Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 35 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Karsten PhD - Ej medlem längre | 2009-12-06 15:42 | |
![]() | Larvbrud, Jag förstår om du är besviken över att min bild lyser med sin frånvaro, men jag vill poängtera att det inte är så att jag skäms för mitt utseende och därför skulle ha tagit bort min bild. Jag har dock full förståelse för att människor med ett mindre attraktivt yttre inte får lov att visa sitt ansikte på bild här. Detta är förstås inget jag har något att säga till om och det har i många studier visat sig öka välbefinnandet att titta på vackra människor. Med hänvisning till denna fastställda trivselprincip respekterar jag att min bild inte längre är med mig som en reskamrat under min vistelse här på denna plats. //Karsten, PhD | |
| pion ekrot | 2009-12-06 15:48 | |
![]() | Larvbrud: Nej, jag överreagerade. | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-12-06 15:53 | |
![]() | Min själ är mitt andliga jag. När min kropp dör skiljs den från min själ och jag existerar som andevarelse tills jag återigen väljer att förkroppsliga mig dvs väljer en livmoder att födas i på denna planet. Som själ kan jag dock reinkarnera till en annan planet också, men attt komma ner på jorden kräver min reinkarnering att jag bosätter mig i en materielll kropp. | |
| Snoosy | 2009-12-06 19:54 | |
![]() | Om själen finns är något vi tror på liksom mycket annat. Jag själv har valt att tro på att den finns med tanke på hur mycket övernaturliga sake rjag varit med om. | |
| Chewbacca2 - Ej medlem längre | 2009-12-06 20:01 | |
![]() | jag min själ finns han stjäler hela tiden min tid | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-06 22:46 | |
![]() | zm - "carlmartin: Nej, men jag tycker det daltas för mycket med frågor som rör tro och skrock. Själen är lika bevisad som bauertroll och tomtar." du tror alltså inte på trons kraft ;) | |
| monew | 2009-12-06 22:49 | |
![]() | svar ja "var" är varken väsentligt eller nödvändigt eller ens greppbart att förstå som männiksa | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2009-12-07 01:04 | |
![]() | Utan att lägga någon religiös betydelse i begreppet så finns det något jag kallar själ, eller om man så vill, medvetande. Kroppen är uppbyggd av atomer, något påtagligt, medvetandet kan jag inte förklara på samma sätt. Tror dock att själen hör ihop med ens kropp, inte att den vandrar vidare till en annan människa då man dör. Oavsett vilket, folk verkar ha olika definition på vad själen är (om man tror på den) och att helt utesluta att det finns något som kan kallas för själ är ju också en tro, eller? Kan man bevisa att den inte finns? Jag tycker inte att man kan kalla något som inte går att leda i bevis för ett argument, däremot kan man ju dryfta olika trosuppfattningar i oändlighet och det kan väl i och för sig vara både intressant och tankeväckande, klär man dock om tron till obestridbar sanning så tycker jag att man är ute och cyklar. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-07 01:07 | |
![]() | Problemet med ''själ'' är väl inte dess eventuella brist på vetenskapligt innehåll, utan dess brist på innehåll över huvud taget. Den går ju överhuvudtaget inte att definiera, verkar det som. | |
| Mojhito - Ej medlem längre | 2009-12-07 08:05 | |
![]() | Precis som mycket annat - var och en har sin egen (livs)värld... I min värld är inte själen något substantiellt, det är ett namn som vi satt på vårt inre, vårt känsloliv... | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-07 09:22 | |
![]() | Undrar bara om inte de som tvunget ska ha vetenskapliga bevis på precis allt också missar en del i tillvaron, missar några dimensioner av tillvaron? Risken finns i allafall. För mig framstår det som att mänskan glömmer bort att lita på sig själv, lita på sin egen känsla, om man i alla lägen vill stirra sig blind på/frågar efter de vetenskapliga bevisen. - Och nu menar jag alltså i det privata livet... Andra villkor på bevisföring än den egna känslan kan/ska kanske gälla utanför den privata sfären... Ibland tycker jag mig märka av tendenser att mänskan idag alltför ofta glömmer bort att känna av den egna känslan, glömmer att lyssna inåt, och tycks hellre gå på sådant som andra lägger fram och presenterar som sanningar... Eller handlar det kanske om att man inte vågar lita på sin egen känsla? För att ta ett exempel; i tråden om vitlök har jag sett just exempel på det... - Och för övrigt, jaget-anden-vårt inre-våra mentala förmågor mfl, det finns många ord att beskriva fenomenet själen med... | |
| warnerve | 2009-12-07 10:16 | |
![]() | själva ordet själ är ju bara en gammal relik sen kristendomens glansdagar. jag tycker vi låter ordet gå samma väg som kyrkan gör och kallar det personlighet istället. Själen har ju kristendomen hittat på i avskräckande syfte, för gör vi fel så får vår själ brinna, och det gör nog ont. | |
| Bolerria | 2009-12-07 10:26 | |
![]() | Om själen finns är det samma sak som min hjärna och mina tankar. | |
| PowerYoga | 2009-12-07 10:43 | |
![]() | Ja, jag tror människan har en själ och vad detta är, tja det känns ju lockande att det skulle höra ihop med förnuft och känsla men jag tror dock att kroppens själ är något som vi inte kan benämna, något större och utom vår begreppsvärld. Jag tycker inte det är något konstigt med det, allt måste inte ha ett empiriskt underlag...trots allt är det bara prognoser som andra forskare visar på inte alls stämmer och hittar något som ligger närmare "sanningen"...och så vidare.. | |
| wildcard | 2009-12-07 10:49 | |
![]() | Själen är mitt "jag", detta "jag" tar jag med mig in i mörkret och tystnaden när jag dör. Inget konstigt med det! Att ha en själ som skulle leva vidare (i himlen eller i andra medvetanden) när vi dör är ett påfund av de som styrt människan i dåliga tider. Detta för att vi skulle stå ut och inte göra uppror, det kommer en ljusning bortom bergen... skitsnack, vi lever här och nu. Gör det bästa av situationen och vårda din själ idag, det kan vara sista chansen! | |
| warnerve | 2009-12-07 10:51 | |
![]() | Varför tror du det poweryoga? Varför skulle det, bland allting som redan finns förklarat, att det skulle finnas någon högre makt som förser oss alla med själar till absolut ingen nytta? för vad gör själen, när vi redan har ett psyke och tänkande som trots allt har någorlunda förfinast under nåra miljoner års evolution? | |
| warnerve | 2009-12-07 10:55 | |
![]() | Vara en vuxen människa och ha låtsaskompisar i himlen, hela saken är bara löjlig tycker jag. Lev i nuet istället, för det finns ingen gud som reder upp saker om det går åt pipan. det får man göra själv, till alla kristnas stora besvikelse. | |
| principatia - Ej medlem längre | 2009-12-07 14:36 | |
![]() | sv.wikipedia.org/wik.../S j%C3%A4l | |
| meimse - Ej medlem längre | 2009-12-07 15:02 | |
![]() | Efter principatias inlägg ovan, så finns inte längre skäl att ställa följande frågor (som jag ställde mig själv): 1. Vad är det i själva verket för skillnader mellan människor och robotar? 2. Finns det några skäliga likheter mellan människor och robotar? | |
| mrperfect | 2009-12-07 15:47 | |
![]() | Om man tror att man har en själ som kan flytta sig till någon annan så är man ute och cyklar. Varifrån kommer till exempel alla själar till de som ökar befolkningen på jorden? Själne, eller egot *jaget* är en psykologiskt hänförd företeelse som dör då människan avlider, det gäller detsamma för övriga djur och gällde för alla hominider. Om man accepterar utvecklingsläran enligt Darwin, vilken för övrigt är den enda som gäller, så är det bara at t acceptera att någonstans i utvecklingen då djur började att ha hjärna så uppstår jaget och jagkänslan. (Möjligen kan ett undantag gälla för dumma hundar som jagar sin svans :D ) | |