Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 481 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| principatia - Ej medlem längre | 2009-12-17 16:47 | |
![]() | Samhället spårade ut när kvinnorna började arbeta utanför hemmet. Menar inte, att kvinnor skall vara hemmafruar. Noterar bara att den krispunkten stämmer med början till att barnen blev hutlösa. | |
| marmotte | 2009-12-17 16:47 | |
![]() | Jag tycker att man skall ha rätt att tydligt markera sitt kraftiga missnöje om man blir trakasserad. En örfil var kanske precis så mkt våld som nöden krävde i det här fallet. Det var ju inte som att mannen mejade ner jävelungen med automatvapen, precis. | |
| nailil | 2009-12-17 16:48 | |
![]() | Någon föreslog att Fasth skulle gått hem till föräldrarna med ungen. Själv är jag inte övertygad om att dom skulle förstått vad han sade. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-17 16:50 | |
![]() | apbur - "Vi är inte mer än människor och använder oss av vårt fysiska jag även i konflikter. Det är alltså inhumant att ha ett sådant regelverk privat eftersom det är fullkomligt omöjligt och ställer orimliga krav." det är upp till var och en om man privat vill acceptera våld eller inte. låt bli att anmäla om du tycker att du förtjänade stryk. det blir först ett problem för dig om du tycker att andra bör praktisera det samma när du tycker att de har förtjänat stryk. "Jag skulle för övrigt gärna vilja att de som påstår att våld föder våld och att våld alltid är fel kan styrka det på något sätt. Anser att det är plattityder." jag kan inte säga att jag tycker att våld altid är fel. däremot är jag säker på att våld föder våld. inte så att en örfil automatiskt kvitteras med en annan - våld kan vara så mycket. jag kanske har fel... kanske finns det någon som har mått bra av stryk... det kan vara så, men jag tror inte det. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2009-12-17 16:52 | |
![]() | Dagens ungdomar ÄR mindre uppfostrade, det är jag helt övertygad om. | |
| apbur | 2009-12-17 16:52 | |
![]() | carlmartin, jag vill inte ha mer våld i samhället. Tycker det är våldsamt idiotiskt att anmäla en örfil när det är uppenbart varför man fick den. Det är den formen av dumhet jag vill vara utan. Jag tycker vi ska reagera på felaktigt beteende, inte låta det rinna av oss ty vi har lärt oss att vara så luttrade och okänsliga. Om vi inte reagerar på andras felaktiga beteende hur ska man då lära sig att man bör behandla andra som man själv vill bli behandlad? Om jag går runt och trakasserar min omgivning men ingen reagerar, för de har lärt sig meditera och se kärleksbudskapet bakom varje elak kommentar, hur ska jag då på ett pedagogiskt vis lära mig att det jag gjorde resulterar i att andra behandlar mig som jag behandlar dem? Det jag lär mig är att andra själva hanterar mina elakheter på ett sätt som gör att jag inte behöver ta några konsekvenser alls för mitt beteende. Är det inte just detta vi ser nu bland många ungdomar. De har ju uppenbarligen inte lärt sig på ett tillfredsställande vis hur man förväntas behandla andra människor. Ganska trött på att man stjälper människor genom att aldrig våga reagera. När min hund biter sönder mina skor hjälper det inte att jag med vänlig röst talar om att det var felaktigt gjort av vofsingen. Jag måste visa med hela mitt känsloregister att jag faktiskt blev förbannad och besviken. Ord är fullkomligt betydelselösa om det inte kommer i kombination med känslor. Tycker vi ska sluta upp med att ge varandra dubbla budskap. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-17 16:59 | |
![]() | marmotte - "En örfil var kanske precis så mkt våld som nöden krävde i det här fallet." "nöden" måste ha varit gubbens reaktion på pojkens provokation. man kan ju föreställa sig att en annan gubbe hade varit ganska oberörd av samma provokation. | |
| Behringer | 2009-12-17 17:00 | |
![]() | Jo, någon - eller väldigt många faktiskt - har dött av stryk. Jag kan förstå att sinnet rann över på gubben men aldrig försvara hans agerande. Jag har själv oprovocerat blivit kallad "gubbjävel" av en tonåring i ett föreningssammanhang. Ungen var också ostyrig på många andra sätt och visst försvävade mej tanken att ge honom en dagsedel. Nu, några år senare, har det kommit till min kännedom att pojken i åratal levt i en familj där fadern systematiskt misshandlade modern och inte riktigt fått en trygg grund att stå på. Kanske ska vi skrapa lite på ytan här och försöka reda ut vad som format denna otrygga kille och om en örfil är vad han i första hand behöver....? | |
| stol | 2009-12-17 17:04 | |
![]() | Att en domstol inte har nåt annat för sig än att försöka sätta dit en gammal gubbe. Heder åt gubben han ska ta mejfan ha medalj precis som hjältarna fick nyligen på TV. | |
| principatia - Ej medlem längre | 2009-12-17 17:10 | |
![]() | "Gubben", om du ser detta, så vill jag säga att "var på gott mod". Vi är bara männsikor. Alla har vi en smärtpunkt, där vi orkar inte längre. Lycka till med rättegången! | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-17 17:24 | |
![]() | apbur 16:52 - som överordnat svar på ditt inlägg: monkey see monkey do. jag håller med dig om att det är bra att visa känslor. jag vill inte vara luttrad och okänslig. mycket bra om man kan ge uttryck för hur man känner och tänker - gärna med ärlighet och eftertryck. problemet med våld som kommunikationsmedel är bland annat att det inte kommunicerar på ett särskilt högt plan - mottagaren blir oftast inte mycket klokare på mina känslor enbart genom en örfil. ett mycket innehållsfattigt budskap som nästan alltid missförstås. "Ord är fullkomligt betydelselösa om det inte kommer i kombination med känslor." om man lär sig att uttrycka sina känslor så att andra kan förstå dem är det ännu bättre. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-12-17 17:24 | |
![]() | Hur jävla hårt får de slå? Och vem bedömmer vem som ska ha stryk? Stallone börjar närma sig punchis liksom säkert Ali (förtidspensionär). Den tidigare kan ta lite harassment medan den senare dansar förbi. | |
| bulimi3 | 2009-12-17 17:25 | |
![]() | "Gubben" gjorde helt rätt,nån måtta får det vara.Kanske han rentav är bland de sista att visa lite civilkurage? Ungdomar i allmänhet är inte väluppfostrade idag.Vad det beror på vet jag inte,men en stor,om inte den största anledningen måste ju ändå vara föräldrarna. Deras uppfostran har helt enkelt misslyckats i det avseendet. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-17 17:31 | |
![]() | Patetiskt. Gubben är lättkränkt och låtsas att han och hans pensionärskompisar bryr sig om ungdomen. Varför demonstrerade de inte innan han råkade klippa till, redan när ungen cyklade runt där och sade gubbjävel. Det verkar vara jobbigt att vara gubbe, ofta de som reagerar så här. Hade jag klippt till varenda gubbe som stört mig i det offentliga rummet hade jag varit polisanmäld många gånger om. | |
| apbur | 2009-12-17 17:35 | |
![]() | carlmartin, som jag tolkade det så tyckte du det bästa hade varit att inte låta sig provoceras av någon annans elakheter. Hur ska man lyckas med det då menar du? Om man inte provoceras, hur ska den andra förstå att det som gjordes inte var rätt? Eller vänta nu, om den trakasserade inte känner sig trakasserad så har ju inget fel begåtts. Man kan ju således vända alla elakheter till att inte bli några elakheter, dvs, uppsåtet hos den som vill göra illa är oviktigt i sammanhanget. Vet att någon för länge sen i en annan tråd sa att hon inte längre tog åt sig när människor skrek svartskalle efter henne, hon menade på att hon faktiskt hade en svart skalle och att glåporden således inte var några glåpord. Är det klokt resonerat tycker du? Det måste ju vara drömscenariot, om inget ses som elakheter existerar inte elakheterna. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-17 17:36 | |
![]() | apbur - vill tillägga att jag tror att jag förstår dig mycket bättre efter ditt inlägg 16:52 | |
| apbur | 2009-12-17 17:39 | |
![]() | Larvbrud, när är det läge att bli kränkt tycker du? Jag anser att det är kränkande att en annan människa tar sig friheten att försöka göra mig illa. Den som ropar sådana saker efter någon kan knappast vilja väl. Tycker du inte att det är kränkande när andra människor uppenbart vill dig illa? Lättkränkt tycker jag man är när det är oklart huruvida det man blev kränkt av verkligen var menat som en kränkning. I det här fallet är det solklart vad som menades. Pojken ville inte vara med och spela minigolf, då hade han frågat. | |
| principatia - Ej medlem längre | 2009-12-17 17:40 | |
![]() | Ja, de föräldrar, som producerat ett sådant avskum som ger sig på gamla människor, borde fråntas vårdnaden. Jag hoppas att domstolen i fråga kommer fram till det. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-17 17:43 | |
![]() | apbur, ett "gubbjävel" från en 13-åring tycker jag inte är tillräckligt för att en vuxen ska bruka våld. En kväll träffade jag en gubbe som påstod sig ha blivit rånad av ett gäng ungdomar/invandrare. Han började mucka gräl och knuffas med min killkompis. Han kände sig kränkt och tog ut sin vrede på oss (visserligen alkoholpåverkad). Ingen människa som inte inbillade sig att han nödvändigtvis måste ha respekt av alla och aldrig fick utsättas för någon kränkning, skulle reagera som den här gubben. De som resonerar så att så här säger ingen till mig för att mig har man given respekt för, brukar i regel vara just gubbjävlar, eller kärringjävlar. | |
| apbur | 2009-12-17 17:44 | |
![]() | Jag tycker dock inte man ska skydda någon för dennes ålder. Gamla människor kan vara nog så elaka och spydiga. De är också skyddade av att vi ser dem som mindre värda. Precis som ungdomar. Inte kan man skälla ut en ungdom, de är ju oförståndiga. Inte kan man skälla ut en gamling, de är dementa. | |