Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mrperfect2010-01-09 01:53
Antal inlägg: 11437

på samma sätt som jag inte frågar i forumet vilket år karl XII dog eller var de Langerhanska öarna finns eftersom man kan slå upp det med Google så tar jag som en sport att hitta gamla trådar om et ämne jag vill ta upp, det är ren tävlingsinstinkt som får mig at treagera på detta viset och jag tycker inte alls att det är jobboigt att använda sökfunktionen, OK om man inte hittar tråden man letar efter, eftersom man inte vet om den finns så är det ju svårare, men om man hittar den eller ett par så kan man ju återanvända den, Svårt--näh!

Äta gul snö - Ej medlem längre2010-01-09 02:46
Antal inlägg: 14

Radbryt, du blir så jävla tråkig.

Snoosy2010-01-09 09:36
Antal inlägg: 4273

Problemet med att skapa en tråd kan i många fall vara att man inte vet att en liknande tråd funnits tidigare.

Mammaoxå2010-01-09 10:05
Antal inlägg: 494

Stör mig ofta på dem som kommenterar med att - Den här tråden finns redan. Vill man läsa kommentarer om Lets Dance t.ex så vill man väl läsa om årets, inte förra årets. Sen förstår jag att det kan finnas en vits med att spara trådar och att det blir tjatigt med för många liknande trådar. Så jag kommer att därför att bara "gilla läget".

Bitte - Administratör2010-01-09 10:16
Antal inlägg: 24200

Om man nu tittar på just Let´s Dance trådarna så kanske man skulle låsa den gamla från 2008 och låta den nyaste tråden om årets tävling vara kvar,,

Bitte

myra64 - Ej medlem längre2010-01-09 10:22
Antal inlägg: 578

Det jag kan tycka är konstigt är att om jag söker efter ett ledord för det jag vill öppna en tråd om, då kommer svaren INTE upp i datumordning när jag söker!
Om jag skriver "bananer" i meddelandetextrutan så kommer det upp en massa trådar där bananer nämns, men det kommer ju inte med senaste inlägget om bananer först vilket gör det skitjobbigt att sitta och kolla vilken tråd som är aktuellast!
Skulle man inte kunna göra så att det färskaste inlägget kommer överst då? Då är/borde det ju vara ganska nyligen skrivet i alla fall. Ser man då att sista diskussionen om bananer var i mars 2007 så kanske man kan öppna en ny tråd, utan att bli bannad av övervakarna här (och de civila poliser som har dykt upp i forumet och slår folk på fingrarna).

Om jag däremot söker bara på vad jag skrivit i forumet så kommer ju det aktuellaste upp först, så borde ju all sökning fungera i så fall!!

Mouche - Administratör2010-01-09 10:39
Antal inlägg: 24193

Det går alldeles utmärkt bra att fortsätta i Lets Dance-tråden från 2008.
En av skribenterna har varit förutseende nog att sätta in årets "startlista" så den är i högsta grad aktuell.

Fler än 20 inlägg har postats om år 2010´s tävling, så att stänga den är inte på tal.

Tråden får alltså leva vidare.

Mouche

Äta gul snö - Ej medlem längre2010-01-09 10:40
Antal inlägg: 14

Adams och Martins lördagstråd snart i din eter

Bitte - Administratör2010-01-09 10:42
Antal inlägg: 24200

ja jag bara funderade , egentligen ser jag inga problem med att söka reda på trådar och använda dom ,,

Bitte

Mouche - Administratör2010-01-09 10:51

Rent allmänt kan man säga så här:

Det är jättebra om man i möjligaste mån använder sig av redan befintliga trådar.
Detta för att få ett mer koncentrerat/lättläst forum men också av utrymmesskäl.

Men om jag vill starta en tråd om "Vattnets Betydelse för Sjöfarten" eller liknande och den enda tråd som finns om saken startades år 2005 och innehåller 6 inlägg eller så...ja då anser jag att det är helt i sin ordning att starta en ny tråd om detta brännande ämne.

Jag tycker att alla vi som skriver här i Forumet kan hjälpas åt med att hålla den linjen så behöver det inte bli bråk om saken.
Man använder sitt sunda förnuft m.a.o.

Om man startar en tråd fast man vet att det finns en eller ett par liknande trådar, daterade långt tillbaka, så kan man ju lägga in en liten blänkare om saken i sitt begynnelseinlägg.
Typ: " jag har uppmärksammat att en äldre liknande tråd finns men tycker att den är alltför gammal. Jag startar därför en ny tråd...etc"

Sedan finns det ämnen där det finns mängder av liknande trådar.
Där kan man med fördel välja den mest aktuella.

Mouche

Satyra2010-01-09 12:04
Antal inlägg: 4561

mrperfect - Ser i och för sig inte riktigt det som samma sak, att googla efter fakta och att här söka efter åsikter, men jag förstår din point. ;-)

Mammaoxå - Samma störningskänsla som jag själv känner. Dessutom hänvisas det titt som tätt till trådar som inte är exakt av samma frågeställning utan bara liknande, vilket är ännu mer störande. För mig.

myra64 - håller med i dina idéer.

Ska det vara ett så stort, arkivrikt forum, med så pass många "korrigerare" av trådstartanden .., så bör sökandet/sökfunktionen vara så lätthanterlig och logisk som möjligt.
------------------------
För mig är det fortfarande så att jag inte alls finner något nöje i att skriva i en tråd som startade 2007 och som innefattar 2300 inlägg - och där endast de tre senaste är färska.
Om vitsen med långtidsarkivering är att man då ska kunna tillgodogöra sig andras synpunkter så förtas den lusten för min del ändå, när tråden innehåller så många inlägg. Blir ju trött bara av att se siffran på antalet inlägg. :-O ;-)

Känner nog mer att ett forum är en färskvara - speciellt i en sida där forumet är en bisak till övrig sidfunktion - spelandet alltså.
Har själv startat max runt en handfull trådar under de 5½ år jag varit här, oftast så kastar jag mig bara in i något ämne som ligger under de senaste på startsidan och redan där sållar jag genast bort trådar som har hundratals/tusentals inlägg och som startades för flera år sedan. För jag VILL kunna orka läsa inläggen i de trådar jag deltar i.

Om man känner till att det finns ett "bäst-före"-datum på trådar - dvs. att om ingen fortsatt tråden under si och så lång tid så försvinner den - då kan ju den som vill själv arkivera inläggen i sin egen dator istället. ;-)

Mouche - Jag tycker tvärtom att det blir mer tungt och trist med det arkiveringssystem som finns nu. Skulle tycka att det var betydligt mindre irriterande om det blev fler snarlika trådar än det här eviga hänvisandet till äldre dylika. Och problemet med "sunt förnuft" är ju att vad som ska anses vara det verkar skilja sig enormt från person till person. ;-)

Nej, nu ska jag spela lite. Gällande spelfunktionen har jag inga som helst irritationsmoment i hur det hela fungerar i alla fall! hehe

HumbleBug2010-01-09 12:26
Antal inlägg: 1836

Om inte folk läser en tråd ordentligt som man vill posta i så blir det lätt upprepningar och folk börjar skriva på utan att diskutera. Håll trådarna korta och fräscha så höjs diskussionsnivån rejält.

Satyra2010-01-09 12:48

Precis vad jag också känner, HumbleBug.

Satyra2010-01-09 12:55

Och vidare, angående HumbleBugs inlägg, så blir det dessutom så då kanske att om man gör ett inlägg i en äldre tråd med otaliga inlägg i och inte orkat läsa allas åsikter och dryftar sin egen, (som förmodligen någon av tusentals redan dryftat), så får man en ögonbrynsrynkad hänvisning till det också, hahaha. ;-)

Aleu2010-01-09 14:14
Antal inlägg: 1297

Jag är helt inne på Satyras sätt att se det. Ibland ser jag en rubrik som ser lovande ut, men ser att dennna tråd startades för 3 år sen och har 2000 inlägg. Då ska jag alltså söka baklänges för att hitta den senaste frågeställningen... Jag tycker iaf att detta känns lite bakvänt. I vissa fall funkar detta utmärkt, men i många är det bökigt.
Men sen att rensa ut är jag inte för då jag relativt ofta letar upp trådar jag läst tidigare.
Nu är jag knappast en aktiv skribent i annat än Ordlekar (och där är jag periodare) men jag läser mycket i fram för allt Snack.

mrperfect2010-01-09 14:19
Antal inlägg: 11437

jag tycker det är samma sak med nya trådar, vill man kommentera något som inte är helt nytt så måste man ju gå bakåt i tiden, och ha läst det, inte alls svårt :)

Satyra2010-01-09 15:17

mrperfect - men det är ju en viss skillnad på att gå tillbaka i nyare och därmed kortare trådar än i trådar som innefattar hundratals eller ibland till och med tusentals inlägg. Tycker du inte det? ;-)

apbur2010-01-09 15:53
Antal inlägg: 9699

De få gånger jag tycker att man felaktigt stängt två liknande trådar är när man grundat det mesta på rubriken och inte sett att de två trådarna skiljer sig åt. Nu syftar jag mest på diskussionsämnen och inte de tjatiga trådar som skapas i snack, om och om igen.

apbur2010-01-09 15:56
Antal inlägg: 9699

När man bumpar en tråd bör man igen utgå från ursprungsämnet och kan således strunta i att läsa de 200 efterföljande inläggen.
Inte så krångligt.

Mouche - Administratör2010-01-09 16:15

Till den det berör: Du, den främste av alla förespråkare för öppenhet, om att aldrig tala i gåtor, om att andra är fegråttor...du förvånar mig verkligen!
Du har just gett prov på alla de vidriga fegråttebeteenden du fördömer så ihärdigt i vanliga fall.
Eller kan det vara så att Du har speciella regler för lågt och ovärdigt beteende?
Har du egenrätt på att håna andra i ett falskt sken av vänlighet?

Nu är det dock en sak som skiljer sig gällande den ena Lets Dance-tråden visa den andre ser du och det är att den startlista jag nämner, och som placerades i RÄTT tråd, var ett bra beslut av den skribenten att göra.
Han/Hon visste uppenbarligen att den tråden fanns att fortsätta i och att tog sig tid att söka rätt på den.

Dina elaka små cynismer undanber jag mig både för andras och min egen räkning i framtiden.
Passar inte det så finns det säkerligen mängder av ställen på nätet där man kan behandla folk på det sätt som du gör.

Mouche

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?