling.
Personligen tycker jag det räcker med att hon är fjortonåring som ingen av er vet något om? Varför försöka hitta skäl till att tipsa en ung tjej om hur man går ner i vikt?

Konradkorp2009-11-16 14:22

dödmetall, har precis läst igenom tråden och jag kan inte se att någon explicit rekommenderar bantning, eller är det du som läst mellan raderna?

CroCop862009-11-16 14:41
Antal inlägg: 445

Nej, har då heller inte sett att någon skrivit något om att banta. :/ Om träning och sund matkost ingår i det sååå, ja...

tilltrasslad2009-11-16 14:42
Antal inlägg: 158

Jag tror tjejer i den åldern är rätt känsliga för sådana här "råd". Det är inte lätt att se för en vanlig sund människa att det bara är lite allmänna tips, men tjejen visar ju i sina inlägg att hon är orolig över sin vikt.

Man måste verkligen vakta sina ord, för det tolkas så lätt fel av nån som nojar över sin vikt.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-16 14:45
Antal inlägg: 634

Betapet borde införa en åldersgräns.

caughtbock2009-11-16 16:52
Antal inlägg: 7699

Som några har skrivit tidigare så är det inte lätt att vara 14 år. Man har en hel del att tänka på, så mycket som är nytt, men vet ni vad? Hon tänker uppenbarligen redan på sin vikt för annars skulle hon inte tagit upp det här och då hjälper det inte att säga att hon är helt normal för sin ålder. Det är inget fel på henne, hon är med 100% säkerhet helt underbart fin, men hon går runt på några extra kilon som ganska troligt är en följd av dåliga vanor.

run-marie2009-11-16 17:08
Antal inlägg: 1806

Har haft två 14-åriga döttrar en gång i tiden. Inte samtidigt och jag har dem än idag, men de är inte längre 14. Båda var vid den åldern 180 cm och min äldsta vägde då 60 kr och såg anorektisk ut den andra vägde 70 kg och tyckte hon var tjock. Hon jämförde sig naturligtvis med storasyster. De har helt skilda kroppsbyggnad och den yngre hade sett direkt sjuk ut om hon vägt mindre.

Det gick så långt att de frågade i skolan om den äldsta hade anorexia eftersom hon var så mager och åt så lite. Jag visste ju att det inte stämde för när jag var 14 var jag 178 cm och vägde 59 kg så det hade varit samma problem för min mamma. Min yngsta dotter har grövre skelett och kan aldrig vara lika smal eftersom benstommen är bredare.

Det är så individuellt som sagt och det viktigaste är att man tänker på hur och vad man stoppar i sig och dessutom rör på sig, man behöver inte vara elitidrottare för det. Några promenader i veckan eller lite cykling (spinning) räcker bra för att hålla uppe "flåset".

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-11-16 17:43

Konradkorp: Om bantning betyder att gå ner i vikt så har flera här tipsat om hur hon ska göra, ja. Du kanske har en annan tolkning.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?