Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 19 854 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
apbur | 2010-01-04 20:04 | |
![]() | devilseye, nja, jag skulle nog inte säga att det gäller alla småhundar i samma utsträckning som det gäller jack russel. Man kan ju generellt säga att ägare till småhundar har en större acceptans för felbeteende än ägare till stora hundar just för att konsekvenserna för blir lite värre hos de stora raserna. Det finns dock småhundsraser som inte blir lika nerviga och aggressiva trots en svag fostran. | |
Liftactiv | 2010-01-04 20:08 | |
![]() | Vuxna hundar må "älska" valpar men de ska väl också fostra dem?! Hundar (djur) har en benägenhet att vara betydligt bättre på det än människor.... | |
leker | 2010-01-04 20:11 | |
![]() | Liftactiv: Om man låter hundar vara under uppsikt, så löser dom oftast det utan blodspill. Dock har vi ju redan stört deras flock om man tar in en ny valp, så man ska ju ha ett vaksamt öga. | |
leker | 2010-01-04 20:12 | |
![]() | Såvida man är en bra flockledare, så tar man själv först hand om valpen innan någon annan ens får nosa på den ;) | |
slånbär | 2010-01-04 20:15 | |
![]() | Mamik och Electric -så sant så sant båda två. Ett problem för oss med stora hundar är ju ofta att det kommer fram (gärna lösa) små hundar och skäller och rusar runt. Om mina hundar då gör som dom "ska" dvs tillrättavisar den mindre hunden ,speciellt som det i princip alltid har varit yngre hundar dessutom, så kan det bli en rätt rörig och riskfylld historia. Mina hundar kan av misstag pga sin storlek skada den mindre hunden trots att min hund inte gör fel utan det är den lilla hunden som utagerar. Har grannar på gatan med små bomullstussar som alla är oerhört skälliga och kaxiga och ofta på rymmen tyvärr. Det är svårt för mig att ha kontroll på situationen om jag har båda mina Schäferkillar själv i det läget. JAg har koll på dom(självklart då det är tränade brukshundar) men vid såna tillfällen så är det svårt att få dom att ignorera den lilla skällande tussen som far runt och provocerar. Som tur är så är det enda som har hänt att min ene blev"stämplad" i nosen själv en gång. Vid ett tillfälle skulle min yngre tala om för en Shäfervalp/unghund var skåpet skulle stå och då blev matte halvt hysterisk trots att allt gick enligt hundarnas regelbok. Problemet var att hon inte har en aning om vad som står i den boken och det var alltså hon som förde över sin oro på sin hund och så utlöstes en situation som var helt normal men blev feltolkad av henne. Vid ett annat tillfälle passerade vi i skogen en man med hund storlek mindre som var rätt kaxig. Vi gick en bit in i skogen när vi passerade för att hundarna gillar inte att möta andra hundar rakt framifrån utan vill gärna läsa den andra hunden från sidan (vargbeteende). Då snäppte kopplet på vår yngre då rätt upphetsade hund som flög iväg som skjuten ur en kanon(lika överraskad av friheten som vi antar jag) och "flög på" den andra hunden. Det som gjorde att det gick jättebra var att den andre ägaren var kolugn och bara lät hundarna vara utan att göra något. Han väntade bara på att vi kopplade vår tokhund och sedan var det bra med det. Han kunde hundar som tur var för hade han reagerat med hysteri eller liknande och "lagt sig i " så kunde det ha blivit en jobbigare situation. Så det är som det är för det mesta när det handlar om hundar-människan är problemet inte hunden. | |
leker | 2010-01-04 20:26 | |
![]() | slånbär: ja det är konstigt att man ska acceptera alla lösa småhundar som mopsar sig och är kaxiga mot större hundar, om våra reagerar det minsta lilla mot den lilla... så är våra aggressiva och farliga i andras ögon. Som tur är så står mina hundar blixtstilla när småhundar attackerar (vilket händer rätt ofta) och jag tar situationen åt dom. En gång råkade jag trampa en liten hund på tassen när den attackerade, ägaren blev vansinnig och vrålade om polisanmälan :S | |
apbur | 2010-01-04 20:28 | |
![]() | Sammanfattningsvis så kanske man kan säga att man borde förbjuda småhundar så att inte kamphundarna har något att äta upp :) | |
Qfish - Ej medlem längre | 2010-01-04 20:33 | |
![]() | En vuxen hund skall uppfostra Varför kastrerad | |
leker | 2010-01-04 20:33 | |
![]() | apbur: eller införa "körkort" på hund, oavsett storlek? | |
leker | 2010-01-04 20:35 | |
![]() | Qfish: En vuxen hund i obalans, varken kan eller vill uppfostra.. det där är en myt. En mycket väl uppfostrad hund som är i balans och har en bra ledare kan möjligtvis uppfostra. | |
apbur | 2010-01-04 20:36 | |
![]() | leker, ok, jag var inte riktigt seriös men du verkar seriös. Hur skulle man lösa det här med körkortsfrågan i praktiken? | |
leker | 2010-01-04 20:41 | |
![]() | Nä, hur löste man det med körkort på bil? Tänk vad bra det vore om man som uppfödare behövde körkort för just detta. Som hundägare måste man ha vissa kunskaper och körkort efter det. Ja, det vore intressant och väldigt bra. Dock vet jag inte hur just nu. Detta skulle såklart gälla kattägare med, för där finns än mer problem. Jaja, tankar och förhoppningar... | |
slånbär | 2010-01-04 21:06 | |
![]() | Å andra sidan så får vem som helst skaffa barn(nästan iallafall) men inte adoptera så visst finns det underliga saker i vår värld. Apbur-den var fin den:-) Problemet är fortfarande människan inte hunden utom i vissa väldigt ovanliga fall. | |
apbur | 2010-01-04 21:13 | |
![]() | leker, frågan är varför det finns ett så stort problem med ouppfostrade hundar. Tycker inte alls det är svårt att vara seriös hundköpare eller hunduppfödare eller helt vanlig hundägare om man vill. SKK finns om man vill vara en seriös uppfödare. Nu kan man ju av olika skäl tycka att SKK suger och inte vilja registrera sig och sin uppfödning där men ändå vara seriös. Hur som helst, valpkurser finns det gott om. Har man dåligt med pengar brukar det alltid finnas eldsjälar som erbjuder gratis träning och undervisning. Men varför finns det fortfarande problemhundar och ägare som skiter blankt i att deras hundar är ettriga monster som muckar gräl med alla hundar de passerar? Jo, antagligen för att folk inte har något intresse av hundträning, hundens beteende och hundens behov. Folk vill ha sällskap, folk vill ha kärleken man får från en hund. Det kan de få trots att hunden spelar allan så fort de är ute. Kanske vi borde lära oss att hundar inte alls är bra som enbart sällskap? Man kanske borde lanserat tamagotchin ändå lite hårdare i Sverige? Jag tror det hela är en attitydsfråga och att det är väldigt svårt att reglera folks attityder. Ska man komma åt problemet måste man se till att inga hundköps görs utan myndighets vetskap. Jag tror det blir svårt. | |
Tess 08 | 2010-01-04 21:19 | |
![]() | Kan det ligga något i att om en stor hund biter gör det ont och kommer blod, det kan hända att man måste sys. När en liten hund biter är det inte säkert att det kommer blod... det kanske bara gör ont och DÅ är det ju ingen fara (typ). Det är lättare att få bort en liten hund än en stor om det blir bråk, det är bara att lyfta (typ) | |
monew | 2010-01-04 21:23 | |
![]() | kolla på den där härlige chilenske hunddoktorn GUD vilken underbar man! gör som han gör: bli hund. | |
Sangria | 2010-01-04 21:26 | |
![]() | monew-kolla var? | |
monew | 2010-01-04 21:27 | |
![]() | på tevin! jag vet inte riktigt när det går, men ganska ofta | |
Sangria | 2010-01-04 21:36 | |
![]() | Menar du Cesar Milan? Han är Mexikan för övrigt bosatt i USA. Grym på hundar eller rättare sagt deras ägare men har en del kontroversiella metoder dock. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-04 21:56 | |
![]() | Här på landet får hundarna skälla bäst de vill. Inte är det nån som springer ut till sin hund som sitter i hundgården och säger åt den att hålla tyst när man går förbi med sin hund. Hundarna verkar inte må dåligt av att skälla på varandra. | |