Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 180

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bostonchick2010-01-03 22:37
Antal inlägg: 571

Återigen, min hund har inte tjock päls. Den är från början ifrån Sydafrika. Magen är naken. Alltså; jag sätter på min hund en "jacka" när det är kallt ute... Istället för att frysa arslet av sig och springa runt på promenaden kan han gå i lugn mak och nosa. :-)

anneli72 - Ej medlem längre2010-01-03 22:38
Antal inlägg: 11612

Om jag hade en liten chiwauva tex,så skulle hon få ligga i min

handväska när det är så här kallt.

lolacola2010-01-03 22:39
Antal inlägg: 194

min hund är alltid en hund. Min hund är en högt älskad individ som jag vill skydda ifrån spruckna trampdynor för att människan strör salt på vägen, jag vill se till att hålla henne i topp kondis och tränar hårt därför är back on track bra för lederna. Hon får även syreväxling när vi kommer in. Hon leker ute utan täcke med andra hundar vi, promenerar ute utan täcke.

Hon sover även i min säng och får barf föda.

bostonchick2010-01-03 22:39

OK leker. Har själv aldrig upplevt det. Kan det vara ovana från dina hundars sida? Som sagt, min hund har aldrig reagerat negativt på andra "jack-klädda" individer. Lek har aldrig varit ngt problem heller.

leker2010-01-03 22:39
Antal inlägg: 733

boston: mina har samma päls som din, mina fryser inte det minsta.
Dom nosar omkring och är helt oberörda av kylan. Konstigt om inte min teori stämmer?

leker2010-01-03 22:40

lolacola: själv går vi aldrig på såna vägar, vi går i skogen.

bostonchick2010-01-03 22:41

Varför skulle din teori stämma bättre in på min hund än mina egna erfarenheter av just min hunds beteende och andra rasindentiska hundars beteende, leker? ;-)
Vad har du för ras?

Stubin2010-01-03 22:41
Antal inlägg: 337

Jag undrar hur vargarna gör när det är 30- här i Jämtland? Och alla älgar som är korthåriga och har minimalt med fett på kroppen....

Jag har haft hund i många år och dom har alla varit korthåriga stövare. När det är väldigt kallt (inte -5 - -15) så har vi tagit promenader precis som vanligt. När det har varit upp emot 20-30 grader kallt så har hunden själv börjat gå/dra hemåt eller att han visar redan när vi kommer ut att han inte tycker att det här var en så bra idé och gör det han ska på rekordtid. Att börja klä på sina djur kläder eller bära dom i handväskor är djurplågeri tycker jag.

leker2010-01-03 22:43

Boston: grand danois och jo, jag vet om din ras med.

magnusito2010-01-03 22:44
Antal inlägg: 5004

Till eker!
Jag tycker du blandar ihop saker och ting. Kläder som tas på för att klä hundarna kan jag också tycka är löjligt, men att få stora snöbollar i pälsen som man måste värma bort med duschen och som uppenbart plågar hunden är inte så bra utan då kan man faktiskt ta på en overall som inte är till för att hunden ska klläs för att förmänskligas. Dessutom är det mycket vi inte gjorde förr så det är ett klent argument.

markoolio5 - Ej medlem längre2010-01-03 22:44
Antal inlägg: 1825

leker "Markoolio5: är den inte van vid kylan, så är det en annan story."

Detta resonemang är samma sak som att man inte borde klä på sina barn overaller när de ska ut i snön, eftersom de är vana vid kyla... Jag tycker att det är en självklarhet att klä på hunden ett täcke när det är kallt, precis lika självklart som att min hund sover i min säng, och även intill mig under mitt täcke när han väljer det själv. Detta är lika lite att förmänskliga hunden som att "förhundliga människan", varken mer eller mindre!

leker2010-01-03 22:45

Stubin: dom tar på sig stövlar och jacka såklart ;)

Ja, hunden visar när det är nog om dom får en chans att bygga vinterpäls, annars är det ju nog innan dom knappt gått ut ju :S

lolacola2010-01-03 22:45

Leker. Jag tror att du är väldigt trångsynt. Alla lever inte på samma ställen som du eller har samma intressen med sina hundar som du. Jag bor i stan, min hund skall kunna gå med mig på stan, vi skall kunna promenera våra 15 min till BK och självklart skall hon även springa i skogen. Anledningen till att dina hundar tar avstånd till hundar med täcken tror jag kan bero på ren ovana. Dessutom får du tänka på att en GD har magen högre upp en tex en kortbent JR som kan ha snö upp till magen nu när de är så möe snö.

bostonchick2010-01-03 22:46

Stubin, Jämthunden har funnits i Skandinavien i 9000 år och kom hit med jägarna efter istiden. En viss skillnad mot hundraser som är uppfödda i de sydliga breddgraderna... :-P

leker2010-01-03 22:50

lolacola: Sambons syster har en JR och den har såklart inte täcke heller... klarar sig prima och går långpromenader varje dag. Nu är det runt -20 här emellanåt och det går ändå? Skillnaden på er JR och den vi har här är?

Stubin2010-01-03 22:52
Antal inlägg: 337

Jag har inte sett några taxar, smålandsstövare, hamiltonstövare, schillerstövare eller så många småhundar med kläder här uppe heller. Jag tror att det handlar om människans sätt att förmänskliga djuren eller att dom badar dom på vintern eller okunskap helt enkelt. Och att jag rabblar andra raser beror mest på att vi har fler raser än jämthundar här ;-)

Satyra2010-01-03 22:53
Antal inlägg: 4561

Har haft tre hundar - en schäfer, en norfolkterrier och senast en blandras av schäfer/golden/labbe. De två stora hundarna har jag aldrig klätt, men lilla norfolkterriern stickade jag faktiskt tröjor åt, som hon bar på vintern och det uppskattade hon.

lolacola2010-01-03 22:54

leker, den kanske klarar sig men ni kan ju omöjlig veta hur hårt hunden kropp måste arbeta för att hålla värmen vilket kan leda till utslitning. En sund kompination är väll de bästa. Dessutom förstår jag fortfarande inte varför du stör dig på folk som väljer att ha täcke på sin hund? Är de för att dina hundar blir rädda då för att de inte är ordentligt miljötränade?

leker2010-01-03 22:55

Stubin: exakt det jag säger! Det gäller många andra raser med och det märker man.
Då mina är oberörda av kylan och så likaså JR som systern har, sålika mina schäfrar och Flat jag hafft.

Likaså mina katter, min kanin osv...

Dock är det jag som missförstår djuren :)

leker2010-01-03 22:56

lola: nej, för att det skrämmer mig!!
Anser det vara ännu ett tamt försök att förmänskliga djuren!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?