Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tess 082009-11-26 22:36
Antal inlägg: 18003

Man borde väl kunna vara tillarbetsmarkandens förfogande under kortare tid? Funkar det inte så?

Om jag vet om att jag blir arbetslös nästa vecka och att jag har jobb from januari så är jag väl fortfarande till arbetsmarknades förfogande under hela december? Eller?
Det var länge sedan jag var arbetslös så reglerna kanske ändrats...

Zizzzi2009-11-26 22:37
Antal inlägg: 440

Så länge det handlar om a-kassan känner jag inte till alla regler. Alfakassan hade hon sannolikt inte beviljats iaf, eftersom hon precis pluggat. (Jag föll själv mellan de stolarna då jag pluggade på komvux - det lönar sig att ta reda på regler om vad som gäller, och annat som ligger i ens intresse att veta INNAN man hamnar i den här situationen)

Kommer hon inte in antar jag att hon får ställa sig till arbetsmarknadens förfogande och ansöka igen, kan inte uttala mig om hon blir beviljad eller inte. Däremot tror jag det är ytterst tveksamt att hon blir beviljad retroaktivt för den här tiden - eftersom hon som sagt inte står till arbetsmarknadens förfogande.

Tess 082009-11-26 22:39

80kr/dag ger ca 2400/månad.. och det är då för en person??
Vad ska jag göra med pengarna? Äta? Inga problem! Dessutom är det billigare portionspris om man lagar mat för flera än gör en och en portion...
I min familj hade det gett 4800/månad för de två vuxna och det skulle vi nog klara av att äta för alla fem...

Zizzzi2009-11-26 22:41
Antal inlägg: 440

Tess, jag är faktiskt inte 100% säker, eftersom jag inte själv hamnat i situationen (än). Under somrarna t ex kan du inte söka a-kassa som student. Antingen hittar du ett jobb, har sparade pengar eller får förlita dig på släkt och vänners eller soc välvilja. Här vet jag att soc (iaf så sent som för 2 år sen) tillät att man bara sökte visstidsanställningar (läs sommarjobb).

Jag tror faktiskt inte det funkar så inom a-kassan, utan de vill att du skall stå till HELA arbetsmarknadens förfogande. Men som sagt är jag inte helt säker, så rätta mig gärna om jag har fel.

YamahaJet. Det går faktiskt att klara sig på ännu mindre än så. Man har inte råd med några extravaganser, och har man ingen frys går det knappt alls. Men med storkok på billiga råvaror kommer man väldigt billigt undan på matbiten, storförpackningar med hygienprodukter lönar sig, och second hand när det gäller kläder. Nöjen finns det inte mycket över till, så man övar sin kreativitet. :)

Ässät2009-11-26 22:51
Antal inlägg: 4824

Jag hade bättre ekonomi när jag läste på Komvux än när jag nu stämplar.. jag kan inte minnas att jag kände mig fattig på dom 4 åren jag läste.

Bitte - Administratör2009-11-26 23:54
Antal inlägg: 24221

Frågan är fortfarande om hon fyller villkoren för att stämpla,,

Bitte

Globularis2009-11-27 00:05
Antal inlägg: 153

Du kan väl sponsra henne Stubin. Blir ganska trött på folk som bara skall ha bidrag hela tiden. KomVux tycker jag också är lyx för de som sket i skolan. Det brukar finnas något som heter studielån. Om allt annat skiter sig så är väl socialen det som gäller.

Tess 082009-11-27 00:11

Men Globularis KomVux är ju bara skolan... flertalet som läser där får ju lov att låna från CSN...

Tess 082009-11-27 00:12

... sen finns de ju de (som tex jag) som gick två-årig linje och alltså saknar vissa ämnen som man måste ha för att läsa vidare.

Globularis2009-11-27 00:13
Antal inlägg: 153

Ja, men hon hade ju avslutat studierna som jag förstod. Men man kan ju inte leva så på marginalen så att man inte har råd med mat för någon vecka framöver.

Tess 082009-11-27 00:17

Jag läste bara enstaka kurser och då kunde de sluta lite när som helst.. men det är några år sedan, har dålig koll på hur det funkar nu

Bitte - Administratör2009-11-27 00:23
Antal inlägg: 24221

Här finns lite regler om detta www.internetkassan.n...sp x?id=149 och alla fack har samma krav för att ha rätt att stämpla tror jag ,,

Btw vilket fack tillhör hon

Bitte

zagg - Ej medlem längre2009-11-27 06:02
Antal inlägg: 298

Om det bara handlar om mat så lever man gott på 80 kr om dagen!

zagg - Ej medlem längre2009-11-27 06:04
Antal inlägg: 298

Men det finns oftast mer än hyra att betala, och då räcker det inte långt med 80 kr /dag.

Mimikryp2009-11-27 07:22
Antal inlägg: 9057

Självklart kan man äta bra för 80 kronor om dagen. Storkok med billiga råvaror!

Man kan inte få a-kassa retroaktivt, om man inte varit inskriven på Arbetsförmedlingen. I övrigt orkar jag inte formulera något längre just nu, men i stort håller jag med YamahaJet.

micro1132009-11-27 07:48
Antal inlägg: 17542

80 kronor per person blir det väl?

Dock var det tre barn med i bilden, och det handlar om totalkostnad utom hyra som skall täckas på dessa sammanlagt 320 kronor per dag.

Ser man till eventuell el, telefon, tv-avgifter, kläder (internet?), och andrar kringkostnader som blir för barn -- plus att de äter frukost och middag, fem dagar i veckan, samt tre mål mat två dagar i veckan, och helst skall ha frukt osv att komplettera mellan målen med.

Nej, inte lever man fett inte -- jag skulle nog inte kunna hålla ihop den ekonomin i längden på ett bra sätt.

Iandunn2009-11-27 08:14
Antal inlägg: 37

Jag studerar inte så jag ska väl inte skriva här men jag skulle tycka om lyxen att ha kring 80 kronor per dag jag får vara glad om jag har 200 att leva på i en månad

Iandunn2009-11-27 08:14
Antal inlägg: 37

Per månad för det mesta har jag inte ens det

Stubin2009-11-27 13:06
Antal inlägg: 337

Hon är ju van att leva snålt så visst har hon mat för några veckor framöver och jag har inte sagt något annat heller men det är ju inte det dom är grejen tycker jag. Om dom säger att hon inte får stämpla för att hon har planer för framtiden så måste dom ju kunna säga samma sak till dom som blir arbetslösa och tänker söka nytt jobb eller hur?! Vad är skillnaden? En arbetslös kanske får jobb inom några veckor också och då borde väl samma regler gälla tycker jag!

micro1132009-11-27 13:14
Antal inlägg: 17542

Stubin
Måste hon berätta att hon sökt skola?
Det verkar ju konstigt, att man inte skall få för att man sökt till skola. Söka kan man ju göra utifall att man inte får jobb menar jag -- att man sökt är ju inte samma sak som att man kommer tacka ja till en eventuell plats.

Det låter som en konstig motivering

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?