Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 530 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-01-06 16:03 | |
![]() | Då är det ingen mening att vi diskuterar mer. Dessutom försökte jag bemöta, men när någon uttalar sig så kategoriskt så går det inte att föra en diskussion. | |
| YamahaJet | 2010-01-06 16:04 | |
![]() | Jaja visst, civil olydnad i vilken utsträckning ni vill - men aktionsmöjligheterna ska väl gälla offret också? Eller har förövaren ensamrätt på åsikten vem som ska få attackeras konsekvensfritt? Isåfall vill jag komma hem till er och krossa era rutor imorgon. Om japanerna ska utge skadestånd för aktivisternas båt, så ska dessa utge skadestånd för utebliven valfångst under alla dessa år. | |
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-01-06 16:07 | |
![]() | YamahaJet: Civil olydnad förutsätter att det finns ett förtryck. Och eftersom valarna knappast kan föra sin egen talan, eller utöva civil olydnad – mycket på grund av sin otymplighet – är det bra att det finns människor som tar det ansvaret. | |
| YamahaJet | 2010-01-06 16:11 | |
![]() | Jaha, fett smart, det var ju stor skillnad mot sillen, nötkreaturen och rådjuren som alla är kända för för sin utmärkande debattförmåga. | |
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-01-06 16:12 | |
![]() | Och vad får dig att tro att jag inte har samma åsikter gällande dessa djur? För övrigt verkar du vara oförmögen att läsa in nyanser i språket. | |
| potthuve - Ej medlem längre | 2010-01-06 16:15 | |
![]() | the idiot har du samma åsikter gällande hela köttindustrin? Allt fiske, all boskapshållning? | |
| Rullarjämt | 2010-01-06 16:15 | |
![]() | M som skrev "Fiskbestånden klarar sig bättre om människor slutar med sin rovdrift. Att skylla detta på valarna är ju bara helt löjeväckande. naturen sköter sig fint, människan förstör snarare. hur kan man tveka om sånt" Jag håller med. | |
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-01-06 16:25 | |
![]() | potthuve: Absolut. Problemet med människan är att vi utarmar jordens resurser utan att tänka på konsekvenserna. Den här survival of the fittest-retoriken funkar egentligen bara om det sker på lika villkor. Filosofiskt sett, kan man förenkla saken med att säga att alla livsformer på den här planeten har rätt att leva på samma villkor. Problemet är bara att människan är för intelligent för sitt eget och jordens bästa. | |
| apbur | 2010-01-06 16:35 | |
![]() | Jag vet inte riktigt om jag tycker så synd om dem som bedriver valjakt och förlorar inkomst för att deras arbete blir utsatt för sabotage. Jag menar, när man ger sig in i en sån ifrågasatt bransch måste man ju rimligtvis veta vad man tar för risker. Ungefär som ica-handlaren som snyftar över lite svinn och vill ha ersättning för det. Har man valt att dra ned på så mycket personal att snatteri blir busenkelt får man helt enkelt ta med svinnet i beräkningen. Valjägarna hade kunnat fiska sill eller sytt kläder eller nåt annat som inte är förenat med så stora risker, risken att bli utsatt för sabotage då. De själva är ju lika stora klantar som greenpeace. | |
| Maad Max | 2010-01-06 16:37 | |
![]() | Om jag hoppar framför ett tåg, har tåget rammat mig då? organissantionen heter Sea Shepherd och inte Greenpeace. Valjakten är olaglig! | |
| magnusito | 2010-01-06 16:39 | |
![]() | Hur kan man ha som argument att valarna skadar fiskbeståndet. Det är ju helt befängt. Att människan gör det är det däremot inga tvivel om. Yamahayet är det möjligen krabborna som orsakat soptippen i stilla havet också, den där du vet som är lika stor som hela delstaten texas. har du hört talas om den. För det är väl inte människan som orsakat den. det är väl inte möjligt va...!? | |
| magnusito | 2010-01-06 16:40 | |
![]() | Det är fantastiskt om de blir utan inkomst. mera sådant! | |
| apbur | 2010-01-06 16:43 | |
![]() | I Sverige har vi ju rätt att ingripa när vi bevittnar brott. Eftersom det visat sig att det är svårt att stoppa lagöverträdelserna med så milda metoder borde det vara rimligt att få skjuta skarpt. Kanoner för att sänka fiskefartyget. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-01-06 16:57 | |
![]() | YamahaJet: Smög det sig möjligen in ett "inte" för mycket i meningen "Problemet är att vi i det här landet (svennar) i allt högre utsträckning INTE tycker att profiten inte ska styra"? I så fall har du en övertro på vad profiten kan uträtta - den rådande lågkonjunkturen borde vara en tankeställare. I övrigt är det intressant att läsa vad en kille som har så diametralt annorlunda åsikter än en själv skriver. Om man läser med ett öppet sinne så inser man att du mitt i ditt fyrkantiga tänkande och skrivande sätter fingret på en rad ömma punkter. Det här med civil olydnad är inte så jävla enkelt. Det är inte förrän efter något år när man sitter med facit i hand som man kan säga om det var rättfärdigat eller inte. Men att det finns människor som kämpar för det goda som låter ändamålen helga medlen, det är ingen hemlighet. | |
| kajix | 2010-01-06 17:52 | |
![]() | Bröt fiskefartyget mot lagen? (ja, innan de rammade den andra båten alltså) | |
| sina_shataz | 2010-01-06 18:36 | |
![]() | www.youtube.com/watc...Df 4Z6OOPCo | |
| ogge_ljung | 2010-01-06 19:07 | |
![]() | hur fan såg han ut då:/? Go sea sheperds! | |
| Pumpagubben | 2010-01-06 20:15 | |
![]() | Om man tittar på filmen från Bob Barker istället för det korta klipp de rammande japsarna släppt är det tydligt att "säkerhets"-skeppet girar kraftigt mot Ady Gil. Att aktivisterna verkar öka farten in framför skeppet är märkligt, de borde vetat att de skulle bli mos vid en kollision. Och det är ganska märkligt att jämföra civil olydnad och ofredande med mordförsök. Rent skamligt agerande från japsarnas sida, allt för att få lite valkött till sushin. Sen borde det vara allmänt känt att majoriteten valar inte äter fisk. Valarnas ätande konkurrerar ungefär lika mycket med människans matbehov som älgarna som betar på våra åkrar. Sen om man inte skjuter japsarna för valfångsten så borde förstörandet av en så cool båt som Ady Gil vara brott nog. | |
| Pumpagubben | 2010-01-06 23:20 | |
![]() | En sak slog mig, finns civil olydnad i laglöst land? Och vad är den sjörättsliga motiveringen till att bombardera en båt man just rammat sönder med vattenkanon. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-01-06 23:22 | |
![]() | Mysko,what so ever. | |