Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 206

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Surmulen - Ej medlem längre2009-11-16 13:43
Antal inlägg: 54

Hur var det nu med personangrepp, Jaap? Att påpeka att någon genom sitt resonerande skuldbelägger är det nog få som skulle klassa som en prepubertal gliring. Bara för att mina åsikter och argument inte överensstämmer med dina behöver du inte bli så aggressiv.

Ingenstans har jag förnekat att dessa problem är mer välförekommande inom lägre klasser, och det i sig är en grund för att det bör arbets mer med. Hälsa skall aldrig vara en klassfråga. Din andra parentes kan jag faktiskt hålla med om.

BSKV - Ej medlem längre2009-11-16 13:46
Antal inlägg: 512

Istället för högkostnadsskydd så borde vårdavgifterna vara betydligt lägre så fick fler det mycket bättre och kostnaden fördelades på ett rättvisare sätt...vilket tyvärr är rena svordomarna i borgerliga öron.

Bergarn12009-11-16 13:48
Antal inlägg: 726

Moms och skatt är ur ekonomisk synvinkel inte samma sak. De kan kanske tekniskt sätt likställas iom att båda till syven och sist hamnar hos staten.

Jag tycker faktiskt också att personer med autoimmuna sjukdomar som behöver äta immunosuppressiva medel borde kompenseras för sjukfrånvaro från jobbet. Den medicinen de äter gör dem motagliga för sjukdom.

Kanske inte är en så dum idé att ge lätta subventioner för glasögonanvändande ändå, dock tycker jag inte att det ska ligga under högkostnadsskydd.

Surmulen - Ej medlem längre2009-11-16 13:49

Sant, sant, bergarn1, men som du själv säger hamnar det ju i ungefär samma kappsäck med pengar.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-16 13:51
Antal inlägg: 634

''Ingenstans har jag förnekat att dessa problem är mer välförekommande inom lägre klasser, och det i sig är en grund för att det bör arbets mer med''

Ojdå? Det var visst jobbigt att bli behäftat med åsikter man inte _nödvändigtvis_ har skrivit i klarspråk i tråden? Att läsa att du ''genom ditt resonerande'' tycks förneka att tandvårt i högre grad är en klassfråga än närsynhet? Ja - visst är det jobbigt?

Och när det gäller aggressiviteten så vad det inte jag som bad någon att ''ge fan i att skuldbelägga''. Men du verkar köpa resonemangets centrala budskap nu så... ha det bra och på återseende.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-16 13:53

BSKV,

''Istället för högkostnadsskydd så borde vårdavgifterna vara betydligt lägre så fick fler det mycket bättre och kostnaden fördelades på ett rättvisare sätt...vilket tyvärr är rena svordomarna i borgerliga öron. ''

Innan jag börjar anklaga dig för att svära här i betapetkyrkan så skulle jag vilje be dig definiera ''ett rättvisare sätt''.

BSKV - Ej medlem längre2009-11-16 13:59

OK, lite för många onödiga ord i en mening kanske...

Vad jag menar är att jag mer än gärna pyntar mer i skatt så att vi alla får en billigare (och förhoppningsvis bättre) vård. Men då skattebeläggs som sagt hela Sveriges befolkning, sjuka som friska, för vi kommer alla att bli tillräckligt krassliga nån gång för att ha behov av vård. Det tyckeer jag är mer rättvist iaf.

Men tyvärr är det, som jag skrev, svordomar i borgerliga öron.

run-marie2009-11-16 13:59
Antal inlägg: 1806

För ett antal rår sen så hade jag 4 barn som behövde glasögon. När man växer och synen förändras så måste man byta ganska ofta. Man fick ett bidrag på 300,- kr och jag kommer inte ihåg om det var vartannat eller vart tredje år, men inte f-n räckte till till ett par glasögon iaf. Inte ens till ena glaset. Det är en kostsam historia för en barnfamilj, ok jag hade inte behövt skaffa 4 barn om nån nu kommer på att kommentera detta. Barnbidraget var iaf på den tiden 750,-/mån.

Mina barn började med linser först när de tjänade egna pengar, det kostar, men är naturligtvis mer praktiskt när man sportar eller är ute och festar. Synundersökningen varje gång fick man även då betala själv.

Dessutom mensskydd till 3 st (2 döttrar och mig själv). Som tur är fick inte mina söner så där kraftig skäggväxt i riktigt unga år utan det räckte nästan med en grövre frottéhandduk för att få bort fjunen så slapp vi iaf kostnader för rakblad eller rakapparat. ;)

Allerigmedicin, värktabletter och en hel massa andra läkemedel finns det ju högkostnadskort för. Minderåriga syskon har samma kort och när man kommit upp i 1800,- så är det fria läkemedel några månader åt gången.

Surmulen - Ej medlem längre2009-11-16 14:03

Nej, det var inte speciellt jobbigt, faktiskt. Tyckte det kändes helt ok att skriva den meningen och framföra den åsikten, då jag gärna debatterar klassfrågor och klasskillnader.

Bara för att någon inte diskuterar ett ämne från din synvinkel gör det inte deras argument mindre seriösa.

Jag tycker dock fortfarande att man skall ge fan i att skuldbelägga sjuka för deras tillstånd, det står jag för. Att skuldbelägga en deprimerad för dennes depression är inte ok och kan ha ödesdigra konsekvenser.

Ha det bra.

annakarineli2009-11-16 14:49
Antal inlägg: 2519

Jag tyckte också det var ett onödigt yttrande att depression skulle vara nåt man kan påverka själv, men tycker inte det hör hemma i tråden riktigt faktiskt. Depression är inget självvalt, men man kan påverka sin hälsa i viss mån själv under en depression och även se till att leva "preventivt". När depressionen väl är där oavsett anledning så är det vansinnigt att säga att personen i fråga ska rycka upp sig eller själv rår för sitt tillstånd.
Men... Åter till frågan om glasögon. Kanske finns det till och med någon optker eller läkare här på Beta som kan förklara varför det är som det är. Optiker känns i allra högsta grad som vinstdrivande. Och visst som någon påpekade. Man måste inte ha linser och glasögon måste inte koste skjortan men jag personligen VANTRIVS i glasögon och har dessutom väldigt svårt att hitta modeller som jag överhuvudtaget kan ha eftersom jag är så pass liten som jag är. Barnglasögon passar ofta vuxna lika bra som barnsnitt på kläder... De har varken vuxen form eller desig även om det kan försöka efterlikna.

sås-claes - Ej medlem längre2009-11-16 14:55
Antal inlägg: 401

"Att depression, ångestsyndrom, utmattningssyundrom, fetma och dåliga tänder är kopplat till klass, utbildning och inkomst är så välbelagt"..

Undrar lite hur du menar då Jaap?

Är det så att det är vanligare inom vissa klasser att bli deprimerad?
Isåfall inom vissa och varför?
Jag som själv medicinerat mot depression kan inte låta bli att bli nyfiken på det. Har aldrig hört talas om att det skulle vara klassrelaterat. Faktiskt. Men upplys mig gärna.

sås-claes - Ej medlem längre2009-11-16 14:59
Antal inlägg: 401

Skulle gärna få gratis brillor, linser, raktillbehör, vård, tandvård.. men då tror jag att skatten skulle hamna runt 50% minst sagt. Sen som någon sa tidigare så finns det ju terminalglasögon att få hos de flesta arbetsgivare. Mina D&G-brillor kostade skjortan, men det var det värt eftersom jag trivs bra i dom. Skulle dock aldrig använda dom på jobbet..

mommesfrites - Ej medlem längre2009-11-16 15:06
Antal inlägg: 7605

Min dotter sparade ihop till en ögonoperation (inga bidrag till op för närsynthet, långsynthet eller astigmatism). Hon är sen flera år besvärsfri från ögonen och behöver förmodligen aldrig köpa glasögon. Kan ju vara ett bra alternativ för yngre.
Jag känner mig inte nog motiverad att lägga ut ca 20 000.- på op. Mina nya, progressiva glasögon håller förmodligen längre än jag.
För växande barn med ständiga förändringar av synen, kan optikern bli en väldigt kostsam historia.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-16 15:06

sås-claes, måste tyvärr jobba men återkommer om några timmar! Jag länkade till en rapport i ett tidigare inlägg dock (riktat till mommesfrites).

I korthet: att det finns en statistisk korrelation betyder inte att ALLA deprimerade är låginkomsttagare. Men det kan vara tillräckligt viktigt för att en privat sjukförsäkring- och medicinmarknad kan fungera suboptimalt. Därför finns det en poäng för staten att reglera priserna på en sådan marknad. Utöver det vanliga motivet att minska klasskillnaderna.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-11-16 15:08
Antal inlägg: 7605

Jaap, jag tror dig men länken hade så liten och grötig text, så jag kan faktiskt inte läsa den (har synfel).

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-16 15:10

Mommesfrites,

Hehehe, touché ;)

BSKV - Ej medlem längre2009-11-16 15:15

mommesfrites:

Kaaaa-schink! :-)

frvib2009-11-16 16:05
Antal inlägg: 431

Parentetiskt kan väl nämnas att tandvård inte heller ingår i Landstingets vård, utan är statligt finanserad via tandvårdsförsäkringen.

Mora Xella - Ej medlem längre2009-11-16 16:20
Antal inlägg: 229

Varför inte försöka stå på egna ben och betala dina egna kostnader själv istället för att ligga samhället till last?

annakarineli2009-11-16 16:34
Antal inlägg: 2519

Eh... Det GÖR jag. Men frågan var om någon kunde svara på Varför det ser ut som det gör. Det mesta som gäller kropp och älsa är ju något man vänder sig till sjukvården med när det kommer till undersökningar och så. Verkar ju gälla allt utom just tandvård och synundersökningar. Just hos optikern får jag en känsla av att jag måste vara väldigt vaksam själv för att inte "gå på" att just deras förslag ang linser är just det bästa. De vill mig alldeles säkert väl, men visst har de ju ett ekonomiskt intresse också...

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?